Vanaf 07- 2001 rijdt ik met veel plezier een C5-2.0 I-16V sedan welke voorzien is van een G3 gasinsallatie (AG) Huidige kilometerstand: 226.500
Gasinstallatie heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.
De aanduiding storing uitlaatgas is voor mij een bekend gegeven maar nog steeds aanwezig. De auto heeft er ogenschijnlijk geen last van.
Als probemen/kosten heb ik ervaren:
weigerende achterdeur sloten
kapot drukgroep lager.
Ik overweeg om mijn C5 een “tweede leven” te geven door
- het veringssysteem te laten updaten/restaureren
- motor/versnellingsbak te laten reviseren of te laten vervangen door een ruilmotor.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke excercitie en wat zijn event. andere opmerkingen hierover. :
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Om te beginnen. Wat is er mis met de motor en het veersysteem dat je ze wilt reviseren? Ik vind de km stand namelijk nog tamelijk laag voor dergelijke maatregelen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hierbij sluit mij mij graag aan. Afhankelijk van het gebruik en onderhoud moet een 3,5 á 4 ton toch zeker haalbaar zijn. Ik zou dus ook pas aan revisie denken als daar aanleiding voor is. En niet enkel en alleen op basis van de Km.stand.
Van het C5 veersysteem en het onderhoud daarvan heb ik geen kaas gegeten.
Hierbij sluit ik me ook aan. C5’en met meer dan 3 ton zijn geen rariteit. Meestal zijn niet de motoren/of bak het probleem bij deze dame’s, maar wel de elekronica. Tenzij natuurlijk dat de gasinstallatie roet in het eten heeft gegooid?
Normaliter heeft ook het veersysteem niet echt een revisie nodig, maar wel regelmatig het LHS-peil controleren. Ook hier is het meestal de elektronica die roet in het eten kan gooien.
Ik zou dus zeggen: laat de elektronica eens nazien ipv te reviseren
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Heren, hartelijk dank voor uw reacties welke op zich bemoedigend zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik heb (nog) geen problemen met de gasinstallatie, motor of elektronica. De vering vindt ik wat “bonkerig” en “rammelend” geworden.
De reden dat ik de vraag stel is om een idee te krijgen of er al C5 rijders ervaring mee hebben (resultaten) en hoe hier over wordt gedacht.
met groet.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik meen een keer gelezen te hebben dat ‘t veersysteem van een C5 200.000 km onderhoudsvrij is, of iig dat de veerbollen zo lang mee gaan. Dus als dat klopt, misschien een keertje tijd voor een rondje veerbollen (naast evt een electronische check up)? Als je het veersysteem “rammelend” vindt geworden, lijkt het me daarnaast mogelijk dat er wellicht wat onderhoudsbehoeftige delen in de ophanging zijn, maar voor hetzelfde geld heeft het niks met het veersysteem te maken.
Motor/bakrevisie lijkt me onzinnig, ruilmotor nog onzinniger. If it ain’t broke, don’t fix it.
Het aantal C5’en met gereviseerde motor en/of versnellingsbak zal waarschijnlijk in de buurt van 0 liggen. Bij serieuze bak- of motorschade zal er in de meeste gevallen, al of niet onder fabrieksgarantie, een nieuwe motor of versnellingsbak ingegaan zijn.
bij 200000 km kan je de lds vloeistof vervangen.
lid Menno heeft bij 300000 km nog altijd de org bollen.
hij heeft ze eens laten nameten voor de fun en ze waren nog prima.
menno zijn stukje even gepikt ops:
Veerbollen gaan in principe niet stuk , ... vervangen hoeft dan ook niet , enkel LDS bij 2ton vervangen.
Ik heb mijn bollen voor de grap laten testen rond 220K ( ik was nieuwsgierig ) , ze waren qua druk nog als nieuw
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
De bollen van mijn ex (na 303000km is ze vervangen door een jongere dame) waren ook nog goed…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
rammelen: zullen de verbindingstangetjes aan de stabilisatorstang (voor) zijn.
bonken: achter ontbreken mogelijk de rubber stootblokken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik vond dit ook wel wat vreemd hoor.
Je slaat toch niet zomaar aan de revisie?
Wat betreft de motor kan ik je géén advies geven, want ik rijd een 2.0 HDi, en er staat nu 302.000 op de teller.
Bij 300.000 heb ik de veerbollen laten vervangen door nieuwe (comfort) veerbollen, maar écht noodzakelijk was dit (aantoonbaar) niet. Voor mijn gevoel veerde de C5 echter alsmaar stugger, bovendien heb ik recent een DS 21 gekocht , en tja, dan is die C5 in vergelijking echt héél stug afgeveerd . Maar ik wil met deze C5 doorrijden tot minimaal 450.000, en dan moet je op enig moment tóch een besluit nemen om de veerbollen te gaan vervangen. Ik investeer dus in minimaal 150.000 comfortabele kilometers. Heb tevens de hydraulische vloeistof laten verversen (was bij 200.000 niet gebeurd). Ook mijn C5 rammelt op klinkerwegen in het vooronder, dus ik laat bij de komende APK even naar de stabilisatorstangen kijken.
Electronica: geen enkel probleem gehad op wat incidentele storingen na (en dat zijn storingen die 1 dag later weer “over” zijn, daar ben ik aan gewend).
Dus: revisie ?? Waarom :
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Idd. Helemaal eens met wat hierboven is geschreven. Pas gaamn vervangen als het stuk is…
Mijn C5 zit ruim over de 220K op LPG. Ik heb ook het gevoel dat de vering wat stugger is geworden, maar nu ik er een C4Picasso bij heb is dat ineens heel relatief geworden…
De LDS vloeistof verversen bij 200.000 is geen officiel voorschrift van de fabrikant. In principe hoeft deze vloeistof niet ververst te worden. Je ziet ook geen verschil in kleur zoals voorheen met de LHM in Xantia’s e.d. Deze vloeistof werd op een gegeven moment roodachtig/bruin door veroudering en moest dus ook regelmatig ververst worden om problemen zoals verstopping e.d. te voorkomen.
Bij LDS is dus niet het geval.