Onderdelen zijn binnen, totaal €135 kwijt, het is wat hoger uitgevallen omdat bepaalde kleine onderdelen niet per stuk gaan. De krukaskeerring is helaas zonder conisch hulpstuk, welke wel bij de TU motoren word geleverd.
Ik kreeg de tip om goed te kijken als alles open ligt, of het wel de krukaskeerring is die lekt en niet de rubberen strip in hoofdlagerkap 1. Om het duidelijk te maken heb ik er wat screenshots uit de Haynes hieronder gezet. Ik hoop niet dat dit het is, want hiervoor moet de carterpan er onderuit en dus de aircopomp los, multisnaar eraf, m.a.w. een hoop meerwerk. Het kan ook niet later gedaan worden, omdat het vliegwiel en dus de bak er ook weer af moeten.
Volgens de magazijnman willen de XUD motoren hier weleens lekken omdat het rubber hard word. Ik sta voor een dilemme, uitstellen en extra tijd reserveren om dit ook meteen mee te pakken of op goed geluk hopen dat het de krukaskeerring is. Mocht het toch de strip zijn die lekt, dan zou ik kunnen proberen om er vloeibare pakking in te injecteren, of is dat een dom en onverantwoord idee ??? Monteren van de nieuwe rubberen strip moet met een stukje flexible metaalstrip die je daarna wegtrekt, ik zou zeggen dat hier dus enige ruimte tussen zit om de vloeibare pakking in te injecteren.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik heb ooit wel eens foto’s van ZX-Cruiser gehad, die hetzelfde heeft gedaan bij een TCT….Pb hem maar als je vragen hebt.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
@sohail: die rubber strip kan idd ook gaan lekken. Heb het een keer van Roel gehoord (een van de technische mannen van de Bx Club) die dat een keer bij de hand heeft gehad.
Natuurlijk moet je altijd goed kijken als de zaak eraf ligt. Maar toch.. ik zou nooit gaan klooien omdat het weer snel in elkaar moet. Het kan altijd tegen zitten, hoe goed je ook plant en daar moet je eigenlijk altijd rekening mee houden. Kortom: als die strip lekt kun je hem maar beter gelijk goed vervangen. Desnoods de strip alvast aanschaffen (zo duur zal ie toch niet zijn?) en en als ie blijkt te lekken alsnog maar vervangen. Maar ik zou em niet direct preventief doen. Zo vaak komt het niet voor.
Heel makkelijk. Doe het goed of doe het helemaal niet!
Serieus als dat ding achteraf toch blijkt te lekken baal je als een stekker. Wil je het dan als nog doen ga je heel veel dingen dubbel doen en als ik ergens een hekel aan hebt dan is het wel dingen dubbel doen en Seat Ibiza’s
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Ik heb mijn collega (ex-dieselmonteur) en ook fanatiek sleutelaar aan Citroen’s om advies gevraagd, hij adviseerde om een bepaald type vloeibare pakking ertussen te spuiten. Weet effe de naam niet meer, ik heb een tube van dat vrij dure spul van hem gekregen, het is Loctite nr…., het is zwart spul, zuurvrij en oliebestendig en word hard, maar blijft elastisch als het warm word.
Ik heb nog een weekje de tijd om na te denken, als ik dat hoofdlager toch wil demonteren, dan zal ik het moeten uitstellen, het is op het moment te druk op me werk om er een heel weekend aan te kunnen sleutelen.
Op de foto’s staat het onderblok op zijn kop, is dit ook liggen onder de auto te doen?
Wat is het huidige olieverbruik?
De vloeibare pakking van locktight is idd zeer goed spul, maar alleen als je het er tussen kan krijgen (en ontvetten!!) en juist daar twijfel ik aan.
Het metalen stripje dat je in de haynes ziet is “latoenkoper”, en is ongeveer zo dun als papier….
Daar komt bij dat je ook meteen het big-end lager eruit haalt, en wat kom je daar tegen?
Voor je het door hebt overweeg je een blokrevisie.
Ik heb vanaf ongeveer vanaf 200.000 km een lichte olielekkage vanaf deze afdichting en zit all-in op een olieverbruik van 1 liter op 10.000.
Een keerring zal slijten en doorslaan, dat stripje niet, maar dat is mijn mening.
samengevat; preventief het stripje vervangen is niet aan te raden, enkel als de motor een onacceptabele hoeveelheid verliest die aantoonbaar aan dit stripje te wijten is.
Succes, piet
Oh ja!
Er staat inmiddels 432.000 op
Dat ontvetten en er goed opkrijgen is ook iets wat ik ook niet zo zou vertrouwen.
Bovendien: al lekt het iets in die richting, dit blijft achter het vliegwiel. Komt het wel op op de achterkant van het vliegwiel, dan wordt het naar buiten geslingerd, maar het zal niet zo snel op de koppelingsplaat terecht komen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Echter, bij een lekke prise as keerring is de kans wel erg groot dat de koppeling vet gaat slaan.
Maar goed: “als” het stripje lekt, ga dan beter niet rommelen met kit. Doe het dan goed…
Ontvetten kan perfet met remreiniger, loctite in een flacon gaat hier wel tussen denk ik.
Maar ik zou het ook niet doen, aan het kleppendeksel ja maar….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Piet Visser schreef:Wat is het huidige olieverbruik?
Dat hangt af van het rijgedrag, rustig rijden is c.a. 2L/10.000km en bij hard rijden zoals op de duitse autobaan loopt het op naar 3 a 3,5L/10.000km, het is dus nog niet schrikbarend veel.
Piet Visser schreef:De vloeibare pakking van locktight is idd zeer goed spul, maar alleen als je het er tussen kan krijgen (en ontvetten!!) en juist daar twijfel ik aan.
Het metalen stripje dat je in de haynes ziet is “latoenkoper”, en is ongeveer zo dun als papier….
Ontvetten zou ik kunnen doen met remmenreiniger en met perslucht goed droog blazen, de loctite zou ik ertussen kunnen persen door een injectiespuit strak op de naad te houden.
Heb rubberen stripje zelf kost €1 en een carterpan-pakking kost ook maar een paar euro, erg prijzig is niet, maar je moet ergens een grens trekken, het is geen nieuwe auto. Maar goed, naarmate ik er langer over nadenk begin ik er steeds meer aan te twijvelen om het wel te vervangen als het aantoonbaar lekt, ipv vloeibare pakking ertussen
Wie kan mij adviseren of het te doen is om de airco-pomp los te halen uit zijn ophanging aan de carterpan en opzij te leggen zonder de leidingen los te koppelen? Daar hik ik namelijk wel tegenaan, ben zo bang dat er een leiding ofzo knakt.
ZX1.4i schreef:Wie kan mij adviseren of het te doen is om de airco-pomp los te halen uit zijn ophanging aan de carterpan en opzij te leggen zonder de leidingen los te koppelen? Daar hik ik namelijk wel tegenaan, ben zo bang dat er een leiding ofzo knakt.
Ik heb het bij de XM (donor van mijn motor) EN mijn BX GTI gedaan.
Bij de XM omdat de motor eruit moest, maar ik geen zin had om de aircoleidingen los te maken. Dus de pomp losgemaakt van het carter en voor onder de gril gehangen. Bij de GTI omdat ik de carterpan moest vervangen. Toen ook gewoon de aircopomp losgemaakt van het carter en toen de pomp voor de auto neergelegd op een bokje (ophangen kan ook).
Bij NIET airco xantia’s zit je wel met de HD pomp steun die eraf moet om de carterpan los te kunnen maken. Bij jouw Xantia ga ik ervanuit dat ie niet in de weg zit omdat bij jouw de HD pomp niet onderaan voor de motor zit (daar zit de aircopomp immers al: en die zit aan het carter).
Kortom: no worries, de XAntia zit mooi tussen BX en XM in en als het bij die allebei lukt…. Bij de Xantia heb je ong .net zoveel ruimte als ik bij de XM had: echt genoeg. Vooral de boutjes aan de bovenkant van de pomp waren bij de BX best rottige bereikbaar. Bij de Xantia heb je genoeg ruimte tussen pomp en radiateur om er comfortabel bij te kunnen.
Succes!
Kijk eens aan, dat geeft weer hoop, er zit dus wel enige beweging in die leidingen om de pomp opzij te leggen, om eerlijk te zijn heb ik er nooit goed naar gekeken, zal het zometeen effe doen. De boutjes zijn goed bereikbaar, ik zal t.z.t. een haakse luchtsleutel lenen, dan kun je alles snel en makkelijk losdraaien. Dat ding heb ik ook bij een Saxo 16V gebruikt, dan loop je niet te klooien met steeds een klein slagje losdraaien.
En is het gelukt?
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Ik heb het uitgesteld, ik heb die rubberen strips nog niet besteld en degene die me zou helpen kon helaas niet.
Word dus komend weekend of anders in Mei.
De koppelingset is overigens wel binnen, weegt best wat kilo’s zo een set voor een diesel, de setjes voor de TU blokjes die ik tot nu toe in me handen heb gehad wegen een stuk minder.
Gisteren in een tel. gesprek met Henny_XM besloten dat we vanavond aan de slag gaan om de bak eronder vandaan te halen en morgen verder te gaan met monteren van de nieuwe onderdelen.
Voor degenen die interesse hadden om te komen kijken, het adres en mijn telnr. is bekend