1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
eerste eend (kosten)
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 04:44 PM

ik zal me eerst maar eens voorstellen, ik ben Niels Meijer woon in Ridderkerk en ben 18 jaar. ik heb nu driekwart jaar autotechniek gestudeerd op de hoge school rotterdam maar dat was te moelijk.
ik sleutel als hobby veel aan m’n brommer, een puch maxi.

Aangezien ik binnenkort voor de derde keer moet afrijden en het dan gewoon ga halen zou ik toch wel een auto willen. Wat kost een eendje nou ongeveer en wat komt daar allemaal bij? verzekering, wegenbelasting, apk, enz. heeft iemand een overzicht voor mij waar je aan moet denken. Als je een eend koopt van 500 euro heb je waarschijnlijk veel meer ondrhoud zeker in het begin maar wat kan je het beste kopen. Mijn budget is helaas zeer beperkt aangezien ik nog studeer. Het gaat mij niet eens om dagelijks gebruik maar vooral in het wekend naar m’n werk en de rest van de week af en toe ‘s avonds.

ik hoor het wel alvast bedankt.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 04:59 PM
  [ # 1 ]

Re: eerste eend (kosten)

Welkom Niels!

Een eend… Allereerst valt er over de APK-kosten op voorhand niets te zeggen. Maar de verzekering kost je weinig, de eventuele wegenbelasting kost je ook al geen drol en het onderhoud is relatief goedkoop. Maar een goede eend is kostbaar. Natuurlijk kan je mazzel hebben, maar doorgaans vind je onder de €1500,- geen eend met een chassis waarmee ik met een gangetje een drempel durf te nemen. De APK richtlijn is dat er geen gaten in mogen zitten, dus verteld je dat helemaal niets. Het chassis rot namelijk van binnenuit.
Kortom, over het algemeen blijf je met een goedkope eend pappen en nathouden voor de APK. Een plaatje hier, een plaatje daar en hopen dat hij niet gaat knikken.

Een paar tips; let op de stand van de versnellingspook. Het geribbelde deel van de schakelstang moet aan het begin van de geleidebuis staan. De eend mag niet zwaar sturen. Kijk naar de driehoekjes boven de spatborden, hier mag geen spanning op staan. Kijk naar de plaats van de koplampbeugel t.o.v. de inhammen hiervoor in de motorkap.

Succes!

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 05:04 PM
  [ # 2 ]

ik werk bij een metaalbewerkings bedrijf dus daar kan ik het meeste zelf repareren maar wat zijn nu de meest voorkomende gebreken waardoor hij de apk niet haalt behalve door gerotte delen? en is dat makelijk te repareren?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 05:21 PM
  [ # 3 ]

Dus we moeten het belangrijkste deel overslaan?

Geloof mij, een rot chassis is niet lonend om de repareren. Wil je dit goed doen, dan moet de koets er af. En als die er eenmaal af is, kun je beter gelijk een vers chassis plaatsen.
Doe je dat niet, dan blijft het pappen en nathouden. Ook als je in de metaalbewerking zit.

Mijn advies; spaar voor een goede eend of spaar voor een (deel) restauratie-project. Of wacht op een unieke kans, die komen nog steeds wel voorbij. En kijk in Frankrijk.
Maar als je voor €500,- eend wilt rijden, kun je mischien beter iets anders zoeken.

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 05:37 PM
  [ # 4 ]

het is meer dat ik al heel veel heb gelezen over dat het chassis enz. slecht kan zijn maar wat is er nog meer dan rottende delen? zijn er nog andere belangrijke aandachtpunten en ik was niet van plan om een eend van 500 euro te kopen maar een iets betere, t is als voorbeeld bedoeld

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 05:47 PM
  [ # 5 ]

Wat er nog meer kan rotten? Laten we het simpel houden en beginnen bij de delen die niet rotten. Dit zijn de achterklep, de motorkap + driehoekjes en nog wat deeltjes.
OK, terug naar de delen die wel rotten…. dat is de rest!
Dus o.a. de bodemplaten, voetenbakken, staartstukjes (onderste deel tussen de achterlichten), de hoekjes achterop de eend, waar het plaatwerk sterk geboden is, het voorruitframe, de ventilatieklep… noem maar op! (had ik het al over het chassis gehad?  Wink )

Het is onzinnig om op te noemen waar het allemaal kan rotten. Zoek gewoon een leuke eend en bekijk die. Inventariseer de werkzaamheden en kijk of dat door jou mogelijk is, de moeite waard is en financieel haalbaar is.

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 18 april 2008 06:01 PM
  [ # 6 ]

Als ik je verhaal zo lees kun je beter om gaan zien naar een bx (ook citroen Wink ). Dan ga je vervolgens sparen voor een eend waar meer toekomst in zit.

Succes met afrijden.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 06:09 PM
  [ # 7 ]

Ik wil een eend zeker niet de grond in trappen. Maar als je heel stil bent, kun je ze horen roesten. Roest is dan ook het grootste probleem. De rest is allemaal simpel op te lossen.
Om een voorbeeld te noemen, in een middagje heb je er een ander blok in. (in je eentje en zonder takel) Niels wil dus weten wat er nog meer aan kan mankeren naast roest. Maar een roestvrije eend met een kapot blok, ronkende lagers, uitgelubberde fusees, versleten remmen en een lek dak is nog een behoorlijk vermogen waard. Vooral omdat dit allemaal goed op te lossen problemen zijn.
Dus het beste aankoopadvies begint met; Let op roest!

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 18 april 2008 06:18 PM
  [ # 8 ]

‘T is een vrij eenvoudig verhaal eigenlijk.
Een correct onderhouden Eend is een probleemloze auto. Bij aanschaf geldt echter: het chassis moet goed zijn, of je moet nog voldoende geld over hebben om een nieuw chassis aan te schaffen. Een dag flink doorwerken en het zaakje zit eronder.
Ik heb m’n Eend destijds gekocht met -naar achteraf bleek- een stokverrot chassis en ik ben daarin niet de enige… Het rotte chassis heb ik direct vervangen door een nieuw gegalvaniseerd exemplaar, waarmee ik nu alweer 14 jaar probleemloos rondrijd.
Het motortje is verbazend sterk en duurzaam en geeft bij normaal gebruik eigenlijk nooit ernstige problemen.
Het plaatwerk is vrijwel allemaal nog nieuw verkrijgbaar (origineel danwel imitatie).
Je geeft aan dat je zelf kan lassen, dus de gebruikelijke werkzaamheden aan de koets (bodemplaten, voetenbak, kofferbakbodem, voorruitframe, binnenschermen) zijn dan geen probleem.
Zorg dus dat je iets koopt met een goed chassis (kenner meenemen) of zorg dat je de financiele ruimte overhoudt voor een nieuw chassis, mocht je ergens een verder leuke Eend tegenkomen met een rot chassis. De rest kan dan achteraf -eventueel in etappes- aangepakt worden.
Overigens is het wel zo dat de onderdelen de laatste jaren in rap tempo duurder worden. Een Eendje rijden uit goedkoopte is daarmee iets uit het verleden geworden.

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 08:06 PM
  [ # 9 ]

t was niet de bedoeling om er goedkoop in te kunnen rijden maar k vind ze toch wel heel erg mooi. voor een bx heb ik ook weleens gekeken maar daar heb je al veel meer wegenbelasting, hogere verzekering enz. dus dat werd niet echt haalbaar.

wat zou een goed chassis moeten kosten ongeveer?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 08:14 PM
  [ # 10 ]

Als je een BX niet kunt bekostigen vanwege de wegenbelastingen verzekering, dan moet je een eend zeker laten staan!
Het verschil tussen mijn eend en mijn BX in vaste lasten zouden slechts enige tientjes per jaar bedragen als mijn eend net belastingvrij zou zijn. Nu scheelt het een tientje per maand meer.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 18 april 2008 08:25 PM
  [ # 11 ]

Dit is mischien een leuk topic om even door te lezen, waar een BX en een 2CV worden vergeleken? Er twijfelden daar ook twee jongens die bezig zijn met hun rijbewijs (Waarvan één net geslaagd is), en er uit eindelijk uit zijn. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 08:25 PM
  [ # 12 ]

serieus? k had het uitgerekend en bij mij scheelde het aardig wat, k laat hem wel door m’n pa verzekeren met tegen de 40 schade vrije jaren dus dat scheelt flink.

edit: daar heb ik idd een hoop aan ja.
en visa’s? is dat dan wat?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 april 2008 08:38 PM
  [ # 13 ]

Je gaat weinig rijden en wilt op je pa’s naam verzekeren. In dat geval kun je in zowel het geval van een BX (van 15 jaar en ouder) als een 2cv gaan voor een klassiekerverzekering gaan. Kijk ook eens hier! Maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Schadevrijejaren tellen hierbij niet mee.

Mijn B(ni)X kost mij ongeveer €80,- per jaar verzekering, mijn eend iets van €50,-. De belasting van de BX zit rond de €20,- per maand, de eend (was eens) rond de €10,-.
Nu heb ik geen zware BX, maar ik denk niet dat jij een zware voor ogen hebt.

De verschillen vallen in het niet bij de onkosten. De BX die je voor €500,- heeft achterstallig onderhoud, de eend voor zo’n bedrag is een sloper. (doorgaans….)

Profiel  
 
-niels-
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 18 april 2008 08:46 PM
  [ # 14 ]

en is een bx zelf te onderhouden?

bij die verzekering mag je maar 3.000 km per jaar rijden, das toch niks?

Profiel  
 
FmXXX-STanie
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 31-08-2007

Gepost: 18 april 2008 09:08 PM
  [ # 15 ]

3 duizend rij je zo..
vooral als je per dag een aantal hondert km rijden moet..

ik heb mijn eend gekocht toen stonden er 39.000 km op de klok en nu al bijna 49.000km en ik heb hem nog maar 3 maand ofzo..

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook