Hoi, vandaag heb ik een aandrijfas vervangen.
Na het vervangen wilden we de versnellingsbakolie weer bijvullen. Helaas was de vulplug van de versnellingsbak was niet los te krijgen met “gewoon” gereedschap, en de speciale citroen/peugeot tool hiervoor was even nergens te halen op een zondagmiddag.
Nu rijdt de auto weer prima, maar dus wel met een liter versnellingsbakolie te weinig. Kan dit kwaad? Moet de olie snel worden bijgevuld of kan ie wel even zo blijven rijden tot volgend weekend?
De auto rijdt dagelijks zo’n 70 km waarvan de helft snelweg.
(voor de volledigheid, het is een AX 1.4 GT K2A blok)
Elke dag 70km waarvan een gedeelte op de snelweg, zou ik absoluut niet doen, het is hetzelfde verhaal als met olie en koelvloeistof, als je daar de helft van in de motor doet, dan vindt de motor dat niet leuk.
Die speciale vierkante inbus plug kun je ook met een deurklink losdraaien, tenminste als deze niet te vast zit, een deurklink is niet zo sterk, het vierkantje van een 3/8 ratel past er ook in.
PS: Als je een aandrijfas eruit trek, loopt niet alle olie eruit, om alles af te tappen zul je ook de aftappplug moeten opendraaien, er zal dan nog c.a. 0,25L (echt smerige) olie eruit lopen. Hierna kun je via de ontluchting aan de bovenkant op de bak, m.b.v. een trechter 2L erin gieten.
Natuurlijk is het niet bevordelijk voor de staat van de techniek. Echter kwam er bij mijn (inmiddels gesloopte) ax-en er altijd veel te weinig v-bakolie uit, in een geval slechts een kwart litertje, toch schakelden ze nog prima. Ik raad het je niet aan, integendeel, maar ik vermoed dat de bak het wel zal overleven.
Ik heb de bak niet afgetapt, dus er zit sowieso nog wat in. Ik snap dat het a.s.a.p. weer netjes op niveau gebracht moet worden..
Het gaat er mij meer om of ie het een weekje overleeft of dat dat echt vandaag moet gebeuren (en ik vrij moet nemen om naar de garage heen en weer te kachelen).
Alhoewel..
dat van dat ontluchtingsgat heb ik een paar keer meer gelezen, waar zit dat precies? Er zit een soort plastic kapje (soort grote vingerhoed) bovenop met een gat eronder… het lijkt boven het vliegwiel te zitten. Is dat ‘m (naast een steker wat dan wel de snelheidskabel zal zijn)?
En wat moet er in? Via de kroon-site en andere bronnen kwam ik op 80w90w.. hier op het forum heeft iedereen het over 70w80w
edit: waarschijnlijk niet goed gekeken, ik kom nu ook op 70w80w bij kroon.
Baldert schreef:Ik heb de bak niet afgetapt, dus er zit sowieso nog wat in. Ik snap dat het a.s.a.p. weer netjes op niveau gebracht moet worden..
Het gaat er mij meer om of ie het een weekje overleeft of dat dat echt vandaag moet gebeuren (en ik vrij moet nemen om naar de garage heen en weer te kachelen).
Het is je eigen risico, als de bak kapot draait, ben je nog verder van huis dan even de moeite nemen om het te fixen.
Baldert schreef:
dat van dat ontluchtingsgat heb ik een paar keer meer gelezen, waar zit dat precies? Er zit een soort plastic kapje (soort grote vingerhoed) bovenop met een gat eronder… het lijkt boven het vliegwiel te zitten. Is dat ‘m (naast een steker wat dan wel de snelheidskabel zal zijn)?
Dat is inderdaad het ontluchtingsgat, er zit op de bak maar 1 plastic plug.
Het vliegwiel zit verder naar links, dat gat zit echt boven de tandwielen in de bak.
Baldert schreef:
En wat moet er in? Via de kroon-site en andere bronnen kwam ik op 80w90w.. hier op het forum heeft iedereen het over 70w80w
edit: waarschijnlijk niet goed gekeken, ik kom nu ook op 70w80w bij kroon.
Er mag alleen 75W80 en absoluut niets anders, flesjes van 2L zijn te koop bij de Peugeot dealer voor c.a. €15.
ZX1.4i schreef:Baldert schreef:dat van dat ontluchtingsgat heb ik een paar keer meer gelezen, waar zit dat precies? Er zit een soort plastic kapje (soort grote vingerhoed) bovenop met een gat eronder… het lijkt boven het vliegwiel te zitten. Is dat ‘m (naast een steker wat dan wel de snelheidskabel zal zijn)?
Dat is inderdaad het ontluchtingsgat, er zit op de bak maar 1 plastic plug.
Het vliegwiel zit verder naar links, dat gat zit echt boven de tandwielen in de bak.
Tnx voor je reactie. Dat ontluchtingsgat daar kan ik wel prima zelf bij. Plastic dopje eraf en die 75w/80w erin mikken maar dus?
Wel eerst de aftapplug eruit draaien zodat het restje wat er nu nog in zit eruit loopt, anders zit er straks weer teveel in, wat ook niet goed is. Deze aftapplug zit ook aan de zijkant en kan als ik me niet vergis met hetzelfde gereedschap (vierkant inbus) eruit gedraaid worden.
Officiele methode is, alles aftappen en via de vul/niveauplug bijvullen tot het eruit loopt, alles goed aftappen en dan 2L via de ontluchting werkt ook, maar laat de boel wel eerst goed uitdruppelen.
I know, maar die tool heb ik niet. Dus ik heb het op de onofficiele methode gedaan.
Oude olie lekker laten zitten en er net zoveel bijgegooid als eruit kwam. Aangezien de andere as een half jaar geleden bij de garage is vervangen en toen de bakolie weer is bijgevuld moet dat goed gaan.
Ik had me trouwens vergist, ik had wel gewoon 75W/80W gekocht. En die zit nu lekker in de versnellingsbak.
Dus.. problem solved en bedankt voor de tips!
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Hey mede-Delfo,
Mocht je toch nog ‘s op de officiele manier de bakolie willen verversen of netjes op peil brengen; ik heb een nette vierkante 8mm dop liggen waar je precies de juiste hoeveelheid kracht mee kunt zetten
Groet, Rogier
Rio97 schreef:Hey mede-Delfo,
Mocht je toch nog ‘s op de officiele manier de bakolie willen verversen of netjes op peil brengen; ik heb een nette vierkante 8mm dop liggen waar je precies de juiste hoeveelheid kracht mee kunt zetten
Hey, tnx voor je aanbod, misschien ga ik er wel een keertje gebruik van maken.
Ik zie hier in Delft regelmatig van die AX-klusprojectjes, is de jouwe daar ook een van?
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Baldert schreef:
Ik zie hier in Delft regelmatig van die AX-klusprojectjes, is de jouwe daar ook een van?
Blijkbaar mis ik een hoop, woon jij toevallig in het gedeelte van de wippolder dat ze niet aan het slopen/herbouwen zijn?
Mijn zwarte GT staat meestal bij de voormalige TU-bieb of de Paardenmarkt. Een klusprojectje is het zeker niet, gewoon mijn dagelijkse auto. Af en toe gaat er natuurlijk wel wat stuk, maar dat fixen we dan weer op een zondagmiddag
Groet, Rogier
ik woon in het centrum, maar zie ook hier regelmatig ax-jes op de krik.. net zoals bij de oudraadtweg, wippolder, tu-wijk.
Mijn ax staat trouwens nergens want ik heb helemaal geen ax.. mijn vriendin heeft een peug 106 met een ax gt blok ops: en die woont ook nog eens niet in delft