Mijn ZX furio heeft net een grote beurt en een APK achter de rug en vertoont sindsdien motor-probleempjes:
Als ik ‘s morgens net gestart ben en de moter stationair draait hoor ik regelmatig een hoog en schurend geluid. Dit gebeurt mn als het koud is buiten.
Ik heb al aardig wat topics gezien over hikkende motoren en ook de mijne hikt. Het verschil is alleen dat hij hikt als de motor stationair draait. Warm of koud maakt niet uit.
Verder slaat hij regelmatig af als ik flink afrem op de motor (als ik bijvoorbeeld de snelweg afkom). Soms blijft hij wel draaien maar dan heel onregelmatig en stotterend. Het lijkt wel alsof hij het stationair toerental niet kan vinden.
Ohja, bij de grote beurt zijn de bougies en -kabels vervangen.
Ik heb geen idee of deze zaken onderling verband houden, maar ik vind het erg hinderlijk. Wie heeft er tips?
Als het voor de grote beurt wel goed was dan heeft het vast wel verband met elkaar
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
nieuwe bougies wil nog niet zeggen dat het een verbetering is….
idem voor kabels
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
peije1979 schreef:Als het voor de grote beurt wel goed was dan heeft het vast wel verband met elkaar
Kan, maar hoeft niet. Als een auto stuk gaat, is dat op een bepaald moment. Dat bepaalde moment kan dus ook na een grote beurt zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:peije1979 schreef:Als het voor de grote beurt wel goed was dan heeft het vast wel verband met elkaar
Kan, maar hoeft niet. Als een auto stuk gaat, is dat op een bepaald moment. Dat bepaalde moment kan dus ook na een grote beurt zijn.
Dan moet het wel pure toeval zijn,maar ik kan het mis hebben.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
je hebt een grote beurt laten doen?
was dit bij een koekenbakker op de hoek van de straat die goedkoop was of bij een dealer? In het laatste geval terug gaan.
in het eerste geval zelf de boel eruit gaan draaien en controleren.
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: diverse motorprobleempjes: schurend geluid, afslaan + hi
ZX-furio schreef:Mijn ZX furio heeft net een grote beurt en een APK achter de rug en vertoont sindsdien motor-probleempjes:
Als ik ‘s morgens net gestart ben en de motor stationair draait hoor ik regelmatig een hoog en schurend geluid. Dit gebeurt mn als het koud is buiten.
Ik heb al aardig wat topics gezien over hikkende motoren en ook de mijne hikt. Het verschil is alleen dat hij hikt als de motor stationair draait. Warm of koud maakt niet uit.
Verder slaat hij regelmatig af als ik flink afrem op de motor (als ik bijvoorbeeld de snelweg afkom). Soms blijft hij wel draaien maar dan heel onregelmatig en stotterend. Het lijkt wel alsof hij het stationair toerental niet kan vinden.
Ohja, bij de grote beurt zijn de bougies en -kabels vervangen.
Ik heb geen idee of deze zaken onderling verband houden, maar ik vind het erg hinderlijk. Wie heeft er tips?
Check je vacuumslangetjes, met name bij de map sensor!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Yep, dat zou wel eens heel goed kunnen.
Jos van der Voort
gompy58 schreef:je hebt een grote beurt laten doen?
was dit bij een koekenbakker op de hoek van de straat die goedkoop was of bij een dealer? In het laatste geval terug gaan.
in het eerste geval zelf de boel eruit gaan draaien en controleren.
Dit was niet bij een officiele dealer maar bij een garagehouder die z’n hele leven lang alleen maar citroen gedaan heeft (en hij zit inmiddels rond z’n persioen schat ik…).
Ik ga m’n bougiekabels checken, cleaner in de tank gooien en als dat niets oplevert m’n accu een paar uurtjes loskoppelen. Wordt vervolgd.
——————————————UPDATE————————————————————-
De accukabels zijn de juiste. Wel valt me op dat er wat olie ligt rondom de meest linker aansluiting (zit recht onder de vuldop van de olie..). Kan dat ergens vandaan komen of is dat van knoeien tijdens het bijvullen? De kleur is wel verdacht donker, dus het lijkt niet op verse olie…
Ik ga m’n bougiekabels checken, cleaner in de tank gooien en als dat niets oplevert m’n accu een paar uurtjes loskoppelen. Wordt vervolgd.
——————————————UPDATE————————————————————-
De accukabels zijn de juiste. Wel valt me op dat er wat olie ligt rondom de meest linker aansluiting (zit recht onder de vuldop van de olie..). Kan dat ergens vandaan komen of is dat van knoeien tijdens het bijvullen? De kleur is wel verdacht donker, dus het lijkt niet op verse olie…
Vervolg:
Olie weggespoten met remmenreiniger, kwam niet meer terug dus daar geen probleem.
Cleaner in de tank heeft niets geholpen (ik had per ongeluk caburateur-cleaner meegepakt ipv injector-cleaner. Dat zag ik pas toen ik weer thuis was , maar dat zal wel niet veel uitmaken, ofwel?)
Accu loskoppelen heeft ook niet geholpen, wat nu?
Re: diverse motorprobleempjes: schurend geluid, afslaan + hi
majestic3jay schreef:
Check je vacuumslangetjes, met name bij de map sensor!
Dit zegt me niet heel veel (maar heb wel 2 rechterhanden), dus als je een foto hebt kan ik ze wel even checken???
ZX-Cruiser schreef:
Blauwe slang is dus vervanger voor de origele slang die vaak na 10 jaar scheurt op diverse plekken, vooral bij de MAP sensor zelf (achter rechterkoplamp).
Duidelijker kan bijna niet
Ik kan op het oog geen scheurtjes o.i.d. ontdekken, geen idee waar het verder nog aan kan liggen. :
meschien moet je die openluchtfilter der af halen heefd bij mij ook alleen maar voor probleemen gezorgt de ene keer deed i t goed en dan ineens heefd i weer eens een bui dat i niet wil
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
wat is dat groene ding dan op die foto???
oh die foto is niet van hem jah ehm foutje
Kan het ook gewoon zijn dat ie te rijk is afgesteld en dat hij dus verzuipt als je snel je toeren terug laat vallen?