Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik sinds kort wat LHM lekkage onder mijn auto. E.e.a. verwijderd om oorzaak te vinden. Aan linkerkant was compartiment redelijk vergeven van de LHM. Het enige wat ik tot nu toe gezien heb is een flinke hap uit het stuurhuisrondselrubber (waarschijnlijk heeft een oude kitlaag losgelaten).
Uiteraard ga ik dit vervangen.
Vraag: kan een dergelijke lakkage uit het stuurhuisrondsel komen?
Jawel, maar ik ben bang dat je dat niet op gaat lossen met een nieuw rubbertje om het rondsel.
Succes in ieder geval.
Rob.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat rondsel mag een beetje zweten. niet lekken. Als het lekt ben je klaar. Alleen Citrotech reviseert rondsels…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Rob, Joris: bedankt voor de antwoorden.
Dat gaat dus geld kosten…
Of…: het lek zit ergens anders. Ik zal vandaag e.e.a. eens goed inspecteren.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in de buurt zitten ook je hd regelaar met drukleiding en… de treiterslang
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ja, dat zou lachen zijn hè....
Enfin, liever de treiterslang dan het stuurhuis….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mee eens, maar… Heb je al eens een treiterslang vervangen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
DriverD schreef:Mee eens, maar… Heb je al eens een treiterslang vervangen?
Niet een treiterslang vervangen voor een treiterslang, wel een treiterslang vervangen voor een benzineslang…
Vind ik nou niet het moeilijkste klusje. Wel een vies klusje omdat mijn auto vergeven is van de smeer links vooronder.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Gelukkig lekt stuurhuisrondsel niet. De LHM in die buurt zat er nog steeds van de tijd dat mijn treiterslang het begaf.
Na enig zoeken bleek het lekken toch van één van de wartels op de linkerremklauw te komen; het druipt eruit tijdens het remmen.
Ik zie dat één of andere klojo deze wartel er een keer scheef in heeft gedraaid! Ik hoop niet dat het schroefdraad vernacheld is (zal wel want is toch aluminium?).
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is aluminium ja. Misschien een helicoil proberen?
Citroen!
Hoeft niet perse een helicoil in. Omdat het aluminium is is het ook goed te herstellen door de wartel er wel goed in te draaien. Gebruik dan wel een nieuw leidingrubbertje, want dat is vaak de reden dat leidingen er niet goed of recht meer in terug willen.
Succes, Rob.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
OK, dat ga ik eerst proberen. Als het dan nog steeds lekt dan toch maar een helicoil.
Nogmaals dank voor de antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Nou, is gelukt zonder helicoil. Met wat moeite het warteltje er weer recht in kunnen draaien met een nieuw rubbertje. Lekt niet meer.
Maar wat bleek…, toch nog LHM lekkage. Ik heb toen e.e.a. maar eens goed vrijgemaakt om lek te zoeken en ik wilde mijn remblokken vervangen en mijn spoorstangen.
Wat ik nog meer tegenkwam, bij een auto (vorig jaar september gekocht) die toch altijd in onderhoud is geweest bij diverse DS specialisten (voor duizenden euros aan rekeningen meegekregen van vorige eigenaar die alles uitbesteedde), deden mijn haren te berge rijzen:
- moeren van stuurhuis bevestiging (halve manen) zaten los (alle 4!)
- moeren remklauwen aan versnellingsbak zaten los (alle 4!)
- wartel van aansluiting leiding verdeelblok aan HD regelaar zat er maar half ingedraaid (vandaar LHM lekkage).
Toch beschamend dat dit soort, veiligheidsgerelateerde, zaken aan het licht komen bij een auto die jarenlang zo duur is onderhouden door een tweetal DS specialisten.
Ik weet het, dit is één geval, en hierdoor kan en mag je niet veralgemeniseren. Maar in mijn 10-jarige DS-ervaring heb ik bedroevende ervaringen met specialisten en de prijs-kwaliteitsverhouding.
Nu weet ik weer waarom ik, in mijn beginperiode als DS rijder, besloten heb om alles zelf maar te gaan doen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff een nuance: Er zijn ook goede DS-garages. Bovendien: Wie zegt dat er niet naderhand aan de auto gesleuteld is?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik zeg toch dat ik niet veralgemeniseer en afga op mijn ervaring. En nee, er is niet achteraf aan de auto gesleuteld. De eigenaar heeft mij exact de aantoonbare onderhoudsgeschiedenis getoond en had zelf twee linkerhanden. De auto had nog vrij recent een grote onderhoudsbeurt gehad bij een DS specialist.
En, ja, er zijn ook goede specialisten: bv Sanders. En ja, ik weet ook wel dat een goede specialist ook wel eens een slechte dag heeft. Alleen kl..te dat dat nu net met deze auto is geweest.