ZX-Enschede schreef:Huh? Er zitten links en rechts maar 1 stuurkogel hoor!
Jep, die ‘onderste’ die jij noemt, bedoel je waarschijnlijk de fuseekogels mee. Die zitten aan de draagarmen vast. Stuurkogels zitten aan het einde van de stuurstangen.
Stuurkogels uit voorzorg vervangen vind ik overdreven. Je kan heel simpel vaststellen of er speling op deze 4(binnenste/buitenste of zoals hier genoemd de onderste/bovenste) kogels zit. Vervangen van die kogels is geen grote klus. Geen speling gewoon laten zitten.
Stuurkogel… Ik had niet goed gekeken
Maar eerst draagarmen, heb er al 2 gevonden. Dan benieuwd of het geklapper voorbij is. Zo niet, fusees? Of gewoon gelijk meenemen en alle 3 vervangen…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Bij mij hielpen nieuwe draagarmen niet tegen het geklapper. Ook nieuwe stuurkogels niet en een nieuwe veerpoot aan de rechterkant. De beroemde klapperstokjes zitten op mijn type 1.6i met BDY motor niet op/aan de stabilisatorstang dus die kunnen het ook niet zijn.
Ook alle motorsteunen zijn nagelnieuw. De aandrijfassen zijn goed. Éen daarvan is vorig jaar met de bakwissel vervangen.
Ik heb nog drie opties:
- centrale stuurkogel
- het “kniegewricht” in de stuurkolom waar Gompy op doelt
- de stabilisatorstang rubbers
Het aantal opties wordt steeds kleiner maar de “klapper” zit er bij mij nog steeds in. Omdat ik volgens mij last heb van speling in het stuur, denk ik aan de Gompy optie… Maar het kan natuurlijk ook de centrale stuurkogel zijn, of de stabirubbers, of een combinatie van deze mogelijkheden.
Het is om gek van te worden maar ik rij er zo al meer dan twee jaar mee en het kan volgens mij weinig kwaad.
Jos van der Voort
Als het geen APK afkeur is is het klaar wat mij betreft.
Ben druk doende zoeken naar een alternatief in de vorm van deze auto vervangen, iets wat heel goed binnen de financiele berekeningen ligt. Mocht dat op niets uitlopen dat ga ik deze reps doen, anders is het adieu voltage.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De kogel is door de kerk, de Voltage gaat er uit. Nu nog een opvolger vinden maar het besluit staat vast: Adieu Voltage.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
moet het weer een diesel zijn?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Hoeveel rijd je per jaar, wat kun je uitgeven (en dan vooral aan kosten)?
Dit vind ik zo mooi aan het forum, iedereen denkt mee
Ik rijd zo’n 30.000/jaar, mijn voorkeur gaat uit naar een diesel, kleiner dan wat ik nu heb aangezien ik zelden met 2 of meer personen rijd. Dan wordt het dus een Saxo, daarvan weet ik ook dat ik er goed in zit. Ook wat betreft vaste lasten wil ik lager uitkomen dan nu.
-Budget 4.000
-Bekende onderh.historie
-Wil er zeker 4 jaar in rijden
-Km stand hooguit 150.000
Ik heb contact met deze aanbieder:
De onderhoudshistorie en km stand icm de prijs zijn bijna ideaal, hij heeft gister een koper gehad die tot nog toe niets van zich heeft laten horen, ik hoor vandaag van hem of de koop nog door gaat.
Anders zijn de volgende 2 een optie:
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Misschien schop ik je nu ontzettend in je noten, maar met 30dkm per jaar zou ik er niet aan moeten denken om in een auto te rijden die net zo lang is als ik zelf… Heb je wel eens overwogen om b.v. voor de helft van je aanschafbudget een comfortabele auto als een Xantia oid te kopen en dan de rest van je budget aan de kant te zetten voor de lichtelijk hogere WB en onderhoudskosten?
Animal triste post coitum
Doe je niet hoor Ik heb die overweging zeker gemaakt, ben voordat ik een Saxo ging zoeken al aan het calculeren gegaan tbv een 306/Xsara diesel. Die zijn inderdaad stukken comfortabeler gezien het kilometrage echter, de vaste lasten zijn gewoon dermate hoger dat ik nog maar weinig speelruimte over houd.
Ik heb door omstandigheden de komende 2 jaren weinig financiele ruimte, dan is elk duppie meegenomen. Bovendien, hoe lager de km stand, hoe makkelijker ik een onderhoudsbegroting kan opstellen welke realistisch is en mij minder kansen op onverwachte reparaties geeft.
Tuurlijk, elke 2e hands auto kan onverwachte stukken geven maar risico-analyse erop los laten kom je uit bij een bepaalde km stand waarbij een aantal dingen gedaan zijn (denk aan driem, lagers etc) en tegelijkertijd niet zo hoog dat er binnen afzienbare tijd meer onverwachte dingen komen.
Het blijft altijd een gok met een gebruikte auto maar het risico kun je zo hoog en laag mogelijk maken als je zelf wilt, ik kies voor het laatste en dan met de tijd kijken naar een leuke C4 HDI als de financien het allemaal toelaten. Maar voorlopig is zulks niet het geval.
Ik heb eens een Saxo 1.1 van de Baas gehad, ik reed toen prive ZX 1.9i Volcane. Met die Saxo reed ik in 6 maanden bijna 40.000km zonder een centje pijn. Ik merkte natuurlijk verschillen maar ook op de lange baan was de Saxo een prima auto. Nu kom ik uit een uitgerangeerde ZX diesel met bijna 1/5 miljoen km…
Ik begrijp je motivatie, als er ruimte was geweest had ik zeker een mooie Xsara gekozen maar dat is nou eenmaal niet zo, helaas maar waar. Sterker nog, zit nog te likkebaarden bij deze ZX:
Maar ja, gewoon niet doen en rationeel nadenken.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Tja, iedereen heeft zo z’n eigen maatstaven, maar als ik rationeel had nagedacht, dan had ik nu geen schat van een dochter gehad, geen haar op m’n hoofd gehad die naar de kunstacademie had gewild en zeker niet m’n eerste zalige XM gekocht voor 325 kruimels om daar in een jaar nog 50000 probleemloze kms op te zetten en vervolgens netjes wachtte met uit elkaar flikkeren totdat er een opvolgster was.
Aan de andere kant, was ik dan ook niet afgelopen weekeinde naast die rooie met dat hazelipje wakker geworden… Misschien moet je toch maar die saxo kopen
Animal triste post coitum
30.000 per jaar….
al gedacht aan een barrel met G3?
Collega van me heeft zoiets ontzettend veel plezier gehad: veel mee gereden zonder noemenswaardige kosten.
Tsja, tis ook de eerste keer dat ik ratrioneel moet nadenken, had ik dat eerder gedaan dan had ik minder financiele verplichtingen gehad zeg maar
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92