Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:Kan iemand me trouwens een basiscursusje ontstekingstechniek geven? :p
Als ik het goed begrijp werkt ‘t ongeveer zo:
- De bobine geeft de stroom
- De ontstekingsmodule regelt/kanaliseert de stroom
- De hallgever (of hoe dat ding ook heet) laat aan de ontstekingsmodule de positie en snelheid van de nokkenas wetenZoiets?
De hallgever genereerd een pulse. Die pulse komt iedere 90 graden. De pulse wordt door de module omgezet in een signaal voor de bobine, de bobine geeft een hoogspanning af iedere keer dat de hallgever een pulse geeft aan de module.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Juist
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Overigens ben ik dankzij dat andere forum ondertussen ook weer wat wijzer over ontstekingstechniek, vervroeging en vooral vacuumdozen. Vacuumdozen, en dat die werken, blijken nl. ook best belangrijk… :p
Zeker toen ik ‘m net had heb ik regelmatig geklaagd bij onderhoudsbeurten over de rottige koude start, ‘t beroerde lopen koud en ‘t verbruik. Ook over het gebrek aan vermogen bij bijv. 100km/u in 5 bergop (moeten terugschakelen naar 4 en dan net 90 kunnen vasthouden…) Ook timing laten checken, bougiekabels, bougies, verdeelkap/rotor meerdere keren vernieuwd, ook daarom laatst kleppen laten stellen… En iedereen begon altijd gelijk aan de carburateur te prutsen…
Drie carburateurs verder (die geen enkel effect hadden op de symptomen) blijkt er zoiets als vervroeging te bestaan, en die is dus zolang ik de smurf heb volledig afwezig geweest. De vacuumdoos is nl. leeg… Ik heb erop geblazen en aan gezogen maar wist toen nog niet hoe dat zou moeten voelen/klinken, lijkt iig alsof je op een rietje blaast. Bij de andere ducellier verdeler die ik heb liggen, kan je op dat ding blazen/zuigen tot je blauw ziet (of misselijk wordt, lekker is ‘t niet), het doet hooguit zachtjes “klik”. En zo hoort het dus, weet ik nu.
Bij ‘t gepruts met de verdeler en vooral ‘t hallgeverpickupimpulsspoelsensorcontactding, was er even een klein mysterie: strikt genomen staat ‘ie volgens de markering op het vliegwiel en de markering op de verdeler nu niet op tijd. Maar we hebben hem zo gezet omdat ik en m’n broertje hem zo allebei mooier vonden lopen. Na ermee gereden te hebben ook geen rare dingen gemerkt, misfires ofzo, op toeren. Enige is dat ik, nauwelijks merkbaar, het idee heb dat ik wat koppel mis, al heeft ‘ie dat sowieso al nauwelijks. Blijken we dus onbewust de ontbrekende vervroeging te hebben gecompenseerd.
Symptomen “van tijd”:
- in 1x starten en gelijk verhoogd toerental op choke
- mooi, regelmatig lopen, na koude start maar ook warm, vooral stationair merkbaar
- prettiger om in lagere versnellingen te rijden (bijv. 50 in z’n 4 of zelfs 3, terwijl ik normaal liever 55 in z’n 5 rij)
Symptomen “op tijd”:
- koud altijd 3 startpogingen nodig, halfwarm gelijk verzuipen
- koud de eerste minuut geen verhoogd toerental
- koud, op choke, zeer onregelmatig lopen, vaak ‘t idee gehad dat ‘ie op 3 poten liep, lijken te smoren/verzuipen.
Op een bepaald moment raak je aan dit soort dingen gewend, wordt ‘t het karakter van de auto en geef je ‘t op om naar verbetering en oplossingen te zoeken, al weet je dat ‘t anders kan. Maar als je een 14/16/19 carb (of injectie ook, eigenlijk) hebt, blaas dan voor de grap ‘s op ‘t slangetje naar de vacuumdoos.
Er is een nieuwe verdeler met uiteraard nieuwe vacuumdoos onderweg, benieuwd wat ‘t effect daarvan gaat zijn op start/loop/verbruik.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Zow, sinds gisteren met nieuwe verdeler, die toch ook niet onmiddelijk plug&play; was…
Eerst allerlei dingen met de nieuwe verdeler gecontroleerd: geen vonk, rotor zit vast dus da’s goed, maar meet geen weerstand, ehm, bobine stuk, draadbreuk? Ouwe verdeler er weer in: uchepuffepruttelvrrroem… Huh?
Ok, dan dus nieuwe verdeler stuk ofzo… Draaien aan oud en nieuw en nog wat anderen: oud gaat licht en doet duidelijk klik 4x per rondgang, voelbare weerstand op de magneet, nieuwe gaat over het geheel zwaarder, geen hoor/voelbare magneetweerstanden, stuk dus? Impulsspoelhallgeefpickupblokje eraf: ehm… wat maakt er nu eigenlijk massa? Zo te zien niks, meet ook niks. O, maar had begrepen dat dat niet hoefde… Ouwe verdeler er weer in, starten, massa van verdeler lostrekken: poef, uit.
Dus nieuwe verdeler er weer in, massa uit ‘t draadboompje gepulkt en met klemschuifdingetje aan de koelplaat van de bobine geschroefd: vroem!
Kennelijk is het bij latere types standaard op deze manier gedaan en is de derde pool in de stekker van verdeler naar module+bobine dus loos.
Ding weer op tijd gezet, nou nog kijken of ‘t met nieuwe vacuumdoos wat uitmaakt voor koude start, loop en verbruik. Je wordt zo trouwens wel heel handig in het verwisselen van verdelers, ook zonder goed gereedschap
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
beerpeet schreef:Je wordt zo trouwens wel heel handig in het verwisselen van verdelers, ook zonder goed gereedschap
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Peter!
Jammer van de kachelradiator!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat knapt op!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Enige punten waren:
- ruitenwisser (duh… Vergeten zelf te vervangen… )
- onderste scharnierpen lv-deur verdwenen ( Had speling uiteraard opgemerkt en al doe maar vernieuwen gezegd, maar dat alleen nog een huls de deur op z’n plek hield…)
- en ‘t belangrijkste: CO-waarde boven de 6%. Waar ik niets van snap, want 2 maanden geleden afgesteld op 1,5 door een carbspecialist, tevens apk-keurmeester. Ze konden ‘m nu met moeite afknijpen naar 4%. Dat was ‘t enige wat me overviel en waar ik toch wel van baalde. Maar goed, toch maar ‘s werk maken van een goede carb.
Scharnierpen is een boutje voor in de plaats gegaan, krijg nu te horen dat die niet meer leverbaar is. Voor zover ik weet is er via de dealer gewoon nog aan te komen, maar dat regel ik dan dus zelf wel.
x10
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die deurpinnen kan je bij de dealer nog halen. Wel erg duur bleek, toen ik ze later ergens in een catalogus tegen kwam. Je kan er ook wel een aantal van mij overnemen btw.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Overigens ook koelsysteem na laten kijken en eerst was volgens hen niet de kachelradiateur maar de gewone radiateur lek. Kachelradiateur had wel lekkagesporen, maar alles was droog. Dat had ik ook al vastgesteld, lijkt me logisch na 4 dagen bakken in de zon bij subtropische temperaturen. Vervolgens koelsysteem afgeperst: nergens lekkage. Ik ga er maar vanuit dat ze dat gedaan hebben met kachelkraan open/verwarming aan, vergeten te vragen net bij ‘t ophalen. Zal ‘t wel in de gaten houden.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Vermond schreef:Die deurpinnen kan je bij de dealer nog halen. Wel erg duur bleek, toen ik ze later ergens in een catalogus tegen kwam. Je kan er ook wel een aantal van mij overnemen btw.
Duur? Ze hadden ‘t nu over 2 - 3 euro per stuk en 2 onderdeelnr’s: 6999 CJ lag nog bij een dealer in de buurt en was gewoon leverbaar, maar 96121079 was NFP. Van de tekening werd me niet duidelijk wat wat was en of je aan het wel leverbare ding genoeg had. Hen ook niet.
Ik neem er graag een stel van je over
Edit: rechter scharnierpen is ook ooit door de dealer vernieuwd, want toen ik ‘t ding kocht zat daar alleen een spijker… Geen idee meer wat dat kostte, maar iig geen schokkend bedrag.