Sinds een paar maandjes heb ik een zx 1400i. Hier heb ik hopelijk een klein probleem mee.
Mijn motor danst soms in de toeren als hij stationair moet draaien, er komt soms ook een benzinelucht in de auto. Als hij koud is en je geeft volgas in een versnelling dan smoort (verzuipt) hij. Hij wil af en toe ook heel slecht starten want dan smoort hij ook in de benzine. Maar het minste van dit alles is nog het verbruik… Mijn vader had een BX met een 1400 motor volgens hem dezelfde als deze en hij zei dat hij daar 1 op 16 mee kon halen, die van mij doet op het moment 1 op 11 ongeveer. De slangetjes waren poreus en die heb ik vervangen, ik denk voor ik alles er af haal informeer ik hier even of iemand een oplossing of ervaring hier mee heeft. Denk zelf aan de choke??? HELP!!! Benzine is al zo duur hahaha.
stappen motor (kun je makkelijk schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger / lucht massa meter 20 euri op de sloop
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Yep, mijn mening ook
Jos van der Voort
Die ZX 1.4 is toch nog een monopoint injectiesysteem? Met zo’n rond injectiehuis waar aan de buitenkant een soortement van stappenmotor op zit die alleen ervoor zorgt dat de gasklep verder of minder ver open wordt geduwd?! Als die niet meer goed terug gaat, dan zou ie ook erg hoog stationair blijven draaien.
Ik denk eerder dat er een andere sensor is die verkeerde waardes aan de injectiecomputer doorgeeft. Die gaat aan de hand daarvan dan het toerental elke keer bijstellen en voilà...een dansend toerental.
Wat vaak bij deze monopointinjecties doorslijt is de gaskleppositiesensor. Deze is echter niet apart van het gasklephuis te vervangen. Een goede 2e handse op de sloop regelen is dan de oplossing. Nieuw is dat niet te betalen. Wel kijken of -indien een Bosch- het een MA3.0 is of een MA2.2.
Op het forum v.d. AX club www.axclub.net worden er ook vaker voor weinig injectiehuizen aangeboden.
Echter kan het - als het een Magneti Marelli monopoint injectie is - ook nog de MAP sensor zijn. Een Bosch monopoint injectie heeft dit bij mijn beste weten niet. Kijk op de injectiecomputer en je weet of je een Bosch of een Magneti Marelli hebt.
Wat vaak bij deze monopointinjecties doorslijt is de gaskleppositiesensor. Deze is echter niet apart van het gasklephuis te vervangen.
Deze is wel apart te vervangen maar niet apart leverbaar.
9 van de 10 klephuizen op de sloop zijn ook al gaar.
De boutjes krijg je los met een torxschroevendraaier waarvan in het midden een gaatje zit.
Een gewone torx heb je niets aan omdat er in het midden van de schroefkop een pinnetje zit.
Als je een goede gevonden hebt op de sloop , de oude sensor precies aftekenen op jouw klephuis(merkstift), dan losdraaien , dan de nieuwe sensor plaatsen.