Dag,
graag jullie advies. Nadat mijn DS een half jaartje in de winterstalling gestaan heeft, wilde de verwarming geen warme lucht meer afgeven. Het bleef koud in de DS, terwijl ik in oktober de DS binnenin nog heel aardig warm kon krijgen. Het kachelradiateurtje is nu gedemonteerd, en als je bovenin die kleine opening kijkt, zie je dat alle kanaaltjes die te zien zijn, verstopt zijn. Vuiligheid, kalk…...wie zal het zeggen. Het helpt een beetje als je er lucht onder hoge druk doorheen spuit (maar de meeste plekken kun je niet bij komen), en het radiateurtje staat nu vol met ontkalker in de aanrechtbak. Laat ik zo eens een nachtje staan, en dan zie ik wel wat er zoal uit komt. Iemand op het forum met een soortgelijke ervaring, en hoe heb je dat ding van binnen vrij van rotzooi gekregen? : Het radiateurtje ziet er verder nog prima uit, nergens roestplekken, nergens lekkages. Een nieuwe kopen kan altijd nog, die dingen zijn namelijk nogal prijzig (± € 135).
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Tuinslang erop, zachtjes laten spoelen en in alle standen draaien en keren, zodat alle prut eruit is. Mijn radiatortje is ervan opgeknapt en de DS wordt lekker warm!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
BEsuper schreef:Tuinslang erop, zachtjes laten spoelen en in alle standen draaien en keren, zodat alle prut eruit is. Mijn radiatortje is ervan opgeknapt en de DS wordt lekker warm!
Precies, begin met tegen de richting in te spuiten (dus waar de kachelkraan NIET zit).
aggressieve oplossingen moet je voorzichtig mee zijn, je kunt ook azijn proberen, heb ik de kachel en hoofd-radiateur ook mee gedaan. Je loopt het risico vuil weg te spoelen die nu nog een lekkage afdicht, waardoor je na montage je koelvloeistofpeil regelmatig even in de gaten moet houden.
Je kachel zit tevens op het hoogste punt van het koelsysteem, waardoor een te laag peil natuurlijk ook nadelig werkt op de kachel-rendement.
Kijk bij montage ook of de kachelkraan ook volledig open en dicht kan met de bediening van binnenuit. Vooral de dicht-instelling is belangrijk in de zomer, het is dan immers al warm genoeg in de voiture ops:
Dit is trouwens makkelijk te controleren door na een rit even de motorkap open en te voelen of de kachel warm voelt.
Succes en tot de 19e
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als die kachelradiateur op het hoogste punt zit, betekent dit automatisch ook, dat zich daar alle lucht zal verzamelen. Dit komt het rendement al helemaal niet ten goede.
Ik heb me er nog nooit in verdiept, maar zit daar ook een ontluchtingsmogelijkheid?
(ontkalken wil trouwens ook zeer goed met een flinke scheut antikal, dit is wel agressiever, dus niet te lang laten staan. Als er daardoor vuil loskomt en lekkage optreedt ging dat toch wel gebeuren. Dan raak je onderweg je koelvloeistof niet kwijt. Beter thuis een radiateurtje kapot dan onderweg een motorblok)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekwater loopt het interieur in bij pedalen, vloerbedekking in de gaten houden of tijdelijk weghalen, of van tevoren zeker weten dat hij lekvrij is!
BEsuper schreef:Tuinslang erop, zachtjes laten spoelen en in alle standen draaien en keren, zodat alle prut eruit is. Mijn radiatortje is ervan opgeknapt en de DS wordt lekker warm!
Heb tot nu toe 1 keer een soort antikal gebruikt en 2 keer met azijn gespoeld. Komt veel troep uit. Ik zal er morgen de tuinslang op aansluiten en de zaak nog eens doorspoelen, maar voor mijn gevoel kan er steeds meer water in dan in het begin (dus dan zijn de kanaaltjes weer méér open ).
Overige reacties:
Bartjes: de klep achter het radiateurtje sloot inderdaad niet volledig af, waardoor het nogal warm werd toen de verwarming wél nog werkte terwijl de hendel op “koud” stond. De kabel is wat strakker gezet, en die sluit de klep nu volledig af. De kachelkraan ligt nu hier thuis en die werkt goed (beide leidingen zijn, zolang de kachelradiateur er niet in zit, met elkaar verbonden middels een stuk CV-buis ops: ).
GW-tje: volgens mij zit er géén ontluchtingsmogelijkheid op
Vlietmansje: ik zal het radiateurtje na het schoonmaken controleren op lekkage , maar ik weet zeker dat hij voorheen niet lekte (ruimte waarin hij geplaatst is, was kurkdroog)
Tot zover bedankt !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
bartjes schreef:Kijk bij montage ook of de kachelkraan ook volledig open en dicht kan met de bediening van binnenuit. Vooral de dicht-instelling is belangrijk in de zomer, het is dan immers al warm genoeg in de voiture ops:
Nu ik dit bericht een tweede keer lees, begrijp ik dat je de kabel van de kachelkraan bedoelt, en niet de kabel van de klep die er achter zit (in het verwarmingskanaal). Ik vermoed dat die eerste niet altijd goed afgesteld is geweest, er bleef namelijk altijd nog iets verwarmde lucht binnenstromen als de hendel in de stand “koud” stond. Hoe meer uitleg, des te beter ik het begrijp. Heb het radiateurtje inmiddels schoon (kan er niet méér aan doen), hij is lekvrij en ik monteer hem zo meteen weer in de DS . Ben zeer benieuwd.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je echt warme lucht in je interieur wil, moet je onder de 80 km/u altijd je interieur-ventilator aan laten staan.
Vaak wordt de kachelradiateur wel warm, maar komt er te weinig lucht doorheen…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En als je de kachelradiateur echt goed schoon wil maken, moet je de boven- en onderkant eraf solderen (met de vlam), de gaatje doorsteken en daarna de voet en de hoed er weer aan solderen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:En als je de kachelradiateur echt goed schoon wil maken, moet je de boven- en onderkant eraf solderen (met de vlam), de gaatje doorsteken en daarna de voet en de hoed er weer aan solderen.
Stond lang geleden in het clubblad mooi artikel over…
in de eerste versie werd gesproken over “doorZagen”, moest zijn “doorRagen”.
Ja, hij doet het weer !! Radiateurtje teruggezet, goed klemgezet en aan 1 zijkant afgedicht met wat schuimplastic verpakkingsmateriaal, kachelklep gecontroleerd en slangen aangesloten, en de lucht wordt weer warm als vanouds. En natuurlijk helpt het aanzetten van de ventilator.
Bedankt voor alle tips
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Jeetje….was het zo simpel?
Dan is er voor mijn verwarming absoluut nog hoop!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ja, zo simpel, en er kwam flink wat rotzooi uit. De minder simpele oplossing is de oplossing van DriverD, maar dan zijn alle kanaaltjes ook 100% open (en dat kan ik bij deze schoonmaakmethode niet 100% garanderen). Is iets meer werk, maar dan heb je ook wat. Altijd nog beter dan een nieuw kachelradiateurtje moeten kopen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Voor iedereen die het ook wil gaan doen, ben voorzichtig met het loshalen / weer monteren van de kachelkraan. Dit is namelijk minstens 30 jaar oude plastic en heeft nogal de neiging te willen breken. Is bij mij gelukkig niet gebeurd, maar heb genoeg verhalen hierover gehoord.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tegenwoordig zijn de kranen er ook met messing voet. Die breken niet en dichten ook beter af (want ze vervormen ook niet/minder).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb ook al gemerkt dat die kraan voor de ontluichting zorgt. Als je hem iets heen en weer wiebelt hoor je de lucht ontsnappen onder de kunststof aansluitflens…....Ik wou dat die kachelradiator bij de CX destijds zo gemakkelijk bereikbaar en demonteerbaar was
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991