Quo schreef:Tot nu toe vind ik de Xantia comfortabel genoeg, nadat bij Renard de vering is verzorgd met nieuwe LHM, alle bollen weer op druk en wagenhoogte juist afgesteld.
Ik heb sinds gisteren alleen een klein dingetje wat niet helemaal klopt.
Er komt links achter : het instrumentenpaneel regelmatig een tikkend geluid vandaan. Het is niet continu aanwezig. Wanneer ik het geluid hoor dan is de frequentie niet continu.
Het geluid lijkt heel veel op een relais wat open en weer dicht gaat.Ik heb alleen geen “elektrische” problemen kunnen ontdekken. Alles werkt goed (verlichting, radio, ramen ) en alle schakelaars doen ook wat ze behoren te doen.
Iemand misschien ook eens meegemaakt, zoja een idee heeft wat dit voor een probleem kan zijn ( of kan gaan worden )
Het is een stervende relais ik heb het ook in mijn Xantia volgens is voor de richtingaanwijzer
ergens op het forum wordt het ook beschreven.
Citroen c32 Hilton XLS
Ok, dan wordt het dus het instrumentenpaneel uitbouwen om het relais te vervangen, voordat er daadwerkelijk “iets” niet meer goed gaat werken.
Even ergens opzoeken hoe ik het beste het instrumentenpaneel los kan halen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Tot nu toe vind ik de Xantia comfortabel genoeg, nadat bij Renard de vering is verzorgd met nieuwe LHM, alle bollen weer op druk en wagenhoogte juist afgesteld.
Ik heb sinds gisteren alleen een klein dingetje wat niet helemaal klopt.
Er komt links achter : het instrumentenpaneel regelmatig een tikkend geluid vandaan. Het is niet continu aanwezig. Wanneer ik het geluid hoor dan is de frequentie niet continu.
Het geluid lijkt heel veel op een relais wat open en weer dicht gaat.Ik heb alleen geen “elektrische” problemen kunnen ontdekken. Alles werkt goed (verlichting, radio, ramen ) en alle schakelaars doen ook wat ze behoren te doen.
Iemand misschien ook eens meegemaakt, zoja een idee heeft wat dit voor een probleem kan zijn ( of kan gaan worden )
Ik had dit probleem met mijn xm ook,
daar zat het probleem in de r.a.w. schakelaar.
Misschien de moeite waard om deze eerst eens te bekijken.
Ik bedoel dus voordat je alles uit elkaar haalt.
Gert.
@ GertXM, ook bedankt voor de tip.
Misschien dan ook enig idee hoe ik de RAW schakelaar kan testen ? Op dit moment doen de knipperlichten namelijk nog gewoon hun werk zoals het hoort.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Het bekende probleem met het richtingaanwijzer relais wordt inderdaad veroorzaakt door de schakelaar, niet door het relais zelf. Daarvoor moet je dus de schakelaar vervangen/schoonmaken. Maar die storing treed alleen op als je de richtingaanwijzer aanzet. Dat lijkt me bij jouw dus niet het geval.
cotr schreef:Het bekende probleem met het richtingaanwijzer relais wordt inderdaad veroorzaakt door de schakelaar, niet door het relais zelf. Daarvoor moet je dus de schakelaar vervangen/schoonmaken. Maar die storing treed alleen op als je de richtingaanwijzer aanzet. Dat lijkt me bij jouw dus niet het geval.
Inderdaad, ook wanneer ik de richtingaanwijzer schakelaar niet gebruik, is het geluid zo nu en dan aanwezig. Dan moet ik het dus niet in de RAW schakelaar zoeken.
Iedereen in ieder geval wel bedankt voor het meedenken
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Quo schreef:cotr schreef:Het bekende probleem met het richtingaanwijzer relais wordt inderdaad veroorzaakt door de schakelaar, niet door het relais zelf. Daarvoor moet je dus de schakelaar vervangen/schoonmaken. Maar die storing treed alleen op als je de richtingaanwijzer aanzet. Dat lijkt me bij jouw dus niet het geval.
Inderdaad, ook wanneer ik de richtingaanwijzer schakelaar niet gebruik, is het geluid zo nu en dan aanwezig. Dan moet ik het dus niet in de RAW schakelaar zoeken.
Iedereen in ieder geval wel bedankt voor het meedenken
Heb een poosje terug een rokertje gehad, 50 meter van huis. auto stilgezet en ik zat in de aanslag om m’n zoon van de verbrandingsdood uit z’n kinderzitje te bevrijden. Dit bleek niet nodig, maar de richtingaanwijzer schakelaar zat wel muurvast (gesmolten). Door forceren toch weer vlot gekregen en het werkte weer.
Ik heb het ding toen ook eens uit elkaar gehaald maar kon niets vreemd ontdekken -> schoon gemaakt en weer gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik een palletje verdraaid waardoor de richtingaanwijzer naar mijn gevoel niet geheel meer symetrisch reageert (slijtage).
Ook na deze acties hoor ik af en toe klikkende geluiden en rijdt ik door totdat er iets kapot is om er dan nog maar eens naar te kijken.
Als je wilt, stuur me een PB dan zoek ik ook wat foto’s op die ik toen gemaakt heb van hoe het ‘geval’ uit elkaar lag.
Oh ja, type II richtingaanwijzers zijn zeldzaam, nieuwe zijn duur en er zijn meedere merken….
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Het tikkende geluid heb ik nu al weer zeker 5 dagen niet meer gehoord
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Het tikkende geluid heb ik nu al weer zeker 5 dagen niet meer gehoord
Hetzelfde hier, van de een op andere dag spontaan opgelost.
Citroen c32 Hilton XLS
Dat geluid komt vast wel weer
Onze xantia had er ook last van. Op eens was het weg, en maanden later deed hij het weer, en ook meteen 100x zo erg. Nieuwe richtingaanwijzerschakelaar loste alles op.
(die van ons is ook eens tijdens een rit op de snelweg vast gesmolten, erg spannend al die rook uit je dash )
En inderdaad, ook als je RAW schakelaar in de nulstand staat gaat je relais klikken als je pookje stervende is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Sorry voor mijn late reactie. (zit een beetje krap in de tijd op dit moment).
Ik heb de schakelaar toen gewoon vervangen.
omdat ik dus niet op rook zat te wachten.
zal eens zien of ik de oude nog heb ,
en of er aan de binnen kant iets aan te zien is.
het kan nu wel (tijdelijk) weer goed zijn maar het komt gegarandeerd terug. En dat is meestal op een moment dat je het niet kunt gebruiken.
Gert.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
GertXM schreef:Sorry voor mijn late reactie. (zit een beetje krap in de tijd op dit moment).
Ik heb de schakelaar toen gewoon vervangen.
omdat ik dus niet op rook zat te wachten.
zal eens zien of ik de oude nog heb ,
en of er aan de binnen kant iets aan te zien is.
het kan nu wel (tijdelijk) weer goed zijn maar het komt gegarandeerd terug. En dat is meestal op een moment dat je het niet kunt gebruiken.
Gert.
Ik heb de oude schakelaar (die nog wel wat doet) achter in de auto liggen met een setje torque sleutels. Mocht ik een keer ver van huis zijn en het gebeurt weer, dan kan ik ‘m ter plekke vervangen. Ik denk trouwens wel dat ik de volgende keer weer stop als ik rook zie, rook = nog altijd verontrustend.
Ja, ook ik hoor lang niet altijd geklik. Ik denk dat als de auto lang stilstaat, de pook door eigen gewicht misschien een beetje naar een half-contact stand zakt en daardoor het geklik veroorzaakt ?
Misschien als je het geklik hoort kun je eens proberen een beetje de pook te verzetten (zonder echt richting aan te geven) waardoor het geklik ophoudt ?
Het mooie aan deze rook is echter dat de kans niet zo groot is dat je totale auto eraan gaat en dat is nu toch weer positief aan Citroën
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Vanmiddag trok bij ons een zeer zware onweersbui met veel neerslag en hagel over.
Er kwamen echt joekels van hagelstenen naar beneden.
Motorkap en het dak van de Xantia zijn erg beschadigd met deukjes van de hagelstenen
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Even een kleine update over de Xantia.
De hagelschade is in Augustus gerepareerd en gelukkig betaald door de verzekering.
Je ziet er echt niks meer van, terwijl het echt een poffertjes pan was op het dak en motorkap.
Ik was wat huiverig en dacht dat het niet voor 100 % was te repareren.
Het tikkend geluid vanuit het dashboard is in september weer teruggekomen nadat ik in juli en augustus het geluid geen 1 keer heb waargenomen.
Begin oktober was de Xantia voor onderhoud en APK bij de garage. Gelijk maar even een nieuwe richtingaanwijzerschakelaar laten monteren. Ik heb nu nergens meer last van de afgelopen weken.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Vanmorgen deed ik het raam van de linker voordeur iets naar beneden toe.
Ik hoor ineens wat geratel en het raam valt met een klap de voordeur in.
Komt ook niet meer omhoog. Het gaat trouwens om elec. raambediening.
Vanavond eens gekeken of ik kon zien waar het verkeerd is gelopen.
Na het verwijderen van de deurbekleding en isolatiemateriaal heb ik wel het raam weer omhoog weten te drukken.
Het raam zolang even vastgezet zodat het niet meer naar beneden kan vallen en ik er in ieder geval mee kan rijden.
Nu zie ik in de deur 3 of 4 los hangende ijzeren draden bungelen, welke aan de motor van de bediening lijken te zitten.
Het lijkt mij dat deze ergens vast horen te zitten. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe dit raam mechanisme werkt.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE