Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De CX heeft toch hetzelfde systeem als de DS? Dus de druk op de achtervering bepaalt de remdruk achter. Als je dan de aanvoerleiding voor de rem achter verwisselt met de rem voor, wordt de rem voor met deze gereduceerde druk gevoed. Dat is het enige dat ik kan bedenken…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij heeft de CX hetzelfde remsysteem als de latere ID’s (DS is anders), en als de GS.
Als je aan de remservo de remleidingen naar voor en naar achter verwisselt, komt er steeds veel druk op je achterremmen te staan bij remmen en relatief weinig druk voor (afhankelijk van de belading achter). Achter zouden je remmen dan snel blokkeren.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dan is er dus zoiets gebeurt ooit (af-fabriek ??)
maar nu zou ze weer moeten remmen zoals een CX hoort - met een noodstop bij acuut / volledig intrappen. dat had ik gewoon nooit geprobeerd…..
hopelijk heb ik haar morgen weer en ga ik dat eens proberen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Raar verhaal, kan me niet voorstellen dat het af fabriek is mis gegaan, ik neem toch aan dat de leidingen daar voorgevormd zijn zodat ze maar op een plaats passen.
En hoe is ie de afgelopen 30 jaar door de APK gekomen ???
iig geniet ervan morgen
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Af-fabriek lijkt me ook onvoorstelbaar.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ook ik vindt het vreemd, maar wat weet ik er van. ik heb nooit aan leidingwerk van mijn servo geklust. ik herhaal wat mijn kundige garagist mij vertelt.
ik heb wel stevig het vermoeden dat ik de eerste ben die iets aan intensiever onderhoud doet aan deze auto. deze is een paar jaar gebruikt. toen minder, en met 105 dkm in 1992 verkocht aan de vorige eigenaar, die veel plaatwerk onder handen heeft genomen, maar zeker geen technisch/motorisch deel. ik schat de inhoud onder de motorkap vrij origineel !
(behalve mijn toegevoegde originele CX cruisecontrol)
en tja, APK, daar kunnen we allemaal verhalen over vertellen….. wat die allemaal controleren en vinden en missen.
maar goed. opgelost, APK achter de rug, en weer verder met dit prestigieuze project.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
nu verder.
APK gehad, ze rijdt, en het is leuk zweven, airco aan en gaan….
tenminste…..
de km teller stond weer stil.
mijn garagist had het getraceerd op de km teller kabel, op de sensor van de cruise control. die draaide erg stug, en liep zelfs vast. beetje gesmeerd, maar dat bleek toch niet genoeg helaas.
gelukkig heb ik elders al een vervangende sensor gevonden, maar die moet ik nog er tussen zetten / proberen. dat is voor later….
vandaag ze wilde hier om de hoek niet starten !!
wel ronddraaien, maar niet oppakken !!
binnen no-time had ik een zomaar een SM en een DS rijder naast me staan om te kijken hoe en wat exact. dat is op zo’n moment een prettige ondersteuning !
er kwam de de gedachte dat de benzine pomp niet draait bij contact aan.
maar ik moet nog een keer dit controleren, want opeens sloeg ze wel aan….
nu weet ik dus niet zeker waar dit vandaan kwam…... eerst maar eens naar huis gereden.
ik zal maar eens het nodige controleren aan stekkers e.d.
dus in het traject van de benzine pomp…. waar zitten de relais bij mijn 2400 inj. ? is dat een dubbele onder de linker koplamp ?
waar zitten er andere zwakke punten (kabels / stekkerverbindingen) hiervoor ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
cx25gtit2 schreef:maar de remmerij was wel APK afkeur
geen volle remkracht zoals hoort bij een CX bij vol op de rem…voorlopig idee is de remservo die het loodje heeft gelegd.
daar kan je overigens ook ze lekker bij, met airco en extra hydraulisch leidingwerk vanuit de hydraulisch bekrachtigde koppeling die er naast zit….kzie dat de oorzaak gevonden is, maar misschien nog een tip voor belgische cx rijders die naar de keuring moeten, gewicht leggen in je koffer! (in principe moet ie vrij zijn, maar ach)
doordat de remdruk achteraan bepaald wordt door de druk van de achtervering (dus hoe meer gewicht achteraan, hoe meer druk in de vering achter) kan het gebeuren dat je met een lege koffer en bijvoorbeeld dan ook nog een bijna lege tank afgekeurd wordt (in BE dus wel he)
heb dit eenmaal meegemaakt, dan 1 zak cement erin en bak volgegoten, terug, en was in orde (PS van mijn vrouw haar wijlen Saxo zelfde verhaal, alleen was de keuringsmeester zo vriendelijk te vragen aan mijn vrouw om plaats te nemen in de koffer, en toen was alles OK, had dan wel met het geringe gewicht van de achterkant van de saxo te maken)
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cx25gtit2 schreef:waar zitten de relais bij mijn 2400 inj. ? is dat een dubbele onder de linker koplamp ?
Precies, daar dus.
Plus ‘even’ je R-koplamp eruit en alle stekkers op bobine en vooral de ontstekingsmodule goed schoonmaken.
Die zit verstopt onder je bobine in een aluminium behuizing. Dus even hele bobine incl. behuizing eraf, dat werkt ‘t makkelijkst.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dank voor deze opmerking !
ik ga daar een rondje maken !!
en ja dat “even” de koplamp eruit is een beetje gepruts met die onder-aansluiting.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Juist dat bedoelde ik.
Dom & irritant systeem. Jammer dat het tot 1982 ofzo duurde eer dat Citroën daar achter was.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
en mijne is van 1981 (laatste smalspoor), dus toen is dat inzicht ergens gekomen…..
heb wel een opzet stukje (lees: zelf gemaakte tool) om die bevestigingen er af te draaien. dan gaat het wel.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja…. nu start ze weer zoals ‘t hoort. 4 x geprobeerd of zo.
ga dan maar eens een probleem vinden, wat zich op dat moment niet openbaart…..
met lopende motor rommelen aan de bekabeling, relais, bobine enz. geeft nergens storing.
ik heb nog niet die relais / bobine vrij gemaakt om aansluitingen en bekabeling nauwgezet te controleren. dat doen we nog wel.
ik had een omstander op straat die suggereerde iets over de BDP sensor, maar die heb ik toch niet in mijn 2400i ??
nou goed. we zien wel. rustig alles bij langs lopen m.b.t. stekkers en aansluitingen…..
om daar makkelijk bij te komen als bijlage mijn tool om de lampen los (en vast!) te maken.
22 mm koper leiding, 8 cm lang. ingezaagd, zodat ie op de nokjes past van de bevestigingspunten van koplampen, om die te draaien. aan de andere kant 2x doorgeboord, kan je een schroevendraaier in steken voor een beetje moment.
en mijn vervangende snelheids sensor voor mijn cruise control - dat is wel een Citroen (uit een XM), maar is de verkeerde. die heeft vrouwtje - vrouwtje aansluitingen, en de CX versie is een mannetje - vrouwtje uitvoering.
mijne maar eens uit elkaar gehaald. grappig - is een soort ouderwetse fiets-dynamo. was niet heel vies, maar toch maar gereinigd. er weer tussen geplaatst. nog niet getest.
ik had ook een begin gemaakt met terug plaatsen van de Prestige RVS strips rond de voorruitrubber.
dat is inderdaad een onhandige klus ! die strip haakt gewoon niet lekker in dat rubber, schuift er gewoon overheen. ik denk dat de bovenste zit. maar moet dat nog controleren….. ga ik later mee verder. ik geloof het wel voor vandaag.
ik ga
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
leuke tool! ga ik ook maken. over je starten, misschien maakt het nu weer even contact op die gecorrodeerde punten nadat je een beetje hebt zitten woelen op die plekken. geeft niks, de herfst komt eraan, voor je het weet start ze weer niet!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die XM sensor past idd niet…
Uit een BX is wel hetzelfde mocht dat helpen