Heeft iemand een probleem gehad met zijn pluriel dat de kofferruit en dak niet meer open gaan . Ook wekt gelijktijdig de achteruitverwarmin niet meer.Weet iemand de oplossing ?
Ja, heb ik al verschillende malen gehad.
Bij mij was de oplossing: Houd de knop om het dak te openen enkele seconden ingedrukt, totdat je een klikje hoort.
Dit is de “reset”.
Hierna zou het weer gewoon moeten werken.
suc6
Citroen C4 5P Picasso
Exclusieve EBV6
C5-3 LB Automaat
Mogelijk dat er een kabelbreuk zit in de kabelboom die door je achterklep loopt.
En als ik dit zo hoor is het mogelijk een massadraad.
Blade_ schreef:Mogelijk dat er een kabelbreuk zit in de kabelboom die door je achterklep loopt.
En als ik dit zo hoor is het mogelijk een massadraad.
Heb hem aan de computer gehangen en die gaf steeds dat de dakcassette open was . Kontaktjes nagekeken en deze bleken allemaal ok . Volledige kabelboom vervangen en probleem is opgelost .
Bedankt voor de reakties
Wel jammer, waarschijnlijk was er gewoon een draadbreuk, was repareren ook genoeg geweest ipv de hele kabelboom te vervangen.
Maar in ieder geval mooi dat eht opgelost is.
ik vrees met grote vrees voor het toekomstige leven van de huidige generatie auto’s…
over 10 tot 15 jaar krijgen we toch een problemen op ons dak met onwillige sensoren, aandrijvingen en regelunits…
en dan te bedenken dat tegenwoordig veel problemen simpelweg opgelost worden door complete modules te vervangen ops:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Pluriel van mijn ega heeft hetzelfde probleem, de achterruit is niet meer te openen en de achterruitverwarming werkt ook niet meer.
Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het dak door de besturing niet als volledig gesloten wordt gezien.
Wanneer de verstelling van het dak een keer zwaar loopt, wil de aandrijving van de duw- en trekkabels wel eens een tandje verspringen.
De stand van het dak wordt namelijk bepaald door pulsjes te tellen, welke door de aandrijfmotor van het dak worden gegenereerd.
De heren constructeurs van het dak hebben de fout gemaakt de pulsgenerator aan de aandrijvende zijde van de motor te monteren en niet aan de aangedreven zijde.
Wanneer het bovenstaande dus gebeurt, is meteen het dak van slag met als gevolg o.a. dat bij volledig sluiten van het dak de aandrijfmotor niet op tijd stopt en de vrijgave om de achterruit te openen ook niet meer komt.
De eerder genoemde methode van “resetten” werkt bij mij helaas niet.
Ik ben van plan om bij volledig gesloten dak de aandrijfmotor te demonteren, maar elektrisch aangesloten te laten.
Dan een “volledig open”- commando geven, de aandrijfmotor zal dan moeten gaan draaien tot deze “stand” bereikt is.
Hierna een “volledig dicht”-commando, de motor zal in tegengestelde richting draaien tot deze “stand”.
Dan de motor weer monteren en zou e.e.a. allemaal weer in de juiste stand staan.
Mijn vraag: vergeet ik niets of maak ik een gedachtenfout?
Gaarne een reactie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beste Dolinda
Mijn uitleg klopt wel, de besturing denkt namelijk dat het dak ergens onderweg is, dus tussen de standen van de schakelaar in.
Inderdaad, als het dak helemaal open is, kan de achterklep open.
In ons geval dus niet.
Groet, René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986