Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb em al jaren maar rij er nooit mee. Het is een zwarte DS 23 Pallas automatique (BW)
Hij staat al twee en half jaar stil vanwege een defecte startmotor.
In juni moet de DS de stalling uit dus nu moest het er maar van komen.
Vorige week ben ik begonnen de DS weer aan de gang te krijgen.
Ik heb inmiddels begrepen dat de startmotor eruit kan zonder het spruitstuk te demonteren. Voorscherm eraf, motorsteun, veerbol, hitteschild, luchtfilter en daarna de auto opkrikken op de kriksteun (ik heb inmiddels het originele gereedschap om in de buis van de kriksteun zodat deze niet kan indeuken bij opkrikken) Daarna een tweede krik onder het blok en deze wat kantelen en dan zou je de startmotor er tussen uit kunnen pielen.
Vergeet ik nog wat? Of zijn er nog handigheidjes die ik moet weten dan hoor ik ze graag.
Verder weet ik dat er een startmotor is (van Valeo volgens mij) die minder stroom gebruikt en dus de DS eerder laat starten. Ook zou deze iets kleiner in omvang zijn geloof ik.
Weet iemand daar toevallig het onderdeelnummer of bestelnummer van en eventueel een prijs?
Bedankt vast!
Ik zal als ik weer verder ga hier het eea posten over de voortgang van de heropstanding van deze dame…
Dit is het lijdend voorwerp overigens:
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Martijn,
Die nieuwe, snellopende, kleine Valeo kan je bij de meeste DS-handelaren kopen. Ik kocht hem bij CitroWorld in Heeze, maar de anderen hebben hem ook. Magazijn ook wel, denk ik.
Met die nieuwe startmotor gaat je starttoerental wel omhoog. Wel ff je hitteschildje tussen startmotor en uitlaat korter maken.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
@ Sjaak:
Ik rij er zo weinig mee omdat ie niet echt fijn rijdt. Het is een automaat met 3 versnellingen en dat maakt dus een hoop kelere herrie. Ik vind dat afbreuk doen aan het comfort van een DS. Verder is ie rete traag en rij ik gewoon liever in mijn besteleendjes.
@ DriverD: Weet je toevallig ook het onderdeel nummer of type van die startmotor?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb geen nummer wel een plaatje:
Citroen!
Voorscherm hoeft er niet af hoor, lekker laten zitten. Succes.
Totaal aantal Berichten: 11786
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
CitroenAZU schreef:@ Sjaak:
Verder is ie rete traag en rij ik gewoon liever in mijn besteleendjes.
...Juist. Maar deze foto hoort volgens mij wél in het Mooie IDDS Plaatjes Topic!!!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DS Am(b)rulance schreef:Voorscherm hoeft er niet af hoor, lekker laten zitten. Succes.
Wel even afdekken, tegen de krassen als je er overheen leunt: als je wagen er nog steeds zo mooi uitziet moet je dat maar zo houden!
Rete traag komt wellicht door versleten ontsteking, monteer 123
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Het blijft een schitterende originele nl DS Martijn!
Ik zou toch overwegen er een 5 bak in te bouwen
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Martijn,
Deze Valeo is bij het clubmagazijn in de aanbieding in de maand mei: 165 eurootjes. Weet je overigens zeker dat een automaat dezelfde startmotor heeft? Vaak hebben automaten een zwaarder vliegwiel. De nieuwe Valeo is er alleen met 9-tanden, dus voor de latere DS’en.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een BorgWarner DS bouw je niet zomaar om naar een halfautomaat of handgeschakelde bak: Een automaat heeft onder andere een ander vliegwiel, maar ook een andere krukas….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ie het weer doet Martijn, dan zou ik dolgraag eens proberen hoe dat rijdt, zo’n DS met BW
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Deze DS van Martijn is de rede dat ik nu een DS heb.. Toen ik die auto zag was ik verkocht! Ik wilde hem kopen, en een DS21 carbu met 5 bak donor auto gebruiken om alles over te bouwen. Anders is het inderdaad niet te doen. Je hebt dan wel of heel veel kennis nodig en gouden handjes of een dikke portomonee
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Hoezo ombouwen? Heiligschennis!
DSuper5’s en andere DS’en met 5-bak zijn er meer dan genoeg.
Een DS met goed functionerende Borg Warner is behoorlijk zeldzaam. En zeker een met origineel een Nederlands kenteken, zoals deze. En dan nog een die blijkbaar zo’n goede staat is! Het zou wel eens de enige (of een van de…) overgeblevene kunnen zijn.
Kortom, opknappen en leuke ritten mee rijden, Martijn. Je hebt een bijzondere auto.
Inderdaad geen scheurbak, maar wel een heerlijke toerauto. En een 23 is zelfs met een BW beslist niet traag.
Wel twee keer zo zwaar als een 2CV, dus schiet het wat minder snel van z’n plek. Maar daarna blijft zo’n auto doortrekken; 140 km/u is een prima kruissnelheid.
Startmotor wisselen is een makkelijk klusje.
Enige wat los moet is de RV-veerbol en het anti-trillingsgewicht dat tegen het schutbord zit. En de bedrading natuurlijk. Al het andere wat jij noemde kan vast blijven zitten.
Als de motorsteun doorgezakt is (en om die reden vervangen moet worden; scheelt ook enorm in het lawaai!) kan je de motor iets opkrikken, om de startmoter er tussenuit te friemelen.
En check inderdaad wel even of zo’n kleine C15-Valeo (genot om mee te starten, al klinkt het startgeluid niet helemaal als een DS) past op jouw vliegwiel. Is niet dunner, alleen korter. Inderdaad hitteschiltje inkorten.
Maar een gereviseerde originele startmotor doet het ook prima hoor, met een goede accu, etc, etc.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Bedankt allemaal. Ik heb er al een 123 ignition inzitten.
Verder begrijp ik dus dat ik tanden moet tellen van de oude startmotor? Als dit er 9 zijn zou de moderne Valeo moeten passen? Of is er ook nog verschil in afstand tussen de tanden?
Het vliegwiel van een BW is inderdaad anders.
Martijn,
Ik heb helaas geen direkt antwoord over de tanden. Wel bezit ik het zusje van jouw auto. Mijn kenteken eindigt op XA. De DS was zwart toen ik haar kocht 12 jaar geleden (wel overgespoten) met zwart leer en van origine een 23 injectie met BW verder exact hetzelfde en met dezelfde verstralers in de keienbak. Qua karakter verschillen ze totaal. Mijn DS is een echte rijders auto. Veel kilometers, roest, deuken etc. Maar wel motorisch goed, erg snel en met inmiddels een lange 5bak erin. Inmiddels is ze ook totaal gerestaureerd en weer in de kleur van het kenteken. De 5 bak is er al lang geleden ingegaan honderdduizenden km voordat ik de auto bezat en ik kan alleen maar zeggen dat ik het de mooiste kombinatie vind die past bij het vermogen van de motor. Bij mij heeft het “originele” proces plaatsgevonden dat de DS motor de BW heeft opgegeten om er een betere bak voor terug te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ha een zusje, leuk! ...ik zag eens op CitroMobile een DS met 02-26-XM dat zat er helemaal dichtbij. Ik heb 02-48-XM.
Voor mij is de fijnste DS een 21 5 bak carb. Maar ik vind het ergens ook zonde om zo’n zeldzame wagen om te gaan bouwen.
Dus voorlopig gaan we maar proberen em aan de praat te krijgen en misschien dat ik em later nog eens inruil op een 5 bak ofzo.
(maar dat zal nog niet meevallen om een originele NL DS terug te vinden. Ik wil geen importwagen.)