Hoi,
Ik ben nieuw op het forum. Ik sta op het punt (prive) een nieuwe C4 Grand Picasso te kopen, en twijfel nog tussen de 1.8 liter benzine of de 2.0 liter benzine. In beide gevallen wil ik ook van de LPG-actie gebruik maken. Het grote verschil is natuurlijk de schakelbak; een gewone “pook” in de 1.8 (vindt mijn vrouw prettiger ) en een electronische bak in de 2.0 (vind ik leuker
). Nu lees ik alleen dat er met de electronische bak nogal wat problemen zijn, dus neig ik toch naar de 1.8 liter versie. Ik begreep alleen dat als je daar ook nog LPG in laat bouwen het vermogen nog met zo’n 5-10% afneemt. Dan zou de 1.8 dus bijna “voelen” als een 1.6 liter, en dat lijkt me voor zo’n zware grote auto wat weinig
: . Ik ben niet echt een snelheidsduivel maar hou wel van enigszins sportief rijden (beetje soepel inhalen op de snelweg vind ik bijvoorbeeld wel prettig, en een beetje tegen een heuvel/berg op rijden op vakantie moet ook kunnen).
Wat zijn de ervaringen hier met de 1.8 met LPG ?
Alvast reuze bedankt voor jullie reacties !
David uit Duivendrecht
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km




Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Houdt er wel rekening mee dat slechts een paar mensen “klagen”. Het gros hoor je niet en is, misschien na enige gewenning, uiterst tevreden.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Welkom op dit forum. Ik rijd sinds kort (begin maart) met een 1.8 op LPG.
Na 2000 km inrijden op benzine rijden wij sinds kort op gas. Ik merk geen verschil qua vermogen tussen gas en benzine. Volle bak geladen is de 1.8 geen snelle inhaler. Maar dat is de 2.0 liter m.i. ook niet. het verschil in pk’s is slechts 18 waarbij de 2.0 ook nog een hoger gewicht heeft. De belangrijkste keus lijkt mij wil je schakelen met een m.i. prima bak of automaten. Succes met je keuze!!
Je bedoelt het “klagen” over de EBV6 ? Wat ik begrijp is dat er wel degelijk echte problemen zijn waardoor een aantal mensen hun auto weken kwijt zijn, er worden dan softwareupdates uitgevoerd of zelfs nieuwe computers ingezet. Ik heb het bewust niet over het “wennen” aan de manier van schakelen, want daarvan besef ik me dat het inderdaad gewoon enige tijd kost. Het schijnt dat de “echte problemen” zich voordoen bij auto’s die circa 30.000 km hebben gereden.
Maar goed, ik wil hier niet opnieuw een draadje starten over de EBV6, het ging mij vooral om het vermogen van de 1.8 (evt. in combinatie met LPG).
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km


































Totaal aantal Berichten: 15726
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij zijn er een klein aantal mensen die storingen melden, diegenen die tevreden zijn hoor je meestal niet Fora als deze zijn dan ook niet altijd een goede graadmeter om te weten of dingen betrouwbaar zijn of niet.
OK, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar ook een kleine kans op de genoemde problemen vind ik al reden om nog eens goed na te denken; het is voor ons geen lease-bak, maar 100% zelf financieren, dus ik wil liefst zo weinig mogelijk risico lopen…
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Zeer begrijpelijk wij hebben onze auto ook volledig privé. daarom ook bewust gekozen voor een 1.8. op LPG. Goedkoper in aanschaf, verzekering en belasting dan een 2.0.




Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Ook wij hebben alles zelf mogen betalen. Aangezien je toch niks mee kunt nemen als je het huidige voor het eeuwige moet verwisselen, hebben voor de Exclusive gekozen. James Bond mag dan misschien twee keer leven, wij maar één keer en daar genieten we dan ook van.
Voor mijn huidige Grand C4 had ik een Seat Alhambra (ca. 300Kg zwaarder dan de C4 met een 2.0 liter motor en ook op LPG). Ik moet zeggen dat de C4 op LPG feller/sneller is dan de vorige auto op benzine.
Ik voel bijna geen verlies aan vermogen op de Grand C4 als die van benzine naar LPG overschakeld (vooral op de snelweg is dit proces super soepel). Realiseer je wel dat de Grand C4 geen scheurbak is!
Verder heeft een collega van mij een diesel uitvoering met elektrische versnellingsbak (meer dan twee jaar) en nog NOOIT problemen mee gehad. Over de elektrische versnelling wordt veel onzin geschreven. Men vergelijkt het met een automaat en dat is het dus niet. Het is een “gewone” versnellingsbak welke elektrisch wordt geschakeld en op de diesel versie werkt het super. Met benzine heb ik geen ervaring. Ik heb ook geen ervaring met de Grand C4 op LPG en het trekken van een caravan (die heb ik gewoon niet).
Ik hoop dat je hier wat wijzer van kunt worden. Ik heb zelf geen spijt van het rijden op LPG met de 1.8
heel erg bedankt voor jullie reacties so far. Het maakt de keus er nog niet makkelijker op, maar ik heb nu wel redelijk het vertrouwen dat de 1.8 liter met LPG toch genoeg “juice” biedt. Ik denk dat we proberen daar nog een testrit in te maken (kan waarschijnlijk niet op LPG, maar dan weet ik in ieder geval hoe hij het op benzine doet). Meer reacties zijn uiteraard nog steeds welkom !
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km
We zijn ook sinds kort privé eigenaar van een C4GP 1.8 op LPG. We hebben nu bijna 2000 km gereden en staan dus op het punt om om te schakelen naar LPG. Over rijden op LPG kan ik dus nog niets zeggen.
Mijn ervaring tot nu toe is dat je moet wennen aan het (gebrek aan) vermogen. Hiervoor hadden we een Mondeo wagon met 2.0 TDCi diesel waarmee je de spreekwoordelijke straatstenen uit de grond kon trekken. Ben wel heel benieuwd hoe we ‘s-zomers met bagage en tent-trailer over de heuvels c.q. bergen gaan komen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik rijd nu wel anders, rustiger. De C4GP is inderdaad geen scheurbak, genieten moet je denk ik van andere eigenschappen. Op benzine haal ik nu een verbruik van 1 op 10,9, waar ik ook tevreden mee ben.
Wat ik hiermee maar wil zeggen is dat de snelheidsbeleving subjectief is, het hangt af wat je gewend bent en wat je verwachtingen zijn van je nieuwe auto.
Succes met de keuze!
Citroën C4 Grand Picasso 1.8 LB LPG
het wordt toch de 2.0 liter…
Hoi,
Zoals Segerfan al aangaf, je leeft maar 1 keer, hebben we uiteindelijk toch maar voor de 2 liter gekozen. We hebben nog een tweede proefrit gemaakt, en mijn vrouw vond de “flippers” uiteindelijk toch best prettig. We gaan het zaterdag waarschijnlijk definitief maken bij de dealer, nu nog even hard nadenken over de kleur. Eigenlijk wilden we een rouge lucifer, maar die schijnt sinds kort niet meer leverbaar te zijn af-fabriek, dus we twijfelen nu tussen een burlat of (iets heel anders) een bleu oriental…
Als opties gaan we voor de metallic lak, het pack detection, pack luminosite, en de navidrive. Lekker luxe dus
In ieder geval dank voor alle reacties !
David
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km
Goeie keus die 2 liter. Heb je lekker nog wat over als je dat eens nodig hebt.
Heb je nog een paar Eurootjes liggen, denk dan ook eens over het Pack Anti-agression (die mooie donkere gelaagde ruiten in de zijkant)
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Of het Pack Hifi. (lekker soundje, en je pakt die gelaagde ruiten ook meteen mee…)
tilanus schreef:Of het Pack Hifi. (lekker soundje, en je pakt die gelaagde ruiten ook meteen mee…)
Dat wordt dus echt die ouwe sok open knippen….....
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Caysee schreef:tilanus schreef:Of het Pack Hifi. (lekker soundje, en je pakt die gelaagde ruiten ook meteen mee…)
Dat wordt dus echt die ouwe sok open knippen….....
Tja, waar had ik die sok ook al weer gelaten
Helaas, ons budget is nu (meer dan) op…
Overigens, zo’n pack hifi is volgens mij alleen op de exclusive te krijgen toch ? Wij hebben de Ambiance genomen.
Als ik heel eerlijk ben vind ik die donkere ramen juist niet zo heel mooi, de extra geluidswerende kwaliteit daarentegen wel. Maar goed de €€€ waren op.
Volgens de dealer waar ik uiteindelijk zaken mee doe (in Tiel) kan hij hem al in week 20 leveren, dat is voor ons belangrijk omdat we half juni (week 24) op vakantie gaan, en ik natuurlijk graag de nieuwe auto meeneem.
Wij zijn dus helemaal in onze nopjes, nu maar hopen dat hij waarmaakt wat hij beloofd heeft…
C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km