Mijn vader rijdt na een aantal jaren bx te hebben gereden nu ruim een jaar rond in een berlingo diesel, de ongeblazen versie met ruim 230.000 km op de klok. Een auto met zo’n kilometerstand natuurlijk wat extra aandacht nodig, al het achterstallige onderhoud is weggewerkt en de auto heeft onder andere een nieuwe koppeling gekregen (waren een aantal vingers van de drukgroep afgebroken..)
Gezien de staat van deze auto en het dagelijkse gebruik willen we hem technisch helemaal goed hebben, dat betekent onderstaande probleem uit de wereld helpen.
De auto start na het voorgloeien altijd gelijk maar loopt de eerste tellen niet op alle cilinders. Dit heeft die altijd gedaan maar het lijkt de laatste tijd wat erger te worden.
Daarnaast viel mij op dat als je vanuit lage toeren in, bijvoorbeeld, zijn tweede versnelling wilt versnellen begint de auto te bokken. Hogere toeren geen probleem.
Omdat mijn kennis van dieselmotoren en hun problemen zeer beperkt is vroeg ik mij af wat jullie denken dat het zou kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn ex 1.9D waar mijn vader nu in rijdt had vorig jaar bij een gelijkaardige kilometerstand ook zoiets, slecht starten, of toch slecht blijven lopen na het starten en op een gegeven moment flink vermogensverlies en op het eind met moeite nog vooruit raken. Bleek dat de inlaatcollectoren helemaal dichtgeroet waren dankzij de egr… Sinds die zijn schoongemaakt loopt ie weer als vanouds.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Kleppen gesteld?
Werkte bij mij (DW8) erg goed. Sindsdien starten en lopen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Welkom.
De ongeblazen 1.9D, ik heb er 270000 mee gereden en eigenlijk was die nog helemaal niet op, kwam gewoon een nieuwe na 4 jaar.
Het enige probleem dat ik ermee gehad heb was een gesprongen V-riem, en dat had ik kunnen weten want een km of 3000 daarvoor had ik gezien dat die riem niet meer zo fris was.
Verder was hij constant met een kg of 6-700 geladen en hij rookte niets blauw of zo.
Ook geen speciale handelingen gedaan maar gewoon onderhoud volgens het boekje.
het enige nadeel is dat hij wat trager is als een geblazen maar verder zeker zo betrouwbaar (of is het zelfs meer), zorg dat hij niet te lam word gereden en dan werkt die perfect.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Doet mijn 1.9d Berlingo ook, ‘s morgens bij het starten (bij koud weer) loopt hij ook de eerste seconde op minder dan 4 cilinders (tenminste zo lijkt het), en word dan ook gelijk de straat even blauw gezet.
Maar daarna loopt hij prima, verder nergens last van… Hoort er toch een beetje bij misschien na 150.000 km praktijkervaring (niet dat dit zo veel is, maar het is nu eenmaal een werkpaard)...
Ik vind hem trouwens helemaal niet traag voor zo’n oude traktor diesel… Kan er prima mee mee komen, op de snelweg gaat het allemaal wat minder hard, maar daar kom ik toch niet zo vaak met deze auto, want dan had ik wel wat anders denk ik.
Je heb waarschijnlijk een Berlingo uit eind 99 of later, de 1.9D hierin is een DW8, deze heeft om de zoveel tijd een rondje kleppen stellen nodig. In de regel is het zo dat je dit het beste bij de D-riem wissel kunt meepakken, alles ligt dan toch open.
EGR afkoppelen en de inlaat collector schoonmaken is ook sterk aanbevolen, hiermee zal de motor nog mooier gaan lopen, de slechte koude start word er niet beter op, daarvoor moet je echt de kleppen stellen.
PS: Rij niet te lang zo door, anders levert het je verbrandde kleppen op.
ex0dus schreef:Doet mijn 1.9d Berlingo ook, ‘s morgens bij het starten (bij koud weer) loopt hij ook de eerste seconde op minder dan 4 cilinders (tenminste zo lijkt het), en word dan ook gelijk de straat even blauw gezet.
Dat klinkt heel erg als gloeibougies die niet alle 4 meer werken, je kan ze laten testen en/of er nieuwe inzetten.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Mijne is uit 2000, gloeibougies zou best kunnen. Hij start wel altijd meteen, alleen loopt hij niet helemaal netjes de eerste 5 seconden… Voor de rest eigenlijk geen problemen mee.
De EGR klep waar zit die ergens bij de 1.9d uit 2000?
ray2 schreef:ex0dus schreef:Doet mijn 1.9d Berlingo ook, ‘s morgens bij het starten (bij koud weer) loopt hij ook de eerste seconde op minder dan 4 cilinders (tenminste zo lijkt het), en word dan ook gelijk de straat even blauw gezet.
Dat klinkt heel erg als gloeibougies die niet alle 4 meer werken, je kan ze laten testen en/of er nieuwe inzetten.
Nee hoor, als er één gloeibougie kapot is, dan start de auto heel erg moeilijk, als de motor éénmaal loopt, dan doen alle cylinders mee. Het probleem van “Gais” is echt de klepspeling, de motor start namelijk wel in één keer. De DW8 is nu éénmaal berucht om zijn klepspeling, m.b.v. de zoekfunctie vind je nog meer voorbeelden van een DW8 die op 3 cylinders loopt bij een koude start.
Hij start vrijwel meteen. Het is wel vooral als het kouder is dat hij zo lekker walmt.
Precies hetzelfde wat ik had met mijn XUD (bij 200K), als het koud was, dan had de motor meer moeite met op gang komen en moest je echt goed voorgloeien. Bij de D-riem wissel ben ik meteen de kleppen gaan stellen, en dat was echt nodig, 1 cylinder had bijna geen klepspeling en een andere zat al een de krappe kant, zie ook topic.
Nu is het zelfs met het koud vriesweer zo dat na het uitgaan van het voorgloeilampje, een klein klein tikje van de startmotor al genoeg is om de motor tot leven te brengen.
De juiste klepspeling is van levensbelang voor een diesel, dit type motor moet het van de hoge compressie hebben. Een klep met een te krappe speling blijft te lang openstaan en leid tot compressie verlies en uiteindelijk tot een verbrandde klep.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. De auto gaat woensdag weg voor een nieuwe distributieriem dus dan kunnen ze mooi gelijk de kleppen controleren.