1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara 1.4i - distributieriem vervangen
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 april 2008 12:39 AM

Hallo, beste Xsara vrienden,
De vriend van mijn dochter, heeft een Xsara 1.4i gekocht van 2000!
Nu had ik de vraag of de distributieriem hiervan makkelijk te vervangen is?
Ik heb al een deel schematische foto’s,waarop je het nokkenas wiel moet blokeren en het vliegwiel.Maar dit lijkt mij niet duidelijk.Ruimte is er genoeg,vind ik.
Ook staat er iets beschreven over het blokeren van de nokkenas,maar daar zijn ook geen foto’s van en begrijp ik het ook niet al te best!
Kan iemand mij hier vertellen welk blokeergereedschap ik nodig heb??
Het zou een recht asje en een gebogen asje moeten zijn.over het nokkenas blokkeer tool heb ik al helemaal niks gezien!
diameter,staat er niet bij. ook heb ik geen foto’s van het nokkenas blokeer toestel.
Dan heb ik gevonden dat er 2 soorten riemen bestaan voor deze motor: een met 104 tanden en en met 108 tandjes.
blijkt nu dat er één van bijde een zelfspannende spanrol heeft en de andere moet zelf gespannen worden? Klopt dit?
graag enig antwoordje aub?
blooper1963,

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 april 2008 01:25 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat als jij een d-riem gaat halen bij je dealer dat hun precies aan de hand van de auto kunnen vertellen welke riem + spanrol je nodig heb Wink

Vergeet de waterpomp ook niet Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 april 2008 11:31 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ‘t intussen al gevonden! die met 104 tanden,heeft een spanrol die je moet zelf zetten
die met 108 tanden heeft een autospanrol, dus met een spanveer vermoed ik?? En natuurlijk vergeet ik de waterpomp niet. Wink
Dus even die plastic beschermplaten weghalen en kijken wat er gemonteerd zit.
Ik denk het eerste,want het is nog een type 1 en die hadden nog de TU- KFX motor, met een excentrische, zelf op te spannen rol.
Wat ik nog niet weet, is wat ik nodig heb voor blokeer gereedschap??
Ik weet een rechte as voor het nokkenaswiel, een gebogen as voor het vliegwiel, en ook iets om de nokkenas zelf te blokeren. wat daar de bedoeling van is, had ik ook graag geweten,want als die poelie,op de nokkenas vast zit,waarom dan ook nog eens de nokkenas zelf blokeren??
Dus had ik graag geweten:
1) de diameter van die 2 asjes
en wat het nokkenasblokkeergereedschap voorsteld??
iemand???

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 mei 2008 12:23 AM
  [ # 3 ]

Een TU motor met een automatische spanrol, vreemd?? voor zover ik het weet is het altijd een “normale” excentrische spanrol. De motor in de Xsara van Arjan, waarbij ik vorig jaar de D-riem heb vervangen, heeft een normale spanrol.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2008 12:45 AM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Een TU motor met een automatische spanrol, vreemd?? voor zover ik het weet is het altijd een “normale” excentrische spanrol. De motor in de Xsara van Arjan, waarbij ik vorig jaar de D-riem heb vervangen, heeft een normale spanrol.

Weet jij dan niet wat ik nodig heb als blokeer gereedschap??

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 mei 2008 01:14 AM
  [ # 5 ]

Oh, sorry, die vraag had ik over het hoofd gezien, heb namelijk een sleutelmarathon van ruim 14uur opzitten Wink

Het is geen bijzonder gereedschap wat je nodig heb, je kan gewoon boutjes gebruiken, voor de nokkenas is het M10 of M12, dat weet ik even niet zeker. Voor de krukas is het M6, ik heb hiervoor een inbusbout genomen die niet over de gehele lengte van schroefdraad is voorzien, het schroefdraad gedeelte eraf gezaagd en een schuin kantje aan gevijld. Het voordeel van een inbus is de ronde kop, een zeskant kun je moeilijker in het gat steken vanwege het bochtje dat je moet maken om deze erin te krijgen. Het voordeel van het wegzagen van het schroefdraad is dat je het boutje er ook weer makkelijk eruit kunt halen, schroefdraad blijft steken.

Het blokkeerpunt in de nokkenas is niet moeilijk te vinden, dat behoeft geen uitleg neem ik aan? Voor de krukas in het vliegwiel is het wat lastiger, dat gat zit aan de voorkant van de motor, net boven het carter aan de vliegwielzijde. Op de onderstaande foto kun je het zien, het is net boven het plaatje waar het motortype op staat, bij een Xsara uit 2000 zit het oliefilter hier in de weg. Als je deze eraf draait, dan kun je er makkelijk bij, als het goed is kun je het filter zelfs eerst aftappen, anders word het een knoeiboel.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2008 01:37 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Het blokkeerpunt in de nokkenas is niet moeilijk te vinden, dat behoeft geen uitleg neem ik aan?

Dat is nou het enige wat ik niet versta?
1) het vliegwiel blokeren,begrijp ik,das met uw methode gemakkelijk.(afgezaagde inbus bout van 6mm)
2) de nokkenaspoulie is ook geen probleem,das een rechte as of bout.(M10 of M12)
Maar de nokkenas zelf,onder het kleppendeksel,dat mag je mij eens uit leggen als je wil,want ik begrijp niet waarom de nokenas nog eens appart moet vastgezet worden, en hoe hij vast gezet word??
Staat deze dan niet vast met die bovenste poulie te blokeren??

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 01 mei 2008 02:16 PM
  [ # 7 ]
Blooper1963 schreef:
ZX1.4i schreef:

Het blokkeerpunt in de nokkenas is niet moeilijk te vinden, dat behoeft geen uitleg neem ik aan?

.....
2) de nokkenaspoulie is ook geen probleem,das een rechte as of bout.(M10 of M12)
Maar de nokkenas zelf,onder het kleppendeksel,dat mag je mij eens uit leggen als je wil,want ik begrijp niet waarom de nokenas nog eens appart moet vastgezet worden, en hoe hij vast gezet word??
Staat deze dan niet vast met die bovenste poulie te blokeren??

De nokkenas staat vast als je de poulie blokkeert, op 1 punt dus.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 mei 2008 03:41 PM
  [ # 8 ]
Blooper1963 schreef:

Maar de nokkenas zelf,onder het kleppendeksel,dat mag je mij eens uit leggen als je wil,want ik begrijp niet waarom de nokenas nog eens appart moet vastgezet worden, en hoe hij vast gezet word??
Staat deze dan niet vast met die bovenste poulie te blokeren??

Je hoeft niets onder het kleppendesksel te blokkeren, het kleppendeksel hoeft er niet af, tenzij je meteen de kleppen wil stellen. Een boutje in het nokkenas-riemwiel is voldoende, we noemen dit blokkeergaten, eigenlijk is de Engelse term “Timing-Hole” hier beter op zijn plaats. Het zijn dus puur controle gaten voor de D-riem, zo kun je de riem erop zetten en als je daarna de krukas 4x rond draait en de boutjes passen nog in de gaten, dan staat de riem op tijd.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2008 11:04 PM
  [ # 9 ]

En hoe hard moet je die dan spannen?
Want in de documenten,die ik bezit staat er wel duidelijk dat de nokkenas onder het kleppendeksel moet geblokeerd worden,alhoewel hij op de poulie vast zit???Dus 2 keer vast zetten,zie ik ook niet zitten! Er moet wel een nieuwe klepdekselpakking op,want die lekt! Voor het opspannen ook,werken ze met een digitaal toestel, welk mss meer kost dan de distributieriem + rollen en waterpomp te vervangen?
Alle hoeveel km’s moeten de klepjes gesteld worden?? koud geloof ik en 0,20 en 0,40 dacht ik?? ik weet nu ongeveer hoe het moet,dus ik ga de stukken bestellen.
Nog één enkel vraagje: wat past er in dat vierkant gat op die spanrol??

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 mei 2008 02:52 AM
  [ # 10 ]

Oohh, ik snap het al, je heb een boek met de nieuwe procedure en wij roepen hier tips voor de oude procedure. Bij de nieuwe methode moet er een soort gereedschap over de tuimelaars gemonteerd worden (zie plaatje) zodat je de kleppen kunt indrukken en de nokkenas zich volledig ontspant, waarna je met een speciale riemspanningsmeter (SEEM-Meter) de spanning van de riem kunt meten.

Aangezien beide gereedschappen niet echt goedkoop zijn, doen de meeste mensen het op de oude manier. De methode zoals deze al voor de TU motor in de AX, BX, ZX en Saxo al prima werkte. Gewoon de nokkenas en vliegwiel blokkeren, riem aanbrengen, een gereedschapje (zelf maken) in het vierkant van de spanrol steken, een gewicht van 2kg op 10cm vanaf het hart van het vierkant hangen. Moer van de spanrol los, zodat het gewicht de riem aanspant, moer weer vast, krukas 4 slagen draaien, de moer van de spanrol weer even los, zodat de riem zich naspant, en de moer weer vast en je ben klaar.

Deze methode heeft men ruim 20 jaar gehanteerd, en het werkt altijd prima, zeker nu de D-riem sterk verbeterd zijn.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 mei 2008 11:14 AM
  [ # 11 ]

OK! Sohail, das klaar en duidelijke uitleg!
Ik ga voor de oude methode,alhoewel ik dan enkel de pakking moet wisselen van het kleppendeksel,en dat tooltje fabriceren, voor de spanning op de riem te zetten! klepjes stellen,is een koud kunstje!
Bedankt voor Uw zeer verhelderende uitleg.

Greetz blooper,

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 mei 2008 12:39 PM
  [ # 12 ]

Hoeveel km heeft de auto nu gelopen?
Toen we bij mij de riem vervangen hebben op 118.000 km, hebben we ook gekeken of de kleppen gesteld moesten worden Wink

Dat was helemaal niet nodig, ze stonden alle 8 nog precies goed Cool

Dus wie weet heb je er weinig werk aan Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 mei 2008 01:46 PM
  [ # 13 ]

De Xsara, heeft momenteel 136.000 gelopen,maar er is “zogezegd” geen onderhoudsboekje meer,dus het eerste wat ik vervang is de distributie + een groot onderhoud.
Het is een Xsara 1.4 i coupé “orange” van 2000

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 mei 2008 02:22 PM
  [ # 14 ]

Besten,
Ik ga ook de waterpomp vervangen,tijdens de distri-wissel!
kan iemand mij zeggen,of er ontluchtingspunten zijn voor het koelcircuit?
En waar ze te vinden zijn?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 mei 2008 05:53 PM
  [ # 15 ]
Arjan Verkade schreef:

Toen we bij mij de riem vervangen hebben op 118.000 km, hebben we ook gekeken of de kleppen gesteld moesten worden Wink

Dat was helemaal niet nodig, ze stonden alle 8 nog precies goed Cool

De tuimelaars zijn voorzien van rolletjes, dat zal er o.a. mee te maken hebben dat de boel wat soepeler loopt en minder snel verloopt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook