hoi met stefan
ik ben een bx tzd turbo aan het oplappen.
ik had er eentje van 93’ gevonden met vastgelopen blok.
en ik heb daar me blokje in gegooid van me tzd turbo service uit 91.
ben ik ook weer af van me grijze kenteken.
alles is gelukkig wel goed gegaan en me blok loopt. beter als ooit .
maar heb nu probleem dat ie niet meer omhoog komt. en hij tikt ook niet meer. ik heb wel vernomen dat ik hem moet ontluchten de hydro systeem. maar mijn vraag is dan ook hoe doe ik dat?.
ik weet dat het op de 5de bol zit. maar kan iemand me evt met foto laten zien welk moertje het nu precies is. zodat ik weer kan genieten van me bx.
bx 1400 te.
bx tzd 1.8 turbo service break(grijs kenteken)
bx image 1.9 d break (voor onderdele of voor sloop)
bx tzd 1.8 turbo break(eindelijk geel kenteken)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Een foto heb ik even niet voor je, maar iig bij de 5e bol inderdaad, als je voor de auto staat dan rechts daarvan, daar zit 1 moer sleutel 12, die moet je een halve slag open draaien, vervolgens de motor een halve minuut laten lopen, en dan weer de bout dichtdraaien, normaal gezien doet dat het trucje wel.
Mocht dat niet werken, dan moet je de dikke leiding die van het voorraadvat naar de hydropomp gaat ff van het vat loshalen, en die volgieten met lhm met draaiende motor en als de wiedeweerga weer op het vat aansluiten als ie begint te zuigen (dat ook met de bout op de drukregelaar een halve slag los)
succes, oh ja, enne mooi klusje hoor, dat wisselen van een blok!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
bx 1400 te.
bx tzd 1.8 turbo service break(grijs kenteken)
bx image 1.9 d break (voor onderdele of voor sloop)
bx tzd 1.8 turbo break(eindelijk geel kenteken)
ja bedankt voor de tip. hij kwam nu weer vlot omhoog. alleen groot minpunt bij omlaag kome liep er best wat hydroliek uit. merkte ook dat vanuit me lhm bol 1 retour leiding los zat de korte. maar hij piste er onder lhm uit. dus denk dat ik stuk slang mis. bale dat ik het lek zelf niet kon zien waar. zag alleen onder richting stuur inrichting het eruit lopen. en dat doet ie ook alleen bij omlaag komen. en veel dan. wordt dus nog vervolgd
bx 1400 te.
bx tzd 1.8 turbo service break(grijs kenteken)
bx image 1.9 d break (voor onderdele of voor sloop)
bx tzd 1.8 turbo break(eindelijk geel kenteken)
He patchwork,
mijn BX komt ook niet meer omhoog, volgens de garage omdat hij ontlucht moet worden. Deze vertelde mij echter dat ze niet wisten hoe het moest en stuurde me door naar de dealer. Had jij ook dat je remmen het niet deden toen dit gebeurde? Als het zo simpel is ga ik er niet mee naar de dealer natuurlijk. Kun je me misschien wel vertellen welke bol de 5e is, want ik ben nog vrijwel onbekend met het sleutelen aan mijn bix omdat er (bijna) nooit wat mis mee is
Hoop dat je (jullie) kunnen helpen,
Niels
BX
Je hebt mogelijk geen LHM meer in het systeem zitten? Is er ook geen snaar geknapt, of slipt ie wellicht? En brandt er geen lampje?
Dat groene ding is de 5e bol, in de witte cirkel zie je de ontlastschroef:
Als je geen getik hoort moet je eerst eens kijken of er wel LHM in het vat zit. Het parapluutje hoort tussen de 2 strepen te staan.
NB: de foto is van een diesel-model zonder stuurbekrachtiging; de drukregelaar zit bij een 1400 ergens anders. Het ding is hetzelfde.
Bij stuurbekrachtiging zit er nog een verdeelblok bovenop, met een hoop leidinkjes erbij. Ook daar is het principe gelijk.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
@nielsevert: Het klopt dat de remmen in zo’n geval niet werken. Het pedaal voelt dan als een betonblok met een slecht humeur.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Bedankt voor de hulp!
Er lekte LHM door een gescheurd slangetje. Die heeft die gozer dus allemaal voor me vervangen voor 10 eu. Voordat ik hem erheen bracht moest er sowieso voldoende LHM inzitten, dus had er meer dan een liter in gegooid. Maar zal ik even checken straks. Verder weet ik niet of er misschien een snaar stuk is of oid, zo op het oog niet in ieder geval (geen monteursogen…). Ik ga nu kijken of het lukt om dat systeem te onluchten, jullie horen snel of het lukt!
Niels
NB. Bij draaiende motor branden zowel STOP als het lichtje van de hydrauliek.
BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
goh, wat voor interieur zit er in die image break die je als donor gebruikt?
foto van?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Het systeem hoef je overigens alleen maar te “ontluchten” als ie niet meer omhoog komt.
De remmen doorspoelen doe je aan de remklauwen, uitgebreide aanwijzingen vind je elders.
Ich bin ein Breaker
Geniaal! Tussen de buien door net dus ontlucht. Nog geen 2 min. werk en alles doet het weer perfect. Was al eerder nodig denk ik want de vering en remmen doen het beter dan ooit. Het enige: als ik nu stevig rem lichten in het dash STOP en dat lampje van de hydrauliek een fractie van een seconde op. Misschien omdat er teveel LHM inzit. (moet ik dit met een rietje eruit zuigen?)
In ieder geval weer hartstikke bedankt, ik kan weer lekker verder rijden
@ McDean: image break, donor? of ging dat ff ergens anders over?
BX
Ja, te veel LHM in je fles…. te weinig in je reservoir
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zal me wel vergist hebben fijn dat hij weer doet!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:goh, wat voor interieur zit er in die image break die je als donor gebruikt?
foto van?..
Edit René > quote gefixed
ik heb uit me bx image een mooi zwart met rode interieur. eruit gehaald.
de stof van de bekleeding is ook veel zachter dan dat ouwe grijs dat erin zat. heb nog geen foto’s. online dan. hoe kun je dat het beste doen hier?
ow en ik zoek nog 2 dopjes voor me achterdeurpanelen. waar eerst zo’n draaihendel in zat is nu alle 4 de ramen elektrisch. en voor het achterbank gedeelte zoek ik eigelijk ook weer 2 goede zwarte zijkussens naast je achterbank. het gedeeltje waar je riem ook overheen ligt aan de zijkant.
bx 1400 te.
bx tzd 1.8 turbo service break(grijs kenteken)
bx image 1.9 d break (voor onderdele of voor sloop)
bx tzd 1.8 turbo break(eindelijk geel kenteken)