Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Matthijs,een stabilisatorstang is de stang om het overhellen van de auto
te voorkomen en die zit met de reactiestangen aan de draagarm vast
Een spoorstang is om mee te sturen en loopt van het stuurhuis naar het
fuseehuis
Vandaag een raar probleem gehad, gister ook trouwens, nu dus 2x gehad: als ik in de 2e versnelling rij en ik rem af naar stilstand, druk ik de koppeling in, en dan zie ik de toerenteller naar 0 teruglopen en slaat de motor af!
Alsof hij het stationair toerental niet meer kan vinden…
Het gebeurt alleen in de 2e versnelling…
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien de lekkage bij de deksel van de dieselpomp, brandstof druk vuile injektors??? ik heb verder geen idee!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ja misschien heeft het daarmee te maken ja… met die lekkage.
Uh…ik heb ff zelf gezocht via Google… Ik kom uit bij:
-Vacuumlekkage van de rembekrachtiger, iets met de vacuumvervroeging.
Wat is dit? Wat is dat voor vacuum circuit? Wordt er valse lucht aangezogen? Help!
-Stappenmotor / vuil gasklephuis
Dit heb ik van andere forums gehaald, bij mensen met auto’s met benzinemotoren. Hebben dieselmotoren ook stappenmotoren en MAP-sensors?
Echt irritant dat ik er zo weinig vanaf weet.
Dat rijtje wat je opnoemt is inderdaad allemaal complete kolder; een BX diesel heeft geen vacuum of vacuumpomp en al helemaal geen rembekrachtiger.
Als je de dieselpomp gerepareerd hebt (moet toch, en laten doen is ook niet zo gek duur) heb je al kans dat het weg is. Het komt vaak door het aanzuigen van lucht in de brandstofleidingen, dus door een lekke pomp, lekke handpomp (op het brandstoffilter) of een doorgerotte leiding (onder de auto).
Zo niet, dan moet je de anti-afslag even afstellen, dan is het waarschijnlijk wel over; dat is een specifieke Lucas/Roto/Cav dieselpomp “feature”. Daar zijn handleidingen genoeg over te vinden.
Het fijne van een BX diesel is ook:
als de motor niet meer loopt of afslaat zijn er maar 3 onderdelen die kapot kunnen zijn:
1. de dieselpomp (met diverse los te vervangen delen)
2. de injectoren
3. de motor
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Dat rijtje wat je opnoemt is inderdaad allemaal complete kolder; een BX diesel heeft geen vacuum of vacuumpomp en al helemaal geen rembekrachtiger.
Haha, aan jou heb ik altijd iets, Karel. Bedankt maar weer.
Hmm, ja die dieselpomp repareren dat ga ik echt doen, volgens mij heb ik dan al zowat 3 euvels tegelijk verholpen.
Maarre, “maar” 3 onderdelen?
Gezien puntje 3 is dat toch niet echt een fijn lijstje, ondanks dat ie zo kort is…
En is het voor de injectoren mogelijk daarvoor een reiniger door de brandstof te gooien, of kan dat alleen bij benzinemotoren?
Reinigen kan nooit kwaad. Voor de injectoren en de rest van de motor tank ikzelf af en toe Shell VPower; en dan 2 tankjes achter elkaar. Is nu wel erg prijzig - maar de meer prijs op een volle tank ontloopt die van zo’n duur betaald flesje kerosine of wat ook nou ook weer niet echt, het is zelfs nog wat goedkoper. Maar het reinigt wel veel beter dan alle andere spullen, en niet alleen de injectoren maar de hele motor. De uitlaat stinkt dan de eerste ritten wel echt als een bunzing, maar dat moet je er maar voor over hebben…
Wat ik ook gemerkt heb is dat alle verborgen lekjes of slechte verbindingen in je diesel-systeem zich ook openbaren omdat VPower door de GTL-component een stukje dunner is dan gewone diesel. Ik had pas een jerrycan diesel (een mix van gewone + vpower diesel) afgetapt; daar dreef duidelijk de lichte VPower-component bovenop en de zware diesel onderop (dat rook je aan de lucht: het verschil tussen verfverdunner en stookolie).
Een diesel loopt altijd, als je maar voor brandstof (zonder lucht) en verse lucht via de inlaat zorgt.
Qua motor is de compressie kritisch; ontbreekt die, dan slaat ie niet aan. En als die ontbreekt kun je toch wel van een kapotte motor spreken, of van een zeer onderhoudsbehoeftige (hele slechte, niet tijdig vervangen olie bijvoorbeeld).
Injectoren zijn in principe onderhoudsgevoelig: iedere paar ton moet je ze controleren en evt vervangen. Ik heb tot nu toe 2 setjes uitgewisseld bij 2.5 ton en dat was geen km te vroeg. Maar de motor zal wel blijven lopen, met wat meer rook weliswaar.
Naar de dieselpomp heb je normaal geen omkijken, maar het is wel storingsbron nr. 1 bij dieselautoos, door bijv. een defecte afsluiter of lekkage. Maar dat het storingsbron nr. 1 is komt ook omdat de rest eigenlijk niet kapot kan…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Karel,Ik neem aan dat je hier uit eigen ervaring spreekt.Daar ben ik
het dus niet mee eens,maar dat komt ook dat ik met mijn ervaring meer heb meegemaakt.Alles kan kapot,en door de goede vragen te stellen en weten hoe iets werkt kan je tot een conclusie komen wat een bepaalde auto mankeert.Bij mij vertelde eigenlijk de klant zelf wat zijn auto mankeerde,door hem goed uit te horen en dat gaat makkelijker en goedkoper dan zo maar gaan zoeken
Nou, ik heb besloten deze BX weg te doen.
Het was leuk while it lasted. Toch vrij probleemloos dik 2000 km mee rondgereden in 4 weken tijd.
Het is een leuke auto, hij rijdt ook best nog wel fijn én zuinig, maar er moet teveel aan gebeuren. Financieel zou ik dat nog wel kunnen ophoesten, maar ik denk gewoon dat ik tegen dingen aan blijf lopen met deze BX.
Ik heb het allemaal een beetje onderschat. Niet de kosten dus, maar gewoon het gevoel en de irritatie die het me bezorgt, zo’n auto die je dagelijks wilt gebruiken, dáárvoor hebt aangeschaft, maar die je dan steeds confronteert met zijn gebreken. De afgelopen weken zijn er namelijk steeds wat kleine dingetjes aan het lijstje gebreken toegevoegd.
Als ik nou zelf iets zou kunnen behalve een H4-lampje verwisselen, ja…dan.
Morgen breng ik hem dus naar een andere forummer.
Ik ben wel besmet geraakt met het BX-virus.
Ik had de adv. al zien staan op MP.
Heb je je oog al laten vallen op een andere BX?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Jammer, het is een aardige auto.
Eveneens ben ik tevens ook.
Het zijn verdomd fijne auto’s, die BX TZD Turbo’s. Die van mij kon ook nog zeer goed mee met het verkeer, van 0-50 km/h erg traag, maar van 50 naar 140 km/h als een idioot.
Deze BX was ook een beetje een impulsaankoop.
Misschien maakt de koper er weer een leuke auto van, je weet nooit. Daar zie ik hem wel voor aan.
Als ik weer eens een BX zou kopen, dan zou ik toch best weer een diesel overwegen.
Tot die tijd moet ik me maar met mijn XM V6.24 behelpen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
tja… ik zag al je advertentie staan, hopelijk komt hij bij een liefhebber die er voorlopig weer mee gaat rijden?
Het is een leuke turbo alleen met idd wat werk, als je handig bent goed te doen idd.
Succes met je virus
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gerard Maas schreef:Hallo Karel,Ik neem aan dat je hier uit eigen ervaring spreekt.Daar ben ik
het dus niet mee eens,maar dat komt ook dat ik met mijn ervaring meer heb meegemaakt.Alles kan kapot,en door de goede vragen te stellen en weten hoe iets werkt kan je tot een conclusie komen wat een bepaalde auto mankeert.Bij mij vertelde eigenlijk de klant zelf wat zijn auto mankeerde,door hem goed uit te horen en dat gaat makkelijker en goedkoper dan zo maar gaan zoeken
Dat werkte misschien nog wel met carburateur-autoos, met injectiesystemen ben je toch doorgaans zwaar het haasje als ze mankerende zijn. Knappe klant die je dan op zijn minst ook maar iets wijzer maakt over de oorzaak van de ondervonden problemen; die kun je gelijk chef werkplaats maken.
De in de BX geleverde diesels zijn van de eenvoud die je nodig hebt voor een hoge betrouwbaarheid - en daar heb ik weinig over te klagen. Ik zie om me heen hetzelfde beeld. De BX diesels lopen gewoon - tot ze er bij neer vallen.
Ich bin ein Breaker