1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Afsluiten lekkende leiding op vakantie
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 maart 2008 12:39 PM

Als noodvoorziening wil ik een hulpmiddeltje maken om een lekkende veerleiding af te sluiten, dan kan ik rijdend een garage bereiken.
Ook al veert de auto dan op een bol en wordt de wagen op hoogte gehouden door de stabiliatorstang.

Nu ben ik bezig met een bout en rubber constructie.

Maar: hebben de wartels een apart soort schroefdraad?

En hoe zou ik dat anders kunnen doen, met een losse wartel en een rubber of plaatje erachter of zo?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 maart 2008 01:24 PM
  [ # 1 ]

De wartel heeft schroefdraad M9 dacht ik. neem een oud stukkie leiding met een wartel en soldeer daarvan de leiding dicht. (of koop dat stopje)
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 maart 2008 02:20 PM
  [ # 2 ]

Bij de club hebben ze reparatie-setjes voor onderweg. Werken met 2 knelkoppelingen. In één van die koppelingen zou je een stopje kunnen doen.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 maart 2008 03:52 PM
  [ # 3 ]
DriverD schreef:

Bij de club hebben ze reparatie-setjes voor onderweg. Werken met 2 knelkoppelingen. In één van die koppelingen zou je een stopje kunnen doen.

Vertrouw je dat bij remleiding?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 maart 2008 05:03 PM
  [ # 4 ]

Waarom niet? Wat is een stopje anders dan een doorlopende, op druk staande leiding?

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 maart 2008 05:55 PM
  [ # 5 ]

Die lijkt me ook gevaarlijk als je hard moet remmen….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 19 maart 2008 07:02 PM
  [ # 6 ]

Ik ken mensen die al jaren rondrijden met knelkoppelingen op verschillende plekken in het hydraulisch systeem. Nog nooit gehoord dat het op zo’n punt mis ging.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 maart 2008 07:10 PM
  [ # 7 ]

ok. dan lijkt het wel te werken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 19 maart 2008 08:40 PM
  [ # 8 ]

In noodgevallen kan je steeds een van de 6 bouten gebruiken waarmee de voorste motorsteun vastgeschroefd is op het chassis (dwarsligger onder radiator) om zo een hydraulisch component af te dichten. Deze bouten hebben identieke schroefdraad als de leidingwartels.

greetz
Vik

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 19 maart 2008 08:45 PM
  [ # 9 ]

HEEEEEEEEEEEELe coole tip!!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 maart 2008 08:57 PM
  [ # 10 ]

Ook M9….. Smile

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 maart 2008 09:32 AM
  [ # 11 ]

Als je de leiding afzaagt heb je toch geen uitstulping waar de boel op afdicht Confused: no comprendo Crying or Very sad

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2008 07:51 PM
  [ # 12 ]

Hmm als je de leiding zonder uitstulping in je remklauw stopt met een rubbertje en je drukt je rem in klapt ie er meteen uit!

( uit ervaring.)
Die ‘neus’ van de leiding is wel zeker nodig om het systeem betrouwbaaar dicht te houden.Het rubber is alleen om het zweten tegen te houden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2008 09:50 PM
  [ # 13 ]

tsja…
iederen mag natuurlijk doen wat ie wil. Wij - de mods/techneuten - moeten ook een soort verantwoordelijkheid nemen om de lezers (vaak leek) van een veilige oplossing te voorzien. Als je de WPH’s er op naslaat zie je dat een leiding een uitstulping heeft en daaronder de leiding verjongt is om in de voet van het hydraulische onderdeel te vallen. Het ‘tonnetje’ drukt dat verjongde deel in de voet dmv de uitstulping, en tussen tonnetje en voet zit je rubber.

een ieder die zonder uitstulping en verjonging wil rijden moet dat zelf weten. Mijn voorbeeld deed zich voor op een bergweg in oostenrijk… Tsja.. daar sneuvelden in ieder geval 7 beschermengelen…


Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 maart 2008 10:44 PM
  [ # 14 ]
ID Super schreef:

Aha, ik vertel iets nieuws aan de doorgewinterde DS-rijder:

Dat uitstulpinkje heb je helemaal niet nodig.
Dat werd geloof ik gebruikt om bij de losse leidingen de wartels niet te verliezen. Hecht aan deze laatste opmerking niet teveel waarde.

Maar, zoals ik zeg: het werkt prima. En by the way: je zult in de vakantie maar een doorgeroeste leiding hebben in de leidingbundel naar achteren. Dan kun je het mooi proberen. Ik heb het vroeger vaker gebruikt. Verlies de losse wartels en de rubbers niet in de gereedschapskist.

Super ID

Ik hoop dat ik jou nooit tegenkom op een kruising . Deze suggestie is gewoon onverantwoord . Meer zal ik hier niet over zeggen .

Met hydrauliche leidingen werkt dit wel maar die hebben stalen snijringen om op de buis te klemmen geeen ruubertje dat enkel als doel heeft het lekken te verhinderen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 maart 2008 10:56 PM
  [ # 15 ]

Het is me nu helder: door het stevig aandraaien van de wartel vervormt het rubbertje tot propje en dicht niet alleen af, maar verzorgt ook de mechanische verbinding die voorkomt dat de leiding losschiet.
Normaal verzorgt het uitstulpinkje deze functie.
Je moet dus erg uitkijken dat je niet aan de leiding trekt (of getrokken wordt), anders schiet de leiding terug (met gevolgen natuurlijk)!

Is inderdaad een oplossing met risico, iets voor in Georgie?

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook