1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Quo’s Xantia HDi (Type HD pomp, update p5)
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 31 maart 2008 02:39 AM

Ik bezit deze Xantia al weer enkele maanden (Oktober 2007). Maar het is wel leuk om enkele foto’s hier te plaatsen van de Xantia, welke ik gebruik voor dagelijks verkeer.
Naast de Xantia heb ik nog een GSA X1. ( En voor de Xantia jaaaaren BX gereden)

Ik ben erg blij met de Xantia. Het is trouwens een HDi 90 PK. Bij aankoop stond de teller op +/- 175000 km. Valt nog wel mee. Ik rijd niet verschrikkelijk veel ( 20000 km/j) kilometers maar deze HDi rijdt zalig.

Zit er wel aan te denken om er binnenkort “zachtere” of “comfort” veerbollen onder de Xantia te zetten.

Nou, ik zal dit draadje gebruiken bij nieuwe ontwikkelingen of vragen over mijn Xantia. Hieronder dan nog wat foto’s.





CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 april 2008 10:45 PM
  [ # 1 ]

Bij aankoop stond de teller op +/- 175000 km. Valt nog wel mee

Valt nog wel mee? Ik vind ‘t extreem weinig, zeker voor een dieseltje!

Comfortbollen zou ik lekker laten liggen… wordt het een enorme deinbak van.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 01 april 2008 11:03 PM
  [ # 2 ]

Lekker kleurtje ook zo zwart Wink

 

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 02 april 2008 01:47 AM
  [ # 3 ]
Bart1989 schreef:

Lekker kleurtje ook zo zwart Wink

Verrek, op de bovenstaande foto’s lijkt de Xantia inderdaad zwart.
Alleen is de Xantia niet zwart maar donker grijs,

Misschien is op onderstaande foto de kleur van de Xantia beter te zien.

@harm,
Over “comfort” veerbollen zijn de meningen verdeeld onder de HP rijders. Ik heb nog nooit met comfort veerbollen gereden. Eigenlijk moet ik eerst eens proefrijden.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 april 2008 02:03 AM
  [ # 4 ]

Hoi Quo.

Het blijft een mooie aankoop.
Qua comfortbollen, ik vind ze heerlijk. Een tijdje geleden trouwens de verschillen met de HDi getest. Als je van een heel strak rijgedrag houdt dan moet je geen comfortbollen nemen. Wil je juist meer zweefgeveol hebben dan zijn de comfortbollen wel prima. Als we weer eens een meeting hebben dan moet je maar eens uitgebreid een rit maken in mijn Xantia. Meerdere forummers zijn erg te spreken over het veercomfort van mijn Xantia. maar als de kans er is dan moet je het maar zelf uitproberen.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 02 april 2008 03:07 AM
  [ # 5 ]

Maar hogervp, heb jij nou comfortbollen of opgeboorde standaard-bollen?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 april 2008 11:26 AM
  [ # 6 ]

Opgeboorde bollen (Chyparse).
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 03 april 2008 04:13 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook geen comfortbollen of opgeboorde bollen geprobeerd maar wat ik er van gehoord heb is dat niet hetzelfde. Bij opgeboorde bollen heb je (als ik een schroefveer analogie mag gebruiken) dezelfde veren met minder demping. Met comfortbollen heb je een zachtere veer met aangepaste demping voor die zachtere veer.
De demping gaat trouwens niet alleen over het gaatje maar ook over plaatjes die afhhankelijk van de stoot extra olie doorlaten etc.
Ik denk dat je bij opgeboorde bollen eerder last hebt van deinen en bij comfortbollen dingen als eerder op de stops knallen, zakkende kont bij gasgeven en neusduiken bij hard remmen(al is bij dat laatste de achterrem een factor).
Je kan er natuurlijk ook type 1a bollen op zetten. Die waren al wat zachter.

Ik zit zelf al heel lang te twijfelen tussen comfortbollen en opnieuw vullen en ondertussen lopen ze steeds verder leeg. Maar wat is comfort…....

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 03 april 2008 10:17 PM
  [ # 8 ]

Zowiezo laten vullen, als je onder een minimum druk komt is het gedaan. Da’s zonde. Ik vind deinen geen goede beschrijving trouwens. Oude Amerikanen deinen. Ik zou het eerder beschrijven als heel soepel de beweging opvangen. Zeker de lange oneffenheden op snelwegen geven worden zalig weggenomen. Het zweven wordt weer veel meer benadrukt.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 04 april 2008 05:57 PM
  [ # 9 ]

Ik raakte wel vaak de grond bij het berijden van drempels toen ik nog comfortbollen had. Ik weet niet hoe opgeboorde bollen rijden maar voor mij in ieder geval geen comfortbollen meer.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 04 april 2008 09:13 PM
  [ # 10 ]

daar heb ik geen last van, bij zeer flinke drempels wil de achterzijde wel doorveren tot de aanslag, maar dan ga ik ook met flinke snelheid over de drempel.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 05 april 2008 02:58 AM
  [ # 11 ]

Volgens mij kun je het dorp waar ik woon beter een nieuwe naam geven. Een juiste naam kan heel goed b.v “Verkeersdrempeldorp” zijn. Echt, voor zo’n klein dorp ( ca. 4500 inwoners) liggen er ontzettend veel drempels. Nou heb ik er door de HP Citroën een stuk minder last van dan de gemiddelde automobilist. Maar toch, het zijn er echt heeel veel. 

Direct in de straat waar ik woon, liggen enkele zeer gemene drempels. Het zijn eigenlijk meer twee zeer steile korte drempels vlak achter elkaar. Ruimte tussen de drempels is +/- 0.4 meter. Gevolg is dat, wanneer een normale auto er met circa 25 km/u overheen rijdt, zeker weten zijn voorbumper zwaar beschadigd wordt. De stenen van de drempels zijn na 4 jaar al zwaar beschadigd (lees: stukken uit het steen weggeslagen) door al het bumper contact. Je kunt precies horen of een automobilist “bekend” is in deze buurt of niet.
“Bekend” is hard aankomen rijden, hard !!! remmen en na de drempel weer een flinke stoot gas. ” Onbekend” is hard aankomen rijden, te weinig remmen, een harde knal c.q schaaf van de voorbumper en daarna heel rustig (want even iets geschrokken) doorrijden (ongeveer 50 meter) naar de volgende drempel.

Ben dus wel benieuwd hoe de comfortbollen op deze verkeersdrempels reageren Laughing
Ik kan er nu met de normale veerbollen ook niet al te hard over heen.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 20 april 2008 03:29 AM
  [ # 12 ]

Ik heb een afspraak gemaakt bij ReNard. Begin mei gaat de Xantia langs voor een controle/onderhoudsbeurt aan het veersysteem.
Waarschijnlijk worden de veerbollen dan ook wat aangepast c.q geboord, om de Xantia wat soepeler te laten veren.

Ik ben benieuwd Wink

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 12 mei 2008 04:11 AM
  [ # 13 ]

De Xantia is afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij ReNard voor een rondje veerbollen vullen, rijhoogte stellen en verse LHM.

Achteraf blijkt dat het hoog nodig was om de vering te laten controleren. Ik had wel het gevoel dat het veergedrag soepeler zou moeten zijn, maar dat het verschil na veerbollen vullen en rijhoogte afstellen zo groot zo zijn Very Happy .

De Xantia rijdt nu veel beter. Ik heb nu eerst alles naar orginele waarden laten herstellen. Hier ga ik eerst een tijdje mee rijden. Daarna ga ik beslissen of ik nog steeds over wil stappen naar “comfortbollen”

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 mei 2008 04:16 PM
  [ # 14 ]

Ik heb opgeboorde bollen en comfort bollen onder mijn Xantia gehad, en ik zweer bij comfortbollen Cool

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 16 mei 2008 02:03 AM
  [ # 15 ]

Tot nu toe vind ik de Xantia comfortabel genoeg, nadat bij Renard de vering is verzorgd met nieuwe LHM, alle bollen weer op druk en wagenhoogte juist afgesteld.

Ik heb sinds gisteren alleen een klein dingetje wat niet helemaal klopt.
Er komt links achter Confused:  het instrumentenpaneel regelmatig een tikkend geluid vandaan. Het is niet continu aanwezig. Wanneer ik het geluid hoor dan is de frequentie niet continu.
Het geluid lijkt heel veel op een relais wat open en weer dicht gaat.

Ik heb alleen geen “elektrische” problemen kunnen ontdekken. Alles werkt goed (verlichting, radio, ramen ) en alle schakelaars doen ook wat ze behoren te doen.

Iemand misschien ook eens meegemaakt, zoja een idee heeft wat dit voor een probleem kan zijn ( of kan gaan worden )

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook