Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik ga verder zoeken !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Hij staat er nog, droog in de schuur. Maar hij start nu niet meer…. En nu kan ik niet naar de APK
Een paar weken geleden zoem zoem en starten zoals het hoort. Tijd geleden had ik storing, sloeg ie ook niet aan. Niet kunnen vinden, maar hij deed het later gewoon weer… .... :
OK. Genoeg accu power (a/d lader gehad). Na een tijdje wat minder omdat de startmotor toch wel wat vraagt, maar dan zet ik de T2 draaiend er naast met de startkabels er bij.
Accupolen schoon, rondje stekkers gedaan en zekeringen. 2 verbindingen wat corrosie, maar schoon gemaakt.
En dan, wat hebben we nodig, benzine en een vonk....
Benzine:
Met draaiende startmotor deze benzine leiding er af (zie foto), maar er komt niks uit spuiten. Dus geen benzine druk denk ik dan, en dan start ie niet. Is een aftakking van de metalen hoge druk benzine galerij bovenop de injectoren. Waarom die daar naar voren gaat weet ik eigenlijk niet (is een 2400 inj. blok).
het klopt toch dat hier benzine uit moet lopen ?
Waarom geen benzine druk…
Pomp kapot, lastig om te controleren onder de auto….
Zit er ergens een stekker verbinding waar ik direct +/- op kan zetten om te kijken of er iets gebeurt ?
Pomp wordt vast geschakeld via relais. Welke alleen…..
Wie weet dat ?
Er zit een dubbel relais onder de linker koplamp. Waar is die ook al weer voor…. ?
Bij inschakelen contact klikt die zeker.
Iemand alvast een tip ??
Ik ga alvast eens een boek er bij pakken. Kijken of ik wijs wordt uit een schema….
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vermoed dat deze benzineslang voor de koudestart injector is. Maar daar zal ook wel benzinedruk op komen lijkt me…
Bij een serie 2 zit er een blauw Bosch injectie relais onder de rechter koplamp. Deze stuurt idd de benzinepomp aan.
Hiervan de contacten nalopen is geen slecht idee, mochten ze het zelfde zijn, even wisselen vanuit de T2? T2 starten met deze.
Anders met een volt meter gaan meten bij de benzine pomp, geen prik, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de pomp zelf. Na veel starten komt de auto misschien wel omhoog?
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Is alleen een 2400 inj…...
Net anders tov de serie 2 (T2), deze serie 1 uitvoering ken ik nog niet zo goed. Heeft nog geen ‘big blue’.
Zijn er serie 1 lezers hier aan het meelezen. ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Haynes p. 280:
Benzinepomp zit op dat dubbel relais bij de linker kop lamp, File Jaune (geel draadje), aansluiting 88d.
Dubbelrelais wordt ook gestuurd door nr. 10 - de luchtmassameter.
Ik ga naar het vooronder, checken !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Aha !
Die benzine slang (foto hierboven) zit inderdaad op de koude start injector.
Bij het dubbel relais zit maar 1 file Jane / geel draadje.
Die direct op de + van de accu, en hoppa, de benzine pomp loopt. OK !
Maar wanneer gaat die pomp normaliter draaien, bij starten/ronddraaien van de motor, of al als je het contact aanzet (2400 inj.) ?
Morgen verder, nu
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
normaal 1 seconde op contact en dan bij starten en boven de 500 rpm…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Pomp doet het dus (als ik em direct op de plus vd accu leg).
Maar niet op contact en bij starten.
Ik moet dus verder terug in de bekabeling.
dat dubbel relais, contact slot, LMM ??
suggesties ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
er komt een plus uit de ECU die een relais stuurt die de pomp aanstuurt. Dus als de ECU via contactslot spanning krijgt moet er kort spanning op die uitgang komen en weer als je gaat starten.
Maar relais zijn altijd de eerste verdachten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Dank je voor je reactie / meedenken.
Met de ECU bedoel je deze toch ? (zie bijlage)
Waar zit die bij een 2400inj., ook voetenbereik bijrijder ?
Dan stuurt die denk dat dubbelrelais aan, onder de linker koplamp. Dat relais bedoel je toch ?
Pomp zit hier op.
Ik kan kijken of ik kan achterhalen welke draad van de ECU komt, en kijken of daar een signaal vandaan komt (binnenkomende draad meten bij dat relais). Weet jij zo welke draad ? Anders ga ik weer lezen in Haynes.
Anders relais wisselen om te proberen, heb die alleen niet reserve op de plank.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee ik weet niet welke draad. Zo goed zit ik er ook niet in…
Dat is de ECU idd!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volgens mij zit hij links
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Thanx.
Ik ga kijken welke draden op dat dubbel relais zitten, om signalen te controleren.
Ik denk dat ik dat eerst ga proberen, en dan stroomopwaarts zoeken als ik ergens iets mis.
Dat massa punt linksvoor op ‘t binnenscherm ook al helemaal schoon gemaakt (iets van 7 draden / oogjes zaten daarop !)
Voor de APK (ondertussen al voorbij de datum) schors ik haar maar even….. Dan heb ik even speling om te zoeken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Geschorst. Nu tijd om te zoeken.
Ik wil graag de ECU ook controleren, in ieder geval de aansluitplug. Die zit dus links ergens bij een 2400 inj., maar waar ? lastig te bereiken ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit die niet ergens waar bij een serie 2 die andere module zit? Boven de accu en onder de luchthoorn?
Een serie 1 ken ik daar niet goed genoeg voor.
Had je die relais onder de koplamp recht al los gehad?