Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Onlangs kwam ik er achter dat wanneer ik de auto start, na een nachtje stil staan, en niet de handrem gebruik, de auto wegrold dus de remmen niet werken.
Terwijl ik wel het pedaal indruk.
Is dat normaal?
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Remmen werken niet bij koude start
Joop 49 schreef:Onlangs kwam ik er achter dat wanneer ik de auto start, na een nachtje stil staan, en niet de handrem gebruik, de auto wegrold dus de remmen niet werken.
Terwijl ik wel het pedaal indruk.Is dat normaal?
Ja, zolang de rode stoplamp niet uit is heb je geen remdruk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Klopt, daar mag ik in den ochtend (met meestal veel haast) ook altijd braaf op wachten. Heb zo ook al eens een stoeprandje geraakt bij het uitrijden op een parkeerplaats..
Dikke van Dale: Citrofiel..
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dus dan ben je verplicht om de handrem te gebruiken.
Maar wat nu als de handrem het opeens begeeft (b.v. kabelbreuk) en je staat met je auto op een stevige helling in de Franse Ardennen?
Dan zul je eerst de wielen moeten blokkeren met rotsblokken.
Dat daar niet over nagedacht is bij Citroën.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat is dan weer het voordeel van de Ardennen, rotsen genoeg!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Daar heb je helemaal gelijk in, maar wat nu als ik op een parkeerplaats sta welke sterk afloopt.
Ik heb niet standaard rotsblokken in de kofferbak liggen, plus het feit als ik de auto wil starten (ik parkeer de auto altijd in de eerste versnelling, dus koppeling in) dan rolt hij/zij direct de doorgaande weg op.
Dat word dus normaliter de handrem aantrekken, en starten.
Is volkomen normaal, en niets aan te doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Joop 49 schreef:Dus dan ben je verplicht om de handrem te gebruiken.
Maar wat nu als de handrem het opeens begeeft (b.v. kabelbreuk) en je staat met je auto op een stevige helling in de Franse Ardennen?
Als….. kabelbreuk, zowel links als recht, en dat op een vette helling? Ik zeg; Als mijn tante…..
Kortom, die kans is zeer klein en zelfs daar zijn oplossingen voor. Dat is niet een kwestie van niet over nagedacht, dat is een kwestie van afwegen. Of vind je een backup-handremsysteem toch echt wel noodzakelijk?
Ik zeg geen auto kopen met hydropneumatisch veer/rem systeem dan…....ik weet niet of de nieuwere citro’s een extra remaccu hebben ofzo maar alles tot aan de xantia in ieder geval niet (voor de xantia xm genratie zakte de wagen ook nog in ala bx,cx,ds)
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
De C5 heeft een conventioneel remsysteem.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Joop, je zou de bol op de achteras met dat hele dunne leidinkje erin moeten vervangen. 10 tegen één dat je ‘s-ochtends weer remdruk hebt… Dit is namelijk niet de bol die het inzakken tegengaat (zoals iedereen denkt) maar de bol die ervoor zorgt dat er nog enige rest-remdruk is nadat de voorraadbol drukloos is geworden en de anti-inzakkleppen gesloten zijn. Het volledig remdruk-loos zijn mág wel, maar pas na lange tijd staan…
Gr Martijn
Martijn, je zult toch nog eens na moeten lezen hoe de anti-zink bol werkt, het is exact anderson
Martijn de Ruijter schreef:Dit is namelijk niet de bol die het inzakken tegengaat (zoals iedereen denkt) maar de bol die ervoor zorgt dat er nog enige rest-remdruk is nadat de voorraadbol drukloos is geworden en de anti-inzakkleppen gesloten zijn.
De remdruk vóór is proportioneel met de druk in het systeem. Loopt de motor dan loopt de HP-pomp, dus dan is er 150bar. Is de accumulator goed dan houdt hij enige tijd deze druk vast, na het stoppen van de motor. Is de druk weg dan zakt de auto langzaam op de grond.
De remdruk achter is proportioneel met het gewicht op de achteras. Bij volle belading zo’n 120bar. Staat de auto achter op de grond dan is er geheel geen druk.
Het is dus heel simpel, zolang als er druk is staat de auto op hoogte, wanneer de auto inzakt is er dus ook geen remdruk. Is het syteem in orde dan blijft er meerdere dagen druk genoeg op het systeem. Met een werkende anti-zink bol tot zeker twee weken.
Dat daar niet over nagedacht is bij Citroën.
D’r is juist heel goed overna gedacht. HP Citroëns hebben een handrem die gecertificeerd is als noodrem (haalt 0,5g remvertraging) vandaar dus dat hij op de voorwielen zit. Doet de handrem het onvoldoende dan ben je sowieso gevaarlijk bezig.
Bij een conventioneel remsysteem is er in het geheel geen back-up aanwezig, remdruk weg is crash.
Er is een uitkomst voor parkeren op hellingen, dit hoor je tijdens je rijlessen gehad te hebben, al komt de link uit New York het werkt ook in de Ardennen:
http://www.nydmv.state.ny.us/dmanual/chapter07-manual.htm
Overigens moet je bij Citroëns met DiRaVi (CX, Xm V6) wel oppassen met het uit het lood parkeren, evenals met de C5/C6. Bij DiRaVi raakt het stuurslot beklemd, bij C5/C6 kan de auto gaan dansen. Maar daar hoef je je met een Xantia geen zorgen over te maken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt Martijn,
Ik zal het gelijk even na laten kijken, want het is toch wel hinderlijk als de auto constant wegrolt tijdens het starten.
Joop.
Waarom niet gewoon de handrem gebruiken waar ie voor bedoeld is? En zoals het geleerd wordt tijdens de rijlessen? Een auto in de versnelling parkeren vind ik maar irritant.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hoezo irritant?, de handrem is een noodrem, en inderdaad bij je rijlessen wordt je aangeleerd om de handrem te gebruiken bij het parkeren.
Maar als je, zoals ik wat van oudere leeftijd bent, gebeurde het wel eens, met auto’s van de vorige eeuw, dat de handrem ‘s winters vastvroor.
Vandaar in de versnelling parkeren.
Over rijlessen gesproken, kijk jij ook nog steeds in je binnenspiegel, over je schouder kijken en dan pas richting aangeven?, voor zowel links als rechts?
Joop. (Voormalig rij-intructeur)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
patje74 schreef:Joop 49 schreef:Dus dan ben je verplicht om de handrem te gebruiken.
Maar wat nu als de handrem het opeens begeeft (b.v. kabelbreuk) en je staat met je auto op een stevige helling in de Franse Ardennen?Als….. kabelbreuk, zowel links als recht, en dat op een vette helling? Ik zeg; Als mijn tante…..
Kortom, die kans is zeer klein en zelfs daar zijn oplossingen voor. Dat is niet een kwestie van niet over nagedacht, dat is een kwestie van afwegen. Of vind je een backup-handremsysteem toch echt wel noodzakelijk?
In m’n DS heb ik in m’n reservewiel assteunen liggen. Als je handremkabel het begeetf, parkeer de auto, zet ‘m een standje hoger, plaats assteunen, laat de auto zachtjes zakken en voila, geparkeerd.
Als je start, dan komt de auto los van de steunen als je al lang weer remdruk hebt. Niet fanatiek wegrijden, eerst je assteunen opruimen…....
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.