Hallo iedereen! Eerste post op dit forum. Hopelijk niet de laatste, he
Kort voorstellen: student van 24 uit België. Het furio-rood ZXje heb ik jaren geleden van de ouders ‘geërfd’. De laatste paar jaren verbaast het me steeds weer dat ik nog door de technische controle geraak ermee. Ergens hoop ik wel een beetje dat hij afgekeurd gaat worden, want hij verbruikt zooooveel vind ik. Het is een automaat, en het verbruik ligt zo op een 11/100 ofzo. En met de prijs van de benzine tegenwoordig… Maar toch heeft mijn ‘vlambak’ een speciaal plaatsje in mijn hart.
Maar ook een vraagje:
Met dat hij nu al een paar jaar door de controle is geraakt heb ik er nog wat geld ingestoken: nieuwe voorwielen en uitlijning. Mijn ma heeft er indertijd een paaltje mee geraakt bij uit een parkeergarage rijden. Er zit rechts vooraan, boven het voorwiel een fikse kreuk in het koetswerk, en daardoor was de uitlijning helemaal om zeep, en sleet mijn wiel erg af. Maar voor het wiel, achter het koetswerk zit er zo een plastieken flap tussen het motorgedeelte en het wiel. Die was geplooid en wreef altijd tegen mijn wiel tijdens het rijden. In de garage hebben ze deze gewoon integraal verwijderd. Kan het geen kwaad voor de motor? Ik neem aan dat er zo wel veel water en vuil in het motorgedeelte kan, nee? Indien ja, zou ik ergens zo een vervang-flap kunnen vinden of maken?
Citroën ZX Aura 1.8i (BJ 1994)
Aan de rechterzijde van je blok zit de dynamo, waterpomp en de distributieriem met zijn spanrollen. Lijkt mij dat het niet briljant is om daar allemaal vuil en vocht van de straat in toe te laten.
http://www.winparts.nl verkoopt modderkuipen voor de ZX (15 euro + verzendkosten) maar ik weet niet zeker of dat de complete afdichting is.
Jos van der Voort