Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hallo,
ik was even kort mijn hoofd aan het breken over een zojuist afgekeurde ZX binnen de familie.
De auto verbruikt al enige tijd redelijk wat benzine, 1 : 12 is geen uitzondering. Nu bleek bij APK-keuring dat het CO-gehalte te hoog was.
Ik heb op afstand even de ECU uit laten lezen: code 27 en 51. 27 kan ik even niet plaatsen, 51 is lambda sensor?
Bijkomende melding was dat de uitlaat bij de aansluiting van de kat doorgerot was.
Welke 1+1=2 is het meest waarschijnlijk:
- lekke uitlaat -> lambdasensor in de war -> hoog verbruik + CO waarde
- stukke lamdasensor -> hoog verbruik + CO waarde
- combinatie van bovenstaande
of gewoon ECU resetten en opnieuw voor de keuring gaan?
Het rotte is dat zo’n kat weer zo duur is om even uit te proberen of het het probleem is…
De vraag is dus eigenlijk: wat is de meest logische volgende stap?
Alvast bedankt.
Oh ja, even als edit er bij: na het resetten van de ECU werd geen nieuwe motormanagement-fout weergegeven, ook niet na een stuk rijden.
Het meest waarschijnlijke is 1.
Die uitlaat moet voor de APK ook gasdicht zijn, dus die moet sowieso gemaakt. Doordat er nu in de uitlaat meer zuurstof komt door het lek, detecteert de lambda dat als een te arm mengsel en met dit gegeven gaat de ECU als maar meer benzine in laten spuiten.
Als de uitlaat weer gasdicht is, dan de ECU resetten en ‘m zichzelf stationair in laten regelen. Dan zal het CO waarschijnlijk weer ok zijn.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Loutre schreef:Het meest waarschijnlijke is 1.
Die uitlaat moet voor de APK ook gasdicht zijn, dus die moet sowieso gemaakt. Doordat er nu in de uitlaat meer zuurstof komt door het lek, detecteert de lambda dat als een te arm mengsel en met dit gegeven gaat de ECU als maar meer benzine in laten spuiten.
Als de uitlaat weer gasdicht is, dan de ECU resetten en ‘m zichzelf stationair in laten regelen. Dan zal het CO waarschijnlijk weer ok zijn.
Ok dank. Wat overigens ook erg vaag is, is dat de keurmeester blijkbaar heeft gezegd dat de lekke uitlaat slechts een aandachtspunt was.
De lambdasensor zit voor de kat, net na het uitlaatspruitstuk. De rotte plek zit dus pas na de lambdasensor. Dus het verhaal van loutre klopt niet helemaal. Maar een goed lekke uitlaat zorgt wel voor (veel) minder koppel, wat dan weer voor een hoger verbruik zorgt (je geeft meer gas).
Die kat moet op de sloop nog genoeg te vinden zijn. En hij moet toch vervangen worden. En misschien dan meteen een lambdasonde meenemen? Op het bx gedeelte van het forum moet te vinden hoe je de sensor moet doormeten (weerstand meten, moet tussen bepaalde waarden zijn).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mighel schreef:Op het bx gedeelte van het forum moet te vinden hoe je de sensor moet doormeten (weerstand meten, moet tussen bepaalde waarden zijn).
Dank voor je antwoord. Heb je toevallig nog enig idee waar dat te vinden is? Ik heb het nog niet kunnen traceren…
Lambdasensor zit bij een 1.4 inderdaad voor het katalysatorgedeelte…en wel in het verticale deel van de voorpijp.
Weet je zeker dat de uitlaat pas na de lambdasonde lek is? Dan gaat mijn verhaal van hierboven idd. niet op.
Maar als de uitlaat echt lek is, dan is dat gewoon een afkeurpunt. Het kan wel zo zijn dat ie bijna door is…aangezien ie op het moment van keuring dan nog wel gasdicht is, is het dan wel goedkeur.