Beste forumleden,
graag advies met betrekking tot het volgende probleem: incidenteel kan ik met mijn versnellingshandle (DS 21 Hydraulique) niet starten . Dit probleem deed zich eind vorig jaar steeds vaker voor, ik heb toen het afdekkapje bij de handle verwijderd en de boel “binnenin” goed schoongemaakt en op advies van de Citroëndealer heb ik in die ruimte wat kontactspray gespoten. Daarna is het dus vrij lang niet voorgekomen, maar afgelopen dagen deed het probleem zich weer 3 keer voor. Ik moet dan starten door het startrelais onder de kap te gebruiken. Als ik even later weer “gewoon” wil starten (met de handle), doet hij het gewoon . Waar moet ik de oorzaak zoeken :
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Lijkt toch een contactprobleem….schakelaars demonteren, bedrading goed schoonmaken, massacontacten, misschien een nieuw startrelais?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Haal je klokkenwinkel eruit en je ziet de contactpunten een beetje naar achteren zitten naast de stuurkolom. Kan niet veel moeilijks zijn. Vergeet niet dat, als je nog een aparte spanningsregelaar hebt, de massa van de contactpunten via de spanningsregelaar geschakeld is.
ted.kampen schreef:Haal je klokkenwinkel eruit en je ziet de contactpunten een beetje naar achteren zitten naast de stuurkolom. Kan niet veel moeilijks zijn. Vergeet niet dat, als je nog een aparte spanningsregelaar hebt, de massa van de contactpunten via de spanningsregelaar geschakeld is.
Kijk, daar heb ik wat aan
Heb vorige keer dus niet de klokkenwinkel er uit gehaald, wist ook niet precies waar die contacten zaten ops: . Mogelijk is het opnieuw ontstaan van het probleem te verklaren omdat vorige week de klokkenwinkel er wél uitgehaald is om de watertemperatuurmeter te kunnen installeren (kabeldoorvoer) en om een lampje te vervangen. Misschien iets geforceerd of zo. Een aparte spanningsregelaar heb ik niet meer, vóór de winter is de dynamo vervangen (door een exemplaar met een geïntegreerde regelaar). Bedankt voor de tip, ik ga er van de week mee aan de slag (tot nu toe doet-ie het weer gewoon)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Iets geforceerd lijkt me sterk, de contactpunten zitten vrij ver naar achteren (of eigenlijk naar voren!). Toen je nieuwe dynamo gemonteerd werd moet de draad vanaf je contactpuntschakelaar naar je spanningsregelaar direct aan de massa gelegd zijn. Misschien is dit niet goed gebeurd. Het kan ook zijn dat een van de stekkertjes (twee stuks) niet goed vast zitten op de schakelaar, of dat schakelaartje zelf gammel is.