Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wacht ff, misschien moet ik eerst even logisch redeneren voordat ik de voorpoten de schuld geef.
Wat is er de laatste maand onderstelgerelateerd veranderd:
- 2 leidingen vervangen, achtersubframe los geweest.
- 2 liter LHM erbij en een maand eerder nog een liter, voor ‘t overige hooguit 1,5 jaar oud.
- remleidingen doorgespoeld.
- wissel winter/zomerbanden met matig resultaat (zeer slecht gebalanceerd).
- 5 bollen gevuld.
Als eerste maar ff controleren of de banden niet op 4 bar staan ofzo…
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Weet iemand trouwens waar dit rare, loze tuutje op de carterpan voor is?
Het is bovenaan afgedopt. Om de carterpan leeg te zuigen ipv leeg te laten lopen?
Dat lekt nl. op de bevestiging op de carterpan. Zit een flexibele pakking tussen, die een paar jaar geleden ook al vernieuwd is.
Edit: Haha, hoewel ik ‘t een absurd idee vond, goed gegokt! Uit een andere bron hoor ik dat ‘t idd bedoeld was om de olie af te kunnen zuigen en zo wat tijd te besparen op een beurtje
Edit 2: no pun intended.
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- BX 19 GT
- BX 16 RS
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Pfff, sinds ik er weer mee reed vond ik dat het niet reed zoals ik het gewend was, trillingen, onbalans van de banden, maar ook een beetje zoekerig, minder koersvast. Daar gaf ik vooral de banden en de voorveerpoten de schuld van, maar wat ik eigenlijk niet durfde te vrezen gisteravond toch maar ‘s gecheckt: of ‘t achtersub (nog) wel goed vastzat. Nee dus!
Links zaten alle 3 de moeren helemaal los :tmi: A propos (daar was ik toch wel even van af), aangedraaid, later nog maar ‘s kijken of er geen verdere schade is… Genant om te schrijven, dit.
Vandaag de voorbanden nog ‘s opnieuw laten balanceren, er zat een achterlijke hoeveelheid lood op beide voorwielen, dat is eraf en beide zijn nu met 5 a 10 gram gebalanceerd. Zelfs op lage snelheden voelde dit al veel beter en bij 110, waarbij het eerst als een gek begon te trillen, was het nu ook nog rustig. Ook het stuiterige leek minder, ws. combinatie van beroerd gebalanceerde banden en los sub. Al is wel duidelijk dat de voorveerpoten toch alweer op zijn: als je ‘m van hoogste- in rijstand zet, stort ‘ie voor als een baksteen naar beneden, waarna ‘t weer een tijdje duurt voor ‘ie terug naar rijstand komt.
En gezien dat vervangen van de o-ring van de verdeler of niet goed is gedaan, of het probleem niet was; het is allemaal weer zeiknat eronder.
Verder de motorkap nog maar ‘n schuur/polijstgang gegeven en in de was gezet, heilloos geprobeerd ‘t plaatwerk een beetje te stellen, en ‘t embleem weer opgeplakt. Motorkap zit nu wel vol met poets/polijstkringen, maar dat zag ik pas in ‘t licht van de schijnwerper… Plaatjes volgen.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
een veerpot is volgens mij pas echt gaar als de retourstroom te groot is. De keering in de poot is dan kaduk, meestal in combinatie met een piston met roestkraters erin. Te testen door de veerpootretour los te maken en in een potje te hangen en de bx opgekrikt te laten lopen. Mag niet meer dan een klein drupje uitvallen dan. Als het een flinke stroom is, dan zijn de poten op…
ik had je trouwens nog belooft om foto’s te sturen, doe ik binnenkort!
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Denk dat ik gewoon een keer alle retourstromen moet “testen”, zoals vermond ook beschrijft in zijn topic.
Tijd geleden alweer, maar ik heb de roestplekken op de A-stijl en de deuren maar ‘s kaalgemaakt en in de roestomvormer+antiroestprimer gezet, en schade in de daklijst + het rechterachterscherm (weer) overgespoten:
Achterscherm is mislukt, de rest is goed gelukt. Geen foto’s van ‘t resultaat, maar omdat de plekken op de deuren nu alleen in de primer staan, heeft ‘ie hier en daar wat grijze vlekken Ik moet er nog iets voor verzinnen om dat strak te krijgen, want ik heb geen zin om ‘t met plamuur vol te storten.
Oja, toch een plaatje met ‘t resultaat van de a-stijl:
Moet ‘t allemaal dus nog een beetje fatsoeneren.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En daar zijn we weer.
Werk in uitvoering
Zo lang heb ik dat ding dus al, 6 jaar…
Totaal aantal Berichten: 5463
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Peter!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Tnx
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
6 jaar alweer… tjees tijd gaat hard!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Tjees, zeg dat wel!
Toen ik ‘m 6 jaar geleden ophaalde had ik me niet kunnen voorstellen dat ik ‘m zo lang zou hebben, het is ondertussen de auto die ik het langst in bezit heb gehad. En het was ‘t al helemaal niet de bedoeling dat het m’n dagelijkse auto zou worden, laat staan dat ik had kunnen bedenken dat het (toch ook nog steeds) de meest betrouwbare, probleemloze auto die ik gehad heb zou worden.
Vanavond ‘t ding weer opgehaald en iig het idee dat ‘ie veel stiller is, al droeg olieverversen vorige week daar ook al aan bij, en dat ‘ie veel soepeler op ‘t gas reageert. Niet dat ‘ie eerder heel erg klepperde, maar zo rond de 140 klonk ‘ie vaak wat rauw, nu doet ‘ie zzzzoem :p Waarschijnlijk waren de kleppen ook nog nooit gesteld. Ze stonden vrij ruim begreep ik. Benieuwd of ‘t nog wat uit gaat maken voor ‘t verbruik.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik moet ook niet te vaak roepen dat dit de meest betrouwbare auto is die ik gehad heb, sneuvelt acuut de (bedrading van) de hallgever… En de hallgever zelf is ondertussen ook vakkundig gesloopt door de, overigens zeer vriendelijke en enthousiaste, ANWB meneer, bij kansloze pogingen de bedrading provisorisch weer vast te zetten. Dus heeft ‘ie me maar naar huis gesleept
Megoed, ben allang blij dat ‘t de distributie niet was, was ik toch even bang voor.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Zijn Bosch en Ducellier verdelers zonder meer uitwisselbaar?
Want de hallgevers die hierop zitten zijn allebei anders dan de huidige en gaan dus niet passen op de huidige verdeler:
Verdeelkap e.d. is verder geen probleem.