Beste mensen,
Ik wil graag de motor zelf uitlezen van een BX 1.4 TGE. De motor stottert sporadisch en trekt niet vloeiend op. Het rode lampje van de katalysator (toch?) brand dan soms ook. Ik kan geen topics vinden waar dit in beschreven staat, maar ik heb dr ooit wel 1 gelezen.
Dus hoe je kan uitlezen, wat je er voor nodig bent en hoe de codes vertalen naar storingen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het lampje voor de katalysator doet inderdaad dienst als motormanagementlampje, het staat veelvuldig beschreven op het forum hoe je uit kunt lezen. Stuur B_iks anders ff een pb, die weet er alles van.
Eveneens ben ik tevens ook.
Het staat op uitgelegd. Het enige verschil is dat op de website het over een zx gaat, en jij een bx hebt. Bij jou hangt de diagnose stekker aan de bijrijderskant van de auto, bij een stelletje relais.
Owja, op de website wordt gewerkt met een schakelaar enzo, de schakelaar heb je niet nodig, je kunt gewoon met 2 losse draadjes werken die je tegen elkaar houdt om contact te maken.
edit; link veranderd in nederlandse versie
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Dan zullen we je voor de volledigheid ook maar even de codes doen voor de monopoint injectie van een tu3 motor, daar heb je wat meer aan dan de codes voor een multipoint denk ik.
11 einde programma
12 begin programma
13 inlaatluchttemperatuursensor
14 koelvloeistoftemperatuursensor (3x woordwaarde)
21 stationaircontact in de gasklepstelmotor
31 automatische aanpassing mengselverhouding E
32 automatische aanpassing mengselverhouding F
33 gaskleppotentiometer
41 bobine
51 lambda-sonde
52 automatische aanpassing mengselverhouding I
53 accuspanning
54 elektronische regeleenheid
Opmerkingen van belang:
E controleer inlaatsysteem op lekkage
F controleer uitlaatsysteem op lekkage
I controleer accuspanning en stekkerverbindingen lambdasonde op corrosie
(bron: vraagbaak BX, P. Olving)
Ik hoop dat je hiermee wat wijzer kunt worden.
Gorgelt u ook al met LHM?
Mighel schreef:
Owja, op de website wordt gewerkt met een schakelaar enzo, de schakelaar heb je niet nodig, je kunt gewoon met 2 losse draadjes werken die je tegen elkaar houdt om contact te maken.
Jah okee, schakelaar of niet, in principe het zelfde. Maar wel de 3 seconden aanhouden toch
Klopt; principe blijft inderdaad; het staat daar verder prima omschreven.
Ik heb zelf eens een tweeling snoertje met schakelaar gepakt; in de connector geduwd (groene draad) en de andere draad aan mijn blok geknoopt. Door het raam naar binnen, en dan rustig achterover zitten en lekker tellen.
Gorgelt u ook al met LHM?
Okee, het is me gelukt
32 automatische aanpassing mengselverhouding F
33 gaskleppotentiometer
Die fout meldingen gaf de bx aan. Ik zocht de hele tijd naar het K lampje (oranje lampje), maar het is de ielige rode lampje
Dus een gaatje in de uitlaat ergens (is dat erg voor het systeem)
En de gaskleppotentiometer, wat doet deze en waar kan ik het vinden!
Ik mag nog een verslag hoe je een bx uitleest, met foto´s erbij !
Ik zou beginnen met de gaskleppotmeter; als je een lekje in het begin van je uitlaatsysteem hebt (voor je lambda sonde zou het moeten zijn) is dat nog wel een keer opgelost.
De gaskleppotmeter moet je na kunnen meten. Hij zit links op je gasklephuis, daar zit een 5 polige stekker op, waarvan de middelste loos is.
Helaas heb ik hier geen opgegeven weerstandswaarden voor, maar als ik zelf even meet kom ik op het volgende:
- pootje 1 (vooraan) en 5 (achteraan) vaste weerstand 1K25
- 1+2: 2K25 (gasklep helemaal dicht); 1K43 (gasklep helemaal open)
- 1+4: 2K18 (gasklep helemaal dicht); 0K93 (gasklep helemaal open)
EDIT:
Vergeet niet dat je deze metingen dus moet doen zonder dat de stekker aan je potmeter zit!
Volgens de vraagbaak zou je, als je contact aan is en je alles netjes aangesloten houdt spanningen moeten kunnen meten:
-pootje 1+5 voedingsspanning; 4,5-5,5V
-pootje 1+2 1,0-4,5V
-pootje 1+4 1,0-4,0V
Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kunt; waarschijnlijk is het handig dit ff met 2 man te doen, dan kan de ene zich concentreren op de meetpennen en de ander ff aan de gashandle trekken en de meting aflezen. Anders kom je een hand tekort.
Mocht je gaskleppotmeter nou stuk zijn zou je kunnen proberen die te vervangen door een exemplaar uit een slopern, maar dat blijft altijd een gok. Helaas kun je de potmeter niet los krijgen, maar alleen als compleet gasklephuis hetgeen geloof ik redelijk de hoofdprijs moet kosten.
Als ie nou defect is hou ik me overigens aanbevolen, ik heb nog geen defecte, maar er zit een bedrijfje hier in de buurt waar ik ff wil informeren of zij ze niet kunnen herstellen. Ik ben daar al eerder fantastisch geholpen voor een goede prijs, en ze zijn van de ouwe stempel, dus kapot is het niet gauw.
Ik hoop dat je weer wat kunt met de info…..
Gorgelt u ook al met LHM?
Wat is de functie van zo´n potmeter eigenlijk?
En je kunt alleen de weerstanden meten en kijken of dat goed zit, iets anders kun je niet meten?
aan de hand van de spanning die valt over de weerstand (die dus verandert als de as waarje gasklep aanzit draait) weet de computer hoeveel gas jij geeft/wil geven en dus hoeveel ie in moet spuiten. tis wel een belangrijk ding, en een bekend slecht punt.. de constructie schijnt een beetje rot te zijn.
Gorgelt u ook al met LHM?
je kunt zo’n potmeter er toch zo afschroeven en er een andere opzetten? Dat is toch het zwarte kastje voor het injectiehuis en rechts van de gaskabel (van voren bekeken)?
In principe moet je er een andere op kunnen zetten. Ik heb het alleen nog nooit gedaan…
Maar het lastige is dat je ze gewoon niet nieuw los kunt krijgen, maar alleen als compleet gasklephuis en dat is wat prijzig.
Hij zit in ieder geval links op je gasklephuis (als we even praten zoals je in de auto zit) met 4 torx (met punt in het midden!) bouten vast.
Gorgelt u ook al met LHM?
Je kunt die potmeters inderdaad gewoon omschroeven. Maar ze zijn dus niet los te koop. Je kunt er wel een van de sloop halen. Het is dan ook nog belangrijk dat je hem er weer recht op schroeft (dus even een lijntje trekken om de oude voordat je hem loshaalt).
en het is trouwens niet dat zwarte kastje voor op het gasklephuis, maar die aan de rechterkant(met je neus onder de kap)/bestuurderskant. Een plat zeshoekig ding, waar een vierpolige stekker in gaat.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Hallo daar,
Vorig jaar hat ik hetzelfde met een C15 1.1i, Die heeft dezelfde monopoint injectie (heb ik begrepen).
Op de sloop heb ik toen voor een kompleet injectiehuis gehaald voor €30,-. van een AXje die nog geen 80.000 gelopen had. Ik vond het niet echt een hoofdprijs en de reparatie was daarmee ook een fluitje van een cent.
Zwarte snoek
Ik kan wel even neuzen op citromobile aankomende zaterdag.