Het is iig een klus met een echte beloning kan ik zeggen. Ow, en net vergeten te bellen, dus ik bel morgen maar
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
geen probleem, het is vrijdag over een week pas, dus tijd zat
En inderdaad een klus die de auto meteen een ander karakter geeft, en iig stukken leuker dan het vervangen van een kachelradiateur van een Xantia om maar een zijsprongetjes te nemen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ben net weer terug. Toen ik om 5 uur vertrok hing de bak er net weer onder.
Het bleek dat het druklager kapot gelopen was, de klem waarmee het draailager op de schuiflager zat, lag in 5 stukjes in het koppelingshuis.
En de Bx van BX-newbee is toch wel mooi, een mooi kleurtje met scandinavische opties
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
geen fluiten en piepen meer, maar…...
net thuis gekomen en geen fluiten en piepen meer te horen.
Wij hebben met ons drieën ook lang genoeg zitten te kl*ten en te vloeken
maar goed, ‘t is dan uitendelijk wel gelukt met veel moeite en anders dan verwacht. Wat heb ik voor een rare GTI waar je niet zo maar de koppeling met dat lager kunt vervangen??
En waroom zitten alle onderdelen zo vast, dat je nog een hoop gereedschappen moet creëren om de bak uit elkaar te halen??
Ik hoop dat het dat voor lange tijd is geweest, maar mijn gevoel zegt iets anderes…..
ops:
hoe dan ook, iig. bedankt aan Tonie en Mighel voor de hulp
achja het zat een beetje vast hier en daar. Maar dat is goed voor de creatieve Bx-geest; beetje speciaal gereedschap “ontwikkelen”.
En als je hem wegdoet (NIET DOEN), dan stuur even een pb’tje want hij is toch wel mooi, (en leren stoelen die voelen alsof degene voor jou een scheet erop gelaten heeft (stoelverwarming) hebben ook wel iets).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik ben ook weer een beetje bijgekomen inmiddels
Het was wel een feestje zeg, de linker fusee had ik moeiteloos met één beweging los en de as er uit (dat schept dus hoop) de rechterfusee was even een ander verhaal. de eerste keer dat ik ondanks de hele trukendoos zo’‘n kreng niet van zijn plek kreeg… uiteindelijk maar een mooi setje fuseevorkjes gekocht (toch altijd handig om te hebben) en daar lukte het uiteindelijk wel mee. om de lange as uit zijn tussenlager te tikken hebben Michel en Peter een mooi stukje gereedschap gemaakt van een stevige buis met daarin een bandenijzer waar je loeiharde klappen mee uit kunt delen, en daar lukte het tenminste mee.
Vervolgens de bak eraf getrokken, nieuwe drukgroep geplaatst en ja hoor, pastte het druklager niet dus terug naar de onderdelenhandelaar, en gelukkig hadden zij nog een druklager op de plank liggen, ruilen, en terug naar de auto.
Het terugplaatsen van de onderdelen ging verder vrij vlot maar bij het naar buiten rijden van de auto slipte de nieuwe koppeling als een gek.
Ik denk, maar weet dat niet zeker, dat dat komt omdat het andere druklager wat dikker is dan het meegeleverde druklager. dus de koppeling is zover als maar mogelijk teruggesteld en werkt nu als een echte racekoppeling. 3 centimeter pedaalslag en de koppeling pakt meteen op. Naja, iig zit het zooitje er weer in en we hebben weer een leuke dag gehad met een lekker pilsje erbij (tussendoor en op het einde)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
net de koppeling vervangen samen met Tonie en nu heb ik de Wielen zo staan:
/—\
moet nog iig ff mijn verhuizing rondkrijgen en darvoor moet dat “beest” nog volhouden.
Vanaf volgende Week staat die auto mestaal toch voor de deur en overweeg ik hem de schorsen en in mijn garage te stallen.
Wie weet trouwens hoe je smeernippels in de nieuwe lagers krijgt of zijn er lagers waar wel smeernippels zitten?
kan ik namelijk de kist iedere 5000-10.000 km ff smeren.
Ben ik af van dat gezeik
Peter
Wat doe je nou moeilijk? versleten draagarmlagers zijn bij de BX gewoon regulier onderhoud (om te ton ofzo?), zoals je in het aankooptipstopic al had gezien. Even naar de Hegru, 220 euro achterlaten en je wielen staan weer mooi recht.
Harm schreef:Wat doe je nou moeilijk? versleten draagarmlagers zijn bij de BX gewoon regulier onderhoud (om te ton ofzo?), zoals je in het aankooptipstopic al had gezien. Even naar de Hegru, 220 euro achterlaten en je wielen staan weer mooi recht.
ik doe niet moelijk, hoor…....
://OT
ik heb alleen de verhuizing voor de boeg en daar kan ik niet zo even 220€ neertellen om dit effe te laten doen.
moet nog kopen:
- nieuwe bed
- oven met kookplaten
- wasmaschine
- bankstel
dan moet ik morgen de enkelasser aanhuren. borgsom €175€, kosten voor de hele week 70€
lampen kopen,
en paar andere kleine dinge….....
tsjaa
:OT//
ach joh zolang je er nog geen last van hebt moet je je van die scheve wielen niet teveel aantrekken, dat gebeurd niet zomaar van de een op de andere dag. Ze hebben vast al langer zo gestaan maar nu valt het je wss pas op
beste mede-citrofielen!
vandaag zat ik 8 uur in de modder en de olie(ben onderhoudsmonteur). Dus effe met mijn collega en de bedrijfsauto terug naar mijn collega, waar mijn BX op mij stond te wachten(dacht ik)
open gesloten, sleutel in de contact, koppeling getrapt en KLIK! PLING!
euhm??
nee hoor,
koppelingspedaal plakt op de grond!
geen probleem, effe de kap open en effe dat pinnetje oder de auto oppakken en terug die handel.
de koppelingspedaal plakt nog steeds op de grond??
wat krijgen wij nou??
zal toch niet(toch wel!)
koppelingskabel geknapt.
effe de citroen-dealer bellen(moet die wel op de plank hebben liggen)
nee, dus….
Oke, effe met Heuts gebeld, ook niks
Gelukkig wist ik nog twee BXen staan bij een sloop-bedrif(morgen effe vervangen de zooi met de nieuwe kabel dan)
is in Roermond, dus effe 5 Kilometer verderop(door de tunnel A73)
Ik kwam er aangescheud met zo’n Japaanse schoenendoos van DAI-HAT-SU(beterschap)
en…......
de kl*tetunnels zitten natuurlijk dicht(ja hoor altijd leuk als je het druk hebt)
naar een half uurtje stond ik bij de sloper en vlog ik in de richting van de BXen
en…......
niks!!!!!
geen BXen meer(die zijn al in de pers waar een BX ook hoort!)
en nu??
effe Tonie(mecchucio) bellen die om het hoek woont(dacht ik)
Kun mij ook niets helpen, alleen raden een onderdelenhandel in de kofferbak te flikkeren(preventief)
Ik doe niet mee aan Parijs-Dakar, ik wil alleen als die klo*ekist vier dagen voor de deur staat de roesten, de vijfde dag 10 km rijen…....
teveel gevraagd dus…........
En ik kan morgen op mijn vrije dag fluiten en naar mijn afspraak kan ik ook niet!
en een ding is zeker:
Morgen kijk ik naar een PUG504 en als die goed is, word die BX geschorst!
zonde voor het geld als je maar een paar kilometer rijd en de torenhoge benzineprijzen moet betalen.
PUGje rijd op LPG en belastingvrij is ie ook
dag BX!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het klinkt alsof je er klaar mee bent
Een koppelingskabel moet je vrij eenvoudig kunnen vinden natuurlijk. En erop zetten ook nog wel.
Verwacht je trouwens dat die Peus nooit wat zal krijgen? Zeker de oudere jongens kunnen er wat van…
Maar goed, ik begrijp dat het lastig is als je je auto nodig hebt en hij doet het niet.
Veel wijsheid met je beslissing en succes met de eventuele reparatie!
Edit: BasisBix heeft nog een kabel: link
P.s. schorsen is ook al niet gratis
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Hilko16TZI schreef:Het klinkt alsof je er klaar mee bent
Een koppelingskabel moet je vrij eenvoudig kunnen vinden natuurlijk. En erop zetten ook nog wel.
Verwacht je trouwens dat die Peus nooit wat zal krijgen? Zeker de oudere jongens kunnen er wat van…Maar goed, ik begrijp dat het lastig is als je je auto nodig hebt en hij doet het niet.
Veel wijsheid met je beslissing en succes met de eventuele reparatie!Edit: BasisBix heeft nog een kabel: link
P.s. schorsen is ook al niet gratis
TJa ik snap het opzich wel… maar als je hem schorst, waar laat je hem dan? dat is bij de meesten een probleem.
Als het alleen de kabel is? waarom zou je dan een andere auto kopen waarvan je ook niet weet wat je ermee krijgt
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dat is inderdaad waar;
Ik heb nog een koppelingskabel liggen.
Hij komt (waarschijnlijk) uit een 16 TGI.
Ik denk dat dat wel past
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hilko16TZI schreef:Het klinkt alsof je er klaar mee bent
nee, hoor…....
het is alleen dat ik bijnaa geen kilometers op de wagen rij en dardoor “slechts” de hoge kosten zie. (sinds ik de auto heb[sep 2007} onder 10.00km)
wegen een domme koppelingskabel koop ik zeker geen andere wagen.
BX moet Augustus naar de keuring en dan heeft hij ook nog nieuwe ADALs nodig, en dan is dat stuk en dat moet gedaan worden enz…....
als ik morgen dat kabel in de auto zet en ik draai de sleutel, heb ik weer een glimlach op mijn gezicht
maar na de taferelen van vandaag “moest” ik effe afkoelen…..
een tweede koppelingskabel is zeer welkom(alhoewel ik denk, dat ik het nooit nodig zal hebben als die in de kofferbak liggt)