Hallo mede Berlingo-ieten.
Gisteren op de snelweg leek het erop dat het DW8-monster in het vooronder van mijn Berlingo multispace uit 2001 , ontketend was.
Ik reed ongeveer 130 en ging versnellen. Op dat moment klonk het alsof ik in een vrachtwagen reed., of in zo`n oude mercedes bus.
In eerste instantie dacht ik aan een lekke uitlaat, temeer omdat het geluid normaal was bij gas los. De 30 km tot aankomst deed dit verschijnsel zich voor.
Het vermogen bleef normaal. Er ging ook geen waarschuwingslampje branden..
Aangekomen op de plaats van bestemming( ja,ja, ik ben gewoon doorgereden) de uitlaat op lekkage getest door hem dicht te houden. Die was goed. Tja wat dan. Onderweg had ik al bedacht dat het ook wel een klep zou kunnen zijn die niet sloot. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat Ik 4 cillinders hoorde, en 4 kleppen tegelijk en gelijkblijvend vermogen?
De EGR klep dan die open bleef staan? Die hoort dicht te gaan bij gas geven dus dat zou kunnen. Maar maakt dat dan zo`n herrie?
Testen van de EGR klep lukte niet omdat…..............................
alles weer gewoon is.
Fantastisch toch, zou je zeggen? Ja, maar nu ben ik zo nieuwsgierig naar wat het geweest kan zijn.
Weet jij een uitleg voor het verhaal?
M. Vr. Gr.
Jean
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Luchtfilter?
30 dB is ongeveer fluisterstil….
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, ik vond het ook al opmerkelijk, onze ouwe mercedesbus zit op veel meer
-
Graddus dank voor je reactie. De luchttoevoer is oke. Geen lekken.
Wat het ook geweest is het is vanzelf overgegaan. Ik verdenk de egr-klep het meest.
Gr.
Jean
PS. Heb de verwarrende 30db maar weggelaten.
Als de EGR open blijft staan heb merk je dat in je vermogen en komt er volgens mij witte rook uit je uitlaat… Je schreef dat je vermogen gewoon normaal bleef, dus EGR zal het niet geweest zijn.
Dit is een bekend software probleem met de DW8 uit die periode, mijn 306 uit 2002 had er ook last van en 3 Berlingo’s van mijn werkgever, allen met DW8 en uit de periode 2001-2003. Na een software-update bij de dealer was het probleem weg, gek genoeg had mijn Xsara uit 99 met DW8 dit probleem niet.
Wat ik altijd deed als dit gebeurde, stoppen en de motor en contact helemaal uit, 10 seconden wachten en daarna weer startten, dan liep de motor weer als een zonnetje.
wij hebben dat ook 2 keer gehad opeens hoop geratel of er lager los ligt
Is een hoop herrie maar motor loopt verder goed. Heeft het daarna niet meer gedaan was het al weer vergeten eigenlijk. zal dus idd geen kwaad kunnen?
frank