Ik hoor je denken… die titel..
maargoed..
Ben vandaag, nadat ik een fantastische dag op het strand doorgebracht heb, onderweg terug naar huis… begon te regenen, en heb mijn gezelschap thuis afgezet.
Iets later was ik bijna thuis, maar regende best wel flink.. Was bij onze plaatstelijke HSR (Hoge Snelheids Rotonde.. ) en hier rijd iedereen normaal 70.. was niemand op de rotonde.. dus ging erop met 40… ook vanwege de regen.
Eenmaal half rondgeweest te zijn ging het mis.. ik belande flink in de slip en eindigde +/- 35 meter verder, met mijn neus richting het midden van de rotonde.. Tijdens dit voorval had ik een soort van blackout… ik wist niet wat er gebeurde, maar zat verstijft in de auto, zag wat lampjes knipperen op het dashboard en de motor viel uit.
Enkele seconde late stond ik stil, en starte ik de motor en reed, al trillend, verder naar huis.
Echter is dit een moment waarop ik iets heb van… Wat zal je moeten doen als je nu echt met hogere snelheden in de slip raakt?!
Heeft iemand hier tips over? Ervaringen?
Een slipcursus zit er voor mij nu wel aan te komen…
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het zou je moeten leren dat het aanpassen van je snelheid wel degelijk zijn nut heeft… Je ging er al minder hard in dan je normaal doet (70 over een rotonde vind ik geschift, maar dat is een terzijde van een ouwe vent zeker), maar zoals je hebt gemerkt moet je dus nog veel meer aanpassen. Ik heb geen ervaringen met slipcursussen, maar ik weet bijna zeker dat het eerste wat ze je daar zullen vertellen zal zijn dat je altijd moet voorkomen dat je in een slip raakt. Het uit de slip halen van een auto moet iets zijn dat je eigenlijk nooit hoeft te gebruiken, maar toch paraat hebt. (Moeilijk trouwens, want iets wat je nooit oefent.., maar afijn) Het is ook een beetje de makke van moderne auto’s, je kunt heel ver gaan voor de grens bereikt is, maar als een van de parameters afwijkt, blijkt die grens inene een heel pak dichterbij te liggen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van de rondjes op Circuit Zandvoort weet ik dat auto’s als de Peugeot 205 en de Citroën Saxo normaal vrij goedmoedig zijn: Als ze slippen glijden ze meestal over de voorwielen. Dit is op te vangen door gas terug te nemen.
Als je echt te hard gaat, de auto gaat glijden en je gaat abrupt van het gas, dan krijg je overstuur (achterkant van de auto breekt uit) en wel plotseling. Als je dan niet heel snel tegenstuurt, ben je gezien.
Wat voor banden zitten er op de Saxo (Merk, type, leeftijd en profieldiepte voor en achter)?
Citroen!
Daar zat ik ook aan te denken: hoe zijn je banden? En welk merk?
Altijd blijven sturen naar waar je moet.
Blijf zeker van de rem.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
banden zijn michelen (die aangeraden worden onder een saxo) profiel diepte was laatste keer iets van 5-6mm, en heb ze van de week nog opgepompt.
zaten er al onder toen ik ze kocht, zit te denken aan continental als volgende band (onder de alu velgen).
In mijn geval brak de achterkant dus grotendeels uit….
en 70 is vrij normaal over deze rotonde, gezoem hij een doorsnede heeft van +/- 500meter… (70 is snelste, als rustig, normaal is 50-60…)
Nou zijn Michelins ook niet de beste banden in de nattigheid…
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Ik heb hier in het dorp een minirotonde waar ik bij nat weer, precies bij het afdraaien van de rotonde de grip verlies en over het linkervoorwiel uitbreek. Het lijkt wel of daar altijd los rubber of olie ligt. Dat was trouwens met m’n vorige xsaar veel erger dan met de Pic-aso.
Een slipcursus is leuk, leerzaam (al 2x gedaan!) en hoewel je in theorie heel goed weet wat je moet doen, kun je dit alleen op zo’n natte testbaan goed uitproberen. Natuurlijk kun je ook bij gladheid eens een verlaten flink groot parkeerterrein van een recreatieplas of zo uitzoeken. Voordeel van een cursus is natuurlijk dat je er ook wat theorie bij krijgt. Ik heb het ook eens als bedrijfuitje gedaan, met een eenvoudig hapje en drankje.
Verkocht, helaas schade gereden!
EW schreef:Nou zijn Michelins ook niet de beste banden in de nattigheid…
daarom wil ik graag continental, blijken goede all-season banden te hebben…
Een Michelin is anders wel een band dat kan stoppen als het moet.
Ik wil geen andere.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Een Michelin is anders wel een band dat kan stoppen als het moet.
Ik wil geen andere.
hoe bedoel je dit precies? Goede grip bij noodstop of…?
Hoewel op het gevaar af offtopic te gaan:
Michelinbanden zijn gemaakt op zo min mogelijk slijtage, zo laag mogelijk brandstofverbruik en zo min mogelijk geluid.
Dat betekent dat je op andere punten, zoals grip in de regen, inlevert!
Nou is Michelin een A-merk en doet het dan ook beter dan een hoop B-merken.
Maar bekijk de zomerbandentest 2007 voor de maat van de Saxo en AX maar eens: de Michelin doet het gewoon aanzienlijk minder dan andere A-merken op nat wegdek en wordt daarom teruggezet in de tests.
Michelins
Dan maar in de slip….onder mijn dame niks anders dan Michelins. Wil zowiezo trouwens liefst alleen rechtdoor, bochtenwerk is niet aan een XM besteed (kleintjes dan).
En als je rechtdoor gaat en niet remt, slip je ook niet
OT @ EW: hoe krijg je zo’n verbruiks dingetje in je onderschrift?
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Rotondes en nattigheid zijn en blijven gevaarlijk. je bent echt niet de eerste die dit overkomt, ook vanwege het feit dat er wat troep ligt zoals rubber ed. Als er een een drogere periode geweest is, is het helemaal oppassen geblazen.
Een (anti)slipcursus is een echte aanrader, je leert beter kijken en je leert wat je vooral niet moet doen, remmen bijvoorbeeld als je de auto voelt gaan. Heel belangrijk is dat je ook leert wat te doen als je met een deel van de auto in de berm komt bijvoorbeeld. Onlangs is er bij mij in de regio weer een dramatisch ongeval geweest doordat de bestuurder veel te bruusk terug stuurde naar de rijbaan. Maar goed ist gaat wat off-topic.
@onderschrift: klik maar eens op dat icoontje, je komt dan op een Duitse site terecht waar je de kosten en het verbruik van je auto kan bijhouden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
EW schreef:
Maar bekijk de zomerbandentest 2007 voor de maat van de Saxo en AX maar eens: de Michelin doet het gewoon aanzienlijk minder dan andere A-merken op nat wegdek en wordt daarom teruggezet in de tests.
die ecocontacts scoren wel goed heb ik het idee, en merk inderdaad wat verschillen bij michelin.
mm, begin niet over een AX, nattigheid, rotonden en slechte banden…
Ik heb inmiddels ervaring zoals sommige al weten.
In mijn geval lag het echt aan de banden, op de achterbanden zat een vlakke kant.
En ik durf toch wel te zeggen dat ik een aardig partijtje kan slippen en heb toen ook precies volgens het boekje gehandeld, alleen ruimtegebrek op de rotonde bezorgde mij toch een kromme achteras
Ik stuurde mooi tegen en alles ging perfect, ik had alleen niet de ruimte voor overstuur.
Overigens zou ik bij een Saxo extra aanraden om de beste banden achterop te leggen, je zal niet de eerste zijn die zijn AX, Saxo, ZX, Xsara op die manier afschrijft…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI