horten en stoten,  1400 van 1990
DS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 27-12-2007

Gepost: 26 maart 2008 03:08 PM

Hallo allemaal,

Een vriend van me heeft een 1400 uit 1990.

Zijn motor bleef erg lang verhoogd stationair draaien. Hij dacht dat er iets mis was met de wax-patroon die als “choke” zou dienen. Hij heeft geen idee waar die zit. Op zoek daarna heeft hij het zwart kunststof kastje losgemaakt en weer teruggeplaatst. Zo ook een soort van demper (met een veer erin) die de stand van de halve maan beinvloedt, waar de gaskabel in bevestigd is. Die “demper” wordt volgens mij electrisch aangestuurd.
De motor start meteen. Bij het gasgeven zie ik demper reageren op acceleren en deceleren.
Nu komt het…..

Als die motor koud start, meteen dus, dan geef je wat gas om op te trekken en dan slaat ie telkens af.  Om weg te kunnen komen moet er flink gas gegeven worden, te veel, om weg te komen. Na een paar minuten is het probleem weg. Als de motor wordt uitgezet, dan start ie ook meteen en blijft netjes stationair lopen. Dat laatste deed ik ie eerder niet, dat was heel lang verhoogd stationair.

Wie heeft de tip om dat hikken en stoten bij koud wegrijden te verhelpen.

Groet

Peter

(met dank van Marko)

Dsuper

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 27 maart 2008 12:40 AM
  [ # 1 ]

Als je hij een zwart kastje heeft dat tegen de “gashendel” duwt, dan heeft de auto geen waspatroon (alleen carb’s hebben een waspatroon), het is dan een auto met injectie.

Als hij hort en stoot, is het bij deze auto’s vaak de Gaskleppotentiometer (deze meet hoever de gasklep open staat), of de stationair motor. Dat zwarte kastje is de stationair motor. De gasklep potentiometer zit aan de rechterkant van het gasklephuis, (waar ook de stationair motor aan zit). Dit is een zwart plat vierhoekig (niet vierkant) ding, met een stekker er in.
Nieuw is dit te krijgen (alleen als compleet gasklephuis) voor +/- 350 euro ex btw. Maar deze onderdelen zijn 2dehand genoeg te krijgen.
Je kunt die van een peugeot 205 1.4i ook gebruiken.

Ik heb zelf 3 complete 2dehandse gasklephuizen op voorraad liggen Laughing
Maar dat is omdat ik 2 1.4’s heb Wink

edit:
p.s. Als ik rechts schrijf, bedoel ik rechts als je met je neus onder de motorkap zit. Dus rechts is dan bestuurderszijde.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook