Het is weer eens zover, de Xantia staat weer een zware operatie te wachten
De datum waarop dit moet gaan gebeuren staat voorlopig op 12 April.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb zeer sterke vermoedens dat de krukas-keerring lekt, de afschermplaat aan de onderkant van de motor, welke tegen het vliegwiel aanzit, is nat van de motorolie. Klepseals zijn nieuw, zuigerveren kan ik ook uitsluiten en de krukas keering aan de D-riem zijde lekt niet.
Geluk bij een ongeluk is dat ik nu eindelijk die k*t koppeling van Luk eruit kan schoppen, de koppeling is nog lang niet op, maar koppelt niet zo soepel als een Valeo. Op het chassisnr. van het Berlingo blok word op service.citroen een Luk setje afgeroepen, het Xantia Chassisnr. geeft een Valeo set aan, prijs voor beide setjes is bijna 300 ballen. Een maat van mij bij een revisie bedrijf heeft de nummers vergeleken en het blijkt dat beide setjes uiteindelijk verwijzen naar 1 artikelnr. 801290 van Valeo, meteen een setje besteld bij hem, aangezien hij het aan mij voor de fabrieksprijs kan verkopen als vriendendienst
Naast de koppeling en krukas-keering, vervang ik meteen:
- De geleidebus met prise-as keerring
- Kunststof busjes van de koppelingshevel
- Afdichtingen van de schakelvorken die de bak ingaan, deze lekken lichtjes.
- Motorsteun aan de bak.
- Geheel volgens procedure, word het vliegwiel met nieuwe boutjes vastgezet.
- Keerringen aandrijfassen.
- Fusee en stabi-stokjes worden weer vastgezet met nieuwe moertjes.
- Verse 75W80 bakolie.
Het monteren van de krukas-keering is nogal kritisch, volgens de Revue-Technique kun je het met dit gereedschap doen.
Nou kan ik dit ding wel laten draaien, maar ik snap het niet helemaal, het lijkt er zo op dat de keering een stukje buiten de krukas zal blijven steken. Heeft iemand een plaatje van een XUD motor zonder vliegwiel of kan iemand de Franse text vertalen.
Mooie klus,
Als je de aandrijfassen er straks toch uit heb liggen is het de moeite waard om eens kritisch naar de stofhoezen van de homokineten te kijken.
Succes, piet
Dank je voor de tip, uiteraard ben je welkom om te komen kijken en lachen.
Ik ga dit klusje op me werk in Schiedam uitvoeren, het bedrijf Wartsila is makkelijk te vinden
Thanx voor het plaatje, zoals ik het kan zien steekt de krukas nauwelijk uit het blok.
Met het hulpstukje op het plaatje lijkt het wel alsof je daar de keerring op moet zetten en dan erin slaan, wat ik niet begrijp is dat er dan toch 7mm buiten de krukas zal uitsteken. Of is het de bedoeling om het hulpstuk daarna om te draaien en de keerring er verder in te slaan, tot deze vlak ligt met het uiteinde van de krukas. In iedergeval zal er voor de montage de pasbus in de krukas verwijderd moeten worden.
ZX1.4i schreef:Ik ga dit klusje op me werk in Schiedam uitvoeren, het bedrijf Wartsila is makkelijk te vinden
Bij die vestiging daar aan het water?
Daar ben ik pas nog geweest!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Yep, daar aan het water.
Ben je een klant, leverancier of een koerier ?
De binnenste rand van de krukaskeering is een flexibel flapje. Het gereedschap zoals in jouw pic, duwt dit flapje in zodat de keerring om de bus past en dan tik je de keerring geheel in het blok. Bij het verwijderen van de bus, zal het flapje dan netjes tegen de krukas leunen.
Dit is een extra zekerheid dat je de keerring goed gecentreerd krijgt, maar als je zo’n bus niet hebt kan je de keering met je handen op z’n plek drukken en daarna met een vlakke bus de keerring op z’n plek tikken.
ZX1.4i schreef:Thanx voor het plaatje, zoals ik het kan zien steekt de krukas nauwelijk uit het blok.
Met het hulpstukje op het plaatje lijkt het wel alsof je daar de keerring op moet zetten en dan erin slaan, wat ik niet begrijp is dat er dan toch 7mm buiten de krukas zal uitsteken. Of is het de bedoeling om het hulpstuk daarna om te draaien en de keerring er verder in te slaan, tot deze vlak ligt met het uiteinde van de krukas. In iedergeval zal er voor de montage de pasbus in de krukas verwijderd moeten worden.
Ah, het word al wat duidelijker
Misschien ben ik een beetje bezorgd om niets en is het heel duidelijk als alles open ligt, ik bereid me graag goed voor om verassingen te voorkomen.
Vandaag maar eens het gereedschap uitgemest en een inventarisatie gemaakt, dingen die ik kwijt was zijn weer gevonden, behalve een dop 19, inmiddels een nieuwe gekocht. Ook kwam ik gereedschappen tegen waarvan ik niet eens meer wist dat ik het had of dat ik het zelfs driedubbel heb
Haha, maar een kraampje op citromobile huren dan Zie het al voor me;
Leepu’s Tools Shop
(geintje)
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Voor degen die het niet weten “Leepu” is mijn nieuwe bijnaam
Hoe heet dat programma ook het alweer :
Weet wat je doet als je die keerring vervangt. Ik heb nu na 2x vervangen nog steeds lekkage. Had ik em de eerste keer maar niet preventief vervangen.
Wat ik nu precies fout heb gedaan, geen flauw idee. Maar het feit dat de bak eraf moet en het drukgroep plus vliegwiel maakt het allemaal te bewerkelijk om weer ff een poging te wagen.
Is het niet zo dat de nieuwe kering altijd iets dieper of iets minder diep moet worden gemonteerd? Dit omdat er een “slijtplek” ontstaat op de oude positie op de as. Ik heb altijd geleerd bij het vervangen van as keringen om ze te proberen op een vers stukje as te laten aansluiten omdat op de exact zelfde plek vaak weer lekkage optreedt.
Gr Jaap
JaboV schreef:Is het niet zo dat de nieuwe kering altijd iets dieper of iets minder diep moet worden gemonteerd? Dit omdat er een “slijtplek” ontstaat op de oude positie op de as. Ik heb altijd geleerd bij het vervangen van as keringen om ze te proberen op een vers stukje as te laten aansluiten omdat op de exact zelfde plek vaak weer lekkage optreedt.
Gr Jaap
Ik heb een keer bij een Renault 19 de krukaskeerring vervangen en de eigenaar van die auto had een machtig mooie tool kunnen lenen van de dealer om de keerring er mooi in te kloppen.
Een combinatie van een schuifbus en een buitenstuk. Op die schuifbus druk je de keerring in positie. Vervolgens zet je de tool op de krukas en als je er dan op hamert, dan schuif je met de buitenbus de keerring exact in lijn in het blok. Door die binnenbus weet je ook zeker dat het binnenflapje van de keerring in de juiste positie blijft.
Meja, ik weet niet of Citroen zoiets heeft en je mag de heren bij de werkplaats wel verrekte vriendelijk aankijken om zo’n stuk gereedschap te mogen lenen.
Een kennis van me heeft een keer het complete blok bij Peugoet gebracht om de keerring ter plekke door een monteur met het juiste gereedschap ein te laten zetten en zelfs toen vertoonde de keerring nog lekkage achteraf. Dus ik ben er huiverig voor geworden.
Ik begrijp dat je huiverig ben, mijn keerring lekt echter al, ik heb dus weinig te verliezen
Dit is het officiele Citroen gereedschap, dit kan ik wel draaien op me werk.
Bij een nieuwe keerring zit een soort conische plastic huls bij, welke op de krukas past, bij de Saxo waar ik vorig jaar de keerring vervangen heb, ging het goed, die had geen lekkage meer.
Heb je nog meer tekeningen van dit speciaal gereedschap?? Ik snap nog niet helemaal hoe dit zou moeten werken.
Die conische huls waar je het over had, heb ik zelf nooit bij zo’n keerring geleverd gekregen. Wellicht dat zoiets het ook wat makkelijker maakt.
De flens van de krukas waarde keerring omheen moet is trouwens ong 90 mm.