na eerst een eend te willen aanschaffen maar bij nader inzien (met behulp van dit forum ) toch maar niet ben ik van plan om een bx te kopen.
nu is mijn vraag, wat is het beste type om mee te beginnen? vooral qua onderhoud en kosten. het liefste wil ik een 16v maar die zijn te duur , mijn budget licht rond de €800.
bvd, niels
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hallo niels,
Verstandige keuze, een BX!
Wat je wilt kopen hangt natuurlijk helemaal van jezelf af
En bedenk wel dat een auto niet alleen aanschaf is maar ook onderhoud en brandstof enzo.
Als je wat luxe wilt koop je best een 16 of 19 TZI.
Wil je liever een wat ouder model, dan kun je gaan kijken voor een 16 of 19 TRS. Een type 1 kan natuurlijk ook, maar reken dan wel op veel sleutelwerk!
Succes met je keuze en laat ff weten wat het geworden is…
Ik heb nog een 16TZI in de aanbieding…
de witte? als je foto’s zou kunnen sturen graag
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
-niels- schreef:de witte? als je foto’s zou kunnen sturen graag
Staat in de rubriek aangeboden
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hilko16TZI schreef:Een type 1 kan natuurlijk ook, maar reken dan wel op veel sleutelwerk!
Motiveer dat eens! OK, ze zijn ietswat roestgevoeliger, maar motor-technisch toch iets minder complex als je kiest voor een simpel carburatie model.
Ik ben op dit moment met de 2e roestvrije 1e type BX bezig, en eigenlijk durf ik te stellen dat mijn huidige misschien wel de meest onderhoudsvriendelijke BX der BX-en is.
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
patje74 schreef:Hilko16TZI schreef:Een type 1 kan natuurlijk ook, maar reken dan wel op veel sleutelwerk!
Motiveer dat eens! OK, ze zijn ietswat roestgevoeliger, maar motor-technisch toch iets minder complex als je kiest voor een simpel carburatie model.
Ik ben op dit moment met de 2e roestvrije 1e type BX bezig, en eigenlijk durf ik te stellen dat mijn huidige misschien wel de meest onderhoudsvriendelijke BX der BX-en is.
Met een budget van 800 euro zou ik niet al te vast op een steengoeie Bix van het eerste type durven rekenen. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
patje74 schreef:Ik ben op dit moment met de 2e roestvrije 1e type BX bezig, en eigenlijk durf ik te stellen dat mijn huidige misschien wel de meest onderhoudsvriendelijke BX der BX-en is.
Wat is die 2e dan?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BasisBIX schreef:patje74 schreef:Ik ben op dit moment met de 2e roestvrije 1e type BX bezig, en eigenlijk durf ik te stellen dat mijn huidige misschien wel de meest onderhoudsvriendelijke BX der BX-en is.
Wat is die 2e dan?
Zie register! De B(ni)X dus…
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
patje74 schreef:BasisBIX schreef:patje74 schreef:Ik ben op dit moment met de 2e roestvrije 1e type BX bezig, en eigenlijk durf ik te stellen dat mijn huidige misschien wel de meest onderhoudsvriendelijke BX der BX-en is.
Wat is die 2e dan?
Zie register! De B(ni)X dus…
Zucht Blijft een mooie auto, Patje…
Ik zou als ik jou was gaan voor een van de laatste types. Motorsoort is afhankelijk van wat jij wilt. Je zei een 16v, maar gaf gelijk aan dat die duur zijn. Je kan ook voor een 19TZi gaan of een GTi 8v, zijn allebei redelijk vlot en niet zo duur als een 16v en zijn ook nog mooi te vinden voor een bedrag van rond de 800 euro.
@ Patje: Carberateur is wel leuk, maar tegenwoordig krijg je als je voor monteur leert alleen nog maar uitleg over injectie. Carb. wordt maar verteld in 1 á 2 hoofdstukjes en dan heb je het niet over afstellen enz. Ik weet niet hoe het op de HTS is, maar om het MBO is het wel zo. Als je dus moet sleutelen zonder dat er een ouder ervaren iemand bij is zal mijn keuze toch sneller vallen op injectie….
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Autofan
Je zet de wereld op zijn kop. Het is maar goed dat ik mij, niet gehinderd door enige kennis, prima kan redden met mijn oude carbjes!
Verder kan ik niet echt meegaan in je advies welke je enkel weet te motiveren met “redelijk vlot en niet duur”. Redelijk vlot is leuk, maar duur in de verzekering, duurder in aanschaf en duurder in onderhoud. En ik heb zo het idee dat dat nu niet echt Niels zijn bedoeling is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Een Bx 1400 komt ook goed met het verkeer hoor En goedkoper rijden kan met een BX niet…
Wil je sneller ga dan voor een 19 TZI. Luxe, snel en voor de verzekering gewoon een TZI sommie verzekeringen vinden het niet leuk als er een GTI plaatje achterop zit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
McDean schreef:En goedkoper rijden kan met een BX niet…
Natuurlijk wel! Het lukt mij al enige jaren.
Een 19 tzi is heerlijk snel en vanaf 1500 touren pakt ie goed op; dus een bocht in zijn drie is geen probleem. Menig golfje rijd je ermee uit. Verder inderdaad een luxe auto met elec. ramen en een elec rechterbuitenspiegel.
Voor 800 euro moet je een heel fraai exemplaar kunnen kopen; maar neem wel een kenner mee (heb ik vorig jaar niet gedaan).
De mijne gaat binnenkort waarschijnlijk in de aanbieding omdat ik wat kluswerk voorzie. Zelf ben ik niet zo handig en om het te laten doen dan zal t wat te duur worden (ik verwacht: h-pomp en/of veerbollen, draagarmlagers en veerpoten). Kortom nu een fijne snelle auto maar hij veert als een dwijl.
Verder wat klein ongemak maar makkelijk te verhelpen: achterruitverwarming en aanjager- zit zeer waarschijnlijk in de koolborstels).
Ik ga binnenkort langs bij mijn cx-man en als hij mijn vermoedens bevestigt gaat de bx naar de hoogste bieder. En zoeken wij een andere bx: zeer waarschijnlijk weer een tzi.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
op school kan ik helaas niet aankomen met alleen 1.4 daar moet iets achterstaan, alles wat bij mij op school een auto heeft heeft een bepaalde verzie en niet de standaart, bijvoorbeeld een renault 11 turbo, lancia delta integrale, opel corsa (a) met een opel calibra blok (2.0 16v), enz. carburatie lijkt mij persoonlijk makelijker om aan te sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
-niels- schreef:op school kan ik helaas niet aankomen met alleen 1.4 daar moet iets achterstaan.
Whaahaaa!!!!
In de kringen waar auto’s werkelijk al statussymbool worden gezien, parkeer ik het liefst mijn eend zo veel mogelijk in het zicht. Pas dan ben je stoer! Je geeft aan dat je niets te compenseren hebt.
Maar misschien is het daar nog iets te vroeg voor.