Beste mensen,
Zit er nog verschil in motorkappen van de Citroen BX? Die van mij heeft een roestig randje onder de double chevron, hopelijk nog te repareren, maar misschien is een andere er op schroeven een beter optie!
Dus zit er nog verschil in? En wat is beter/mooier, een metalen of een kunststoffen kap? Wat is jullie mening?
En oja: ik zoek naar de kleur EPTcr (blue romantique). Ik kom niet ver in automaterialenzaken en google.. wie weet een goed adresje? Wat is EPTcr in RAL code taal oid?
hoe zat het eigenlijk met die motorkappen. Een vriend van me liep laatst te stoken dat ze nog wel eens omhoog willen vliegen tijdens het rijden, klopt dat?
Is je huidige kap van metaal of kunststof?
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
en er zit best wel verschil in hoor..
- een polyester kap is korter en geeft dus iets meer koeling
- een ijzeren kap is zwaarder..
- een ijzeren kap is veiliger..
- ijzeren kappen zijn beter voor je budget (als je een x je kap wil laten spuiten/plamuren)
- maar een polyester kap vind ik persoonlijk iets wat mooier dan de ijzeren…
FmXXX-STanie schreef:
- een polyester kap is korter en geeft dus iets meer koeling
Nee hoor, er zijn ook “lange” polyester kappen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik weet nog wel van mijn type 1 toen der tijd dat die metalen kap harder roeste dan dat ik bij kon houden, polyester is dan net weer iets netter.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
hmm weer wat geleerd
Er zijn ook kappen van musketier (A) die ik er binnenkort ff opklussen moet
In principe hadden BXen een plastic motorkap. Meestal het lange model, behalve de GTi’s, 16v’s, breaks, turbodiesels en automaten.
Later kregen ze nog wel eens een stalen kap mee, vooral in de laatste bouwjaren volgens mij. Na een schadegevalletje, als er een nieuwe kap moest worden geleverd, waren die ook van staal.
Over een tijd(je) wil ik een begin maken aan mijn (nieuwe ) bx deurtjes. Ik heb het als volgt in me hoofd:
1. schoonmaken/ontvettten
2. Lak licht opschuren met p400
3. Een laagje spuitplamuur er op spuiten
4. Het spuitplamuur ook opschuren
5. Lak er opspuiten.
6. Slot overzetten etc, montage in auto
Voldoet 1 x spuiten (ik spuit blue romantique op een witte deur)?
Wie kan mij wat (spuit) tips geven?
1. schoonmaken/ontvettten
2. Lak licht opschuren met p400
3. Een laagje spuitplamuur er op spuiten
4. Het spuitplamuur ook opschuren
5. Lak er opspuiten.
6. Slot overzetten etc, montage in auto
De volgens mij betere (niet beste) manier is:
1 Wassen/schoonmaken
2 opschuren met p800 of 1200
3 schoonmaken en ontvetten
4 laagje spuitplamuur
5 spuitplamuur schuren met 400 en 800, daarna nat schuren met 1200/1600
5 opnieuw schoonmaken EN ONTVETTEN
6 Lak spuiten, in meerdere dunne lagen.
7 de zooi overzetten
opmerking over stap 6:
De eerste laag is nooit dekkend, de eerste laag moet nog bijna geen kleur opbrengen. Voor een mooi resultaat heb je al snel 4 tot 10 lagen nodig. 4 lagen zal dekken, maar erg dun zijn en dus zal een kras erg snel door de lak gaan.
Verder is bij het spuiten een goede omgevingstemp ZEER belangrijk. Ik vind 18 tot 20 graden het meest ideaal.
Een ander punt is het altijd aanwezige stof; alleen in een spuitcabine is het mogelijk om “stofvrij” te spuiten.
Verder moet er via de zoekfunctie van het forum nog meer info zijn over spuiten, er was laatst een topic over maar ik kan het even niet vinden.
edit: kijk in de forum-index even in het sub-forum: “plaatwerk”. Daar staan nog wat extra tips en truc’s
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)