Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het vervangen van een kachelradiateur bij een Xantia, maar ik zit even met het stuur, het gaat om een airbag stuur en die heb ik nog nooit losgehaald, ik heb natuurlijk geen trek in een plofzak in mijn gezicht dus ik wilde even weten hoe ik deze los moet halen.
Gewoon de kap eraf en dan zie ik de as al lopen? of moet ik het anders aanpakken? de kap zit (logischerwijs) vaster dan die van de BX dus mijn vrees is dat ik door het lostrekken hiervan de airbag activeer ofzo.
Ik ben nou eenmaal van de oudere beestjes
Alvast bedankt voor antwoord!
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Eerst moet je beginnen met het loshalen van de accuklem en dan een poos wachten. (voor de zekerheid)
De airbag zit met 2 schroeven (torx of binnenzeskant, dat weet ik even niet) vast. Als je het stuur van uit de rechtuitstand een kwartslag draait, kan je bij een schroef, aan de achterkant van het stuur, deze zit dan ter hoogte van je instrumenten paneel. Een halve slag van het stuur verder, en je kan bij de andere schroef. Zijn deze schroeven los dan kan je de airbag er zo uit pakken. Let wel op dat de airbag nog met een kabeltje vast zit, die je voorzichtig los moet maken.
Edit: Dit geldt voor een Xantia 1b, ik weet niet wat voor xantia jij hebt ops:
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Oh je had al wat gevonden zie ik…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Haha maar toch bedankt voor het antwoord
Zat achter de pc van pa en die stond kennelijk nog op zijn naam ingelogd.
De nieuwe kachelradiateur zit, het das zit weer op zijn plek, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dat noooit meer ga doen met een Xantia+airco, manomanoman wat is dat dan een pestklus zeg
Maar goed, ondanks dat de eigenaar nu weer naar huis gereden is zijn er toch 2 probleempjes ontstaan. De radiateur was al zolang hij hem heeft lek en waarschijnlijk is dat de reden dat hij door de vorige eigenaar weggedaan is. Iig is niet na te gaan hoe lang hij lek is geweest en welke lapmiddeltjes gebruikt zijn om hem toch rijdend te houden (doorlussen van de 2 slangen is iig nooit bij iemand opgekomen )
Hoe dan ook, bij het loshalen van de 2 slangen die het schutbord ingaan braken de plastic klemsluitingen af alsof ze gemaakt waren van koekjesdeeg, mooi klaar mee dus want die slangen zijn duur. Nou gaan we daar dus mooi geen 240 euro aan uitgeven, dus misschien heeft iemand nog zo’n slang liggen? anders halen we die wel op de sloop, ik ga niet de hele reut van onder naar boven vervangen dus als de stekker maar in orde is en er een centimeter of 20 aan slangen aan zit dan kan ik met pijpjes dat wel aan de slangen knopen die nu van de motor komen, genoeg ruimte bij de 1.8I iig.
Verder een wat nijpender probleem, de knipperlichten doen het niet meer, de stekkers van de stuurhendel en die van de paniekknop zijn beide aangesloten maar de lampjes blijven dood. Ik heb de zekering gecontroleerd, maar die is goed, en verder doet alles het ook, dus ik denk dat het relais los zit danwel dood is. Maar welk relais is het?
Ik heb geen handboek of vraagbaak van de Xantia en heb het dus ook niet na kunnen zoeken.
Het vervangen van de radiateur deed ik omdat ik dacht dat het wel ongeveer zoals bij de ZX zou zijn, maar dat viel me dus vies tegen, ze hebben werkelijk gedacht dat zo’n radiateur het eeuwige leven heeft bij Citroen om er zo’n constructie omheen te bouwen, gelukkig komt het “nooit voor” dat ze stuk zijn
Nja, toch weer een sleutelervaring rijken en en kratje bier voor de moeite ik heb slechtere dagen gehad!
Maar iemand toevallig zo’n stukkie slang liggen? en iemand die me ff kan vertellen waar dat relais zit?
Alvast bedankt!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dat noooit meer ga doen met een Xantia+airco, manomanoman wat is dat dan een pestklus zeg
Een Xantia met Airco is ook een echte auto ipv een plastic rammelbak zoals de BX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha maar zo’n plastic rammelbak heeft wel een aantal prachtige en prqactische features! radiateurtje stuk is niet meer moeite dan het dashboardkastje demonteren bijvoorbeeld
Maar deze Xant moet en zal toch maar in orde komen, de achterbollen waren ook al vanaf de aanschaf zo plat als een dubbeltje dus die hebben we ook maar vervangen en wat er voor bruine blubber uit die achterpoten kwam lopen was ook niet om aan te zien
Kortom, deze Xant heeft nog een bak liefde nodig, maar het ergste is achter de kiezen! ik maak echt geen geintje als ik zeg dat ik liever een koppeling vervang dan een kachelradiateur bij een Xant.
Maar first things first, eerst die knipperlichten maar, want de keuring zit er ook weer aan te komen bij dit beestje. Ik las iets over dat dat een min of meer standaard kwaal is bij de ph2, maar voor het loshalen van het dashboard deed ie het gewoon nog dus ik mot eerst dat relais zien te vinden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Die bollen en de bruine zooi is een typische geval van geen onderhoud laten uitvoeren aan het hydraulisch systeem.
Wat die knipperlichten betreft, voor het eerst dat ik erover hoor dat het een kwaaltje is
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jah das duidelijk! en ik heb het vermoeden dat er wel meer aan achterstallig onderhoud aan zit, maar alles is makkelijker dan de radiateur dus dat gaat wel goed komen!
van dat kwaaltje las ik net dit topic waarin jij zelfs degene bent die verkondigd dat het een kwaaltje is, niet zozeer het niet functioneren van de lichten, maar problemen met het hendeltje of knopje van de knipperlichten
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX