Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
ik zit een aantal postjes te lezen van mensen die net een BX hebben gekocht en
daar heel blij mee zijn.
Op het gevaar af dat het een touchie feelie post wordt:
Wat voor gevoel zorgt er nou voor dat jullie in een BX rijden?
Geef toe: rationeel gezien zou je in een Golf, een Astma of zo’n ander
windtunnelterreur-stalenbalkenindedeuren-klapzakkendragend zielloos vehikel moeten rijden, maar dat doen we met zijn allen niet.
(geef ik al teveel hints? )
Ik weet voor mezelf wel een aantal redenen, maar ik ben benieuwd naar jullie drijfveren.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ik ben vergalt door mijn vader.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
PrutsyLJ schreef:Ik ben vergalt door mijn vader.
....net of ik mijn zoon hoor!!!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou, voor mij is het een combinatie van redenen.
Ik heb in mijn citroen verleden ook een XM en een ZX gehad (beide fantastische auto’s) maar steeds miste ik het “spielerei” gevoel dat ik bij de BX wel had.
Daarnaast rijden ze zo fijn en zijn ze sleutelvriendelijk.
En ik heb nog een beetje een underdog liefde, in de tijd van de antibx liefde was dat al een reden te meer om er een te rijden.
Maar vooral omdat het zo’n mooie auto’s zijn en dat is iets dat je moeilijk kunt uitleggen, ik vind ze schitterend… in welke staat dan ook, en mijn vriendin vind ze spuuglelijk (maar ze rijd er toch al te graag in als het om de lange afstanden gaat)
En natuurlijk omdat Citroen al jaren in de familie is, en opa altijd nieuwe BXen reed (zijn laatste, is nu de zwaar gepimpte deauville waar mijn pa&ma; in rijden, leder+cv met ab+electrische ruiten v&a+ lm gti velgen)
ik weet het eigenlijk ook niet, voor het geld dat ik in mijn 16V heb gestoken had ik heel wat andere leuke auto’s kunnen rijden, maar toch wil ik perse een BX, zelfs nadat ik 2 jaar in de XM had gereden wilde ik al zeker een jaar een BX (misschien was die XM ook iets te betrouwbaar)
maar het blijven gewoon leuke auto’s die je niet te serieus hoeft te nemen (waarmee ik uiteraard niets negatiefs bedoel) het is gewoon het speelgoed dat ik als klein jongetje niet mocht hebben denk ik
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Verslaafd. Ik heb in zat andere autoos gereden, ik heb zelfs nog een Evasion voor de familie, maar zo lekker als een BX hoekt er geen eentje door het polderlandschap waar ik iedere dag 50km doorheen zweef.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Geld…. Een BX kost geen drol en ik kan mijzelf voor de gek houden dat het ding semi-klassieker is, en mijn verzekering ook, wat mij weer bij het eerste punt brengt; geld.
Verder is het een goed alternatief voor vele wagens die veel leuker en mooier zijn, maar weer andere nadelen hebben.
Zoals bekend geld dit in mijn geval enkel en alleen voor de eerste type’s. De 2e en 3e type’s zijn prima onderdelendozen om de 1e type’s mee op de weg te houden. Want het karakter dat een BX bezit, hebben ze er bij de 2e en 3e types vakkundig uit weten de slopen.
Hiernaast wil ik graag met HP rijden. Wat voor opties zijn er dan? Een GS, DS, CX enz. zijn onderhoudsgevoeliger en een Xantia en een C5 zijn lelijk. Wat er over blijft zijn de BX en de XM. En voor een betaalbare XM met G3 gaat de BiX direct de deur uit.
Tot die tijd vind ik het geen straf om BX te rijden. Sterker nog, ik heb er oprecht lol in.
toen ik mijn eerste BX kocht, was die voor enkele €uro te koop. Ik wilde normaal nooit een Citroen maar wilde mijn Peugeot 205 kwijt. Toevallig kwamen zowel de koper van mijn 205 en de verkoper van de BX uit Roermond….
tjsa, dus dacht ik toen:
kan ik effe met de BX terug naar Venlo. Als een dag later de BX het begeeft, so what??
Een jaar later reed ik nog stets met de BX die ik voor een paar Eurotjes had gekocht. Inmiddels had ik veel lol met de wagen en was blij met de grote vijfdeurs auto zonder wielkasten(past er iedere brommer in de bak)
en:
ik had nog noit een grotere wagen met zo wenig gewicht(dus goedkoop in de wegenbelasting)
en omdat mijn eerste een TZI was al die elektrische snufjes:
elektr. raam voor+achter
cv op afstand(plip)
elektr. schuif-kanteldak(heb ik nog stets in de garage liggen)
en als ik morgen met mijn schoenendoos MOET rijen, zal ik de comfort van mijn BX missen. Een Polo is geen Citroen.
zo simpel is het…..
Ik ben ook verknoeid door het feit dat mijn vader in 1985 een lease-BX kreeg, als 8 jarig jongetje achterin zitten en meemaken dat de auto omhoog ging was een belevenis!
Ik kreeg m’n eerste BX (PK-38-FH) 14RE van mijn toenmalige werkgever/stageplek als dank voor mijn inzet, hij was van een oude schijtbak af en ik was helemaal gelukkig!
Emiel
Bij mij hetzelfde,
-het sentiment van vroegah.
-Ze zijn zo lekker goedkoop. (wb, verz, en aanschaf)
-Het comfort.
-En zoals ik iedere niet citroen-kenner probeer uit te leggen. Als je met technisch lego overweg kan, dan kun je aan de BX alles repareren. Het is net een lego-bouwpakket; schroevendraaier, steeksleutel, en een rolletje tape, en je kunt alles repareren (bij wijze van).
- Plus ik kan op m’n werk gratis parkeren met de bx ( een varkenruggetje voorkomt niet, dat ik langs de slagboom rijdt ipv er onderdoor en dus 2,50 per uur moet afrekenen)
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
ik vind het gewoon een leuk jaren 90 hok
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
/ jaren 80?
uit liefde voor de elegante hoeken..
de snelheid die je uit de 16v haalt
en als toppunt de verbaasde gezichten van al die golf, astma,bmw rijders als je ze er uit trekt !!!
het rij comfor..
ik had nog nooit zo lekker in een auto gereden..
dusja toen ik mijn eerste testritje maakte in mijn GTi was ik meteen verkocht !
een bx is voor mij tot op heden een beste auto..
en ik raad hem ook veel mensen aan !!
(heb al 2 van mijn vrienden geinfecteerd met het bx virus)
Ik reed al bx voor mij rijbewijs omdat me broer elke maand een andere bx had. Een bezoekje aan Citromobile en ik was verkocht! Eerst omdat ik technisch niet op de hoogte was van het HP kocht ik Visa’s en daarna begon ik aan het echte werk: een BX
Ik hoef de sleutel maar aan te raken en ze start al! Ik ben docent techniek in opleiding en een oude bx valt te begrijpen en ik hou ook erg van simpele (begrijpbare en tastbare) techniek! Daarnaast rijden bx ook gewoon erg fijn!
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
bx
Het allermooiste van een BX is de ronding bij de achterdeuren in de dorpels! Daar word ik zo g**l van! Doet mij denken aan mijn oude Gsa. Nu serieus, als ik vrijgezel was, reed ik nog steeds in een Bx, maar mijn vrouw wil wel eens wat anders, en dus rijden we nu in onze 2e Xantia, een 2.0 activa. Geweldige auto, maar qua zweven toch echt geen BX!
Groeten, Richard
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Dagelijks rijd ik nu in m’n Xantia en dat bevalt best wel aardig. Gelukkig heb ik er nog 2 BX-en naast zodat het BX gevoel niet weggaat. Waarom een BX, tja….. alleen een BX rijdt als een BX!!
Het ene moment kan je ze een rotschop geven omdat er regelmatig wat aan mankeert en het andere moment sta je naar de BX te staren alsof het de mooiste auto ter wereld is. Het beessie heeft gewoon karakter. Maakt niks uit of je een 1400, TZD Turbo of een GTI rijdt, het zijn gelukkig allemaal BX-en en daar ga je gewoon voor.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
bx
Dat bedoel ik dus, alleen een BX rijdt als een BX, alleen rijd een Gsa volgens mij nog beter! n een 1300 5 bak reed ik ooit eens 180 en dat gevoel ben ik nooit vergeten!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans