Na al een tijd ermee bezig te zijn is het ook wel eens leuk om te laten zien waar ik nou mee bezig ben.
Na ruim 100.000 met een bx turbodiesel blok gereden te hebben en de nodig branstofpomp problemen werd het tijd voor wat nieuws.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een 2.1td blok.
Een gevonden van een xantia met de electronische pomp.
Vrij compleet met draadboom en alles erop en aan.
Toen op zoek gegaan wat er nodig voor is om het rijdend te krijgen.
- welke koppeling en welk vliegwiel
- met electronische pomp of toch gewoon een mechaniche er opbouwen
- versnellingsbak
- welke versnellingsbak verhoudingen
- welke uitlaat
- welke turbo ( ja het wordt wat sneller dan standaard )
- koeling ( zowel water als inter )
na een vrij lange zoektoch is het de originele koppeling geworden!
Wel moest het vliegwiel afgedraaid worden en de bak aangepast worden.
afgedraaid vliegwiel
afgedraaid vliegwiel + koppeling
Toen de bak.
Het is een xantia 1.9td bakhuis die zijn wat sterker dan de gewonde td bakken.
De inhoud is brand new!!! van diff tot alle assen synchromessen en lagers.
En wel van een 2.0hdi blok ( be4 )
Alleen de internals passen en het huis is anders.
bak internals
bakhuis aanpassen voor koppeling (lijkt ergens dan het echt is!! niet heel veel hoeven wegslijpen )
De koets was ook nog wat rot dus dat ook even aanpakken:
braden!
voila
spatborder
De uitlaat die er onder komt is lekker van formaat.
rvs van voor tot achter 76mm vol op pijp!
link
Heb dealerschap van die pijpen dus kon ze goedkoop krijgen
En toen natuurlijk lopen!!
youtube
Helaas had ik in alle blijheid even vergeten dat het druklager net wel net niet paste.
Die was dus na een goeie 100 meter rijden volledig kapot!!
druklager
Daar ben ik nu mee bezig.
Dit weekend het blok er weer in met goed lager wat wel past en niet weer kapot zal gaan.
Deze week begonnen met het interieur aan te passen.
interieur
Todo:
- blok erin
- uitlaat eronder
- deuren en achterdeuren strak zetten en erin zetten
- hele auto strak maken
- naar de spuiter ( geheel zwart )
- installatie erin ( heb hele mooie audio erin alpine radio, DLS + genesis versterkers, 2 * jbl p1220e subs, Hertz hsk 165 composet.
Genoeg te doen nog…. [/url]
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Ja man, dat is een serieus werkje.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wow! Wat een klus, maar volgens mij wordt het een kannonetje in deze set-up. Succes in ieder geval!
Ow ja helemaal vergeten.
Het onderstel is ook niet helemaal standaard!
Er zit een 205 gti subframe onder met 309 gti draagarmen en aandrijfassen.
De stabilisatorstang is een van de dikste versies namelijk 22mm.
De remmerij is van een 307hdi uit 2003.
Deze hebben namelijk 283mm geventileerde remschijven.
Enige nadeel is dat er minimaal 15 inch velgen onder moeten.
Anders loopt de remklauw tegen de velg aan.
De schokbrekers zijn ook vervangen.
Sta nu op koni geel schokbrekers.
Ik kan alvast verklappen.. het is laag en stuurt heel erg strak!!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Mijn C15 stuurde standaard ook al scherp, vond hem zeker zo goed tov. de Berlingo.
Kan me voorstellen dat er iets breder dan standaard banden onder gaan?
Heb je ook stuurbekrachtiging?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Door het hele andere type onderstel helt de auto veel minder over in bochten. Is echt een wereld van verschil tov origineel c15 onderstel.
Er zitten 16 inch 7J lm velgen onder met 195-40/16 banden
zelf vind ik dat geweldig staan! niet iedereen houdt van platte banden. Maar ik zweer erbij.
Geen stuurbekrachtiging.
Weet nog niet of ik het wil. Zou alleen maar gaan met een elctrische pomp.
ik kan een riem aangedreven pomp niet meer kwijt onder de kap…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben benieuwd, kom eens langs in Berlikum zou ik zeggen!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Geweldig project!
Met deze motor zullen weinig auto’s meegaan lijkt me
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Chapeau, een goed doel voor een C15 die overigens standaard ook heerlijk rijdt met de eenvoudige ongeblazen ouderwetse dieselmotor…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ook een gaaf interieur! Ax GT? of 205 half leer?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
@25trd Het originele blok rijdt inderdaad ook erg fijn. Niet heel traag.
Rijdt zelf ook nog een mini clubman estate en daar zit ook geen snelheid in.
Dat went altijd wel
Het originele blok ging er destijds uit omdat hij 5 liter olie per week verbruikte… En toen ik een maal inzag hoe makkelijk het is om een blok te wisselen heb ik er wat veel aardigheid in gekregen
@McDean het is een 205 gti vert sorrento interieur. In hele goede conditie.
Het dashboard ga ik straks flocken.
Wordt ziets als dit:
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
verie nice
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Laat de foto’s maar komen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Grappig, dus een tweede C15 21 TD in Nederland!
Heb de mijne 4 jaar geleden gebouwd, staat nu even gestald.
Ajeto!!!
Heb niet heel veel kunnen doen.
Wel even begonnen met strak trekken van de auto
Mijn velgen zijn trouwens deze:
lnk
Mijn koppelingshevel heb ik even verlast zodat het nieuwe druklager perfect past! De bak hangt er alweer aan en dat werkt ook goed.
Dus ik verwacht geen kapotte druklagers meer voorlopig…
Blok gaat er heel misschien morgen in.
Verder kon ik het niet laten om even met de uitlaat verder te gaan..
Links en recht komt 1 90gr bocht naar de grond
link
Enige waar ik mij een beetje druk om maak is dat de uitlaat erg laag hangt in het midden!
Daar past net een verbandtrommel onder…
Dus denk dat dat gaat aanslepen bij drempels e.d..
Maar dat is even afwachten hoe en wat.
Eerst blok er maar in en dan zien we wel weer verder.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Leuke velgjes! Ben benieuwd deze eens tegen te komen als hij af is. Ik hoop dat je uitlaat een beetje mooi uitkomt, zou zonde zijn als je een Citroën krijgt waarmee je af moet remmen voor drempels
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio