




























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, maar zo is IKEA toch nog ergens goed voor!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zaterdag 5 gestraalde en gepoedercoate velgen gekocht. Zondag de 2 nieuwe voorbanden (Kuhmo Power Star 195/70R15) gemonteerd (met de hand, en een paar bandenlepels).
Zie:
Nu lekker bochtjes pakken!
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Mooi stukje rubber..
Was 195/70 een bewuste keuze? Of zijn de Kumho 185/80 niet meer te leveren? Ik rijd met die 185’ers al 30.000km met behoorlijke tevredenheid.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die 185/80-15 heb ik in het verleden ook op de DSpécial gehad. Kon ik nu niet meer vinden, vandaar 195/70-15.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi hoor, ga je nu ook de binnenkant van de velgen poetsen?





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Die DSpécial ging toch de deur uit met nieuwe Michelins?
Doe jij trouwens niet aan balanceren, of kijk je eerst of de wielen niet trillen. Onze 2CV rijdt ook trillingsvrij op 125 X-en zonder balanceergewichtjes. Maar ja, dat zijn ook fietswielen ten opzichte van deze dikke sloffen.
Ik heb jaren geleden ook de velgen laten stralen (en zelf gespoten) en poets ze ook aan de binnenkant bij iedere smeerbeurt even op met een lapje dieselolie. Ik krijg daar altijd reactie op bij de APK (meer in de trand van: de vent is gek ops: )

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ziet er weer helemaal top uit hoor, zo met verse velgen en banden…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bedankt voor de complimenten.
Nee, ik ga niet de binnenkanten poetsen (denk ik ), maar nu het nog zo mooi nieuw is, moest ik daar wel ff een foto van maken.
Velgen zijn (nog) niet voorzien van balanceergewichtjes. Nog geen trilling bemerkt…
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Werkjes gisteren:
1. Aandrijfas vervangen. Van de as die in de auto zat was de tripodehoes kapot. Bleek een oud type as te zijn (met gegoten aluminium tripodehuis, zie):
Nadeel van dit type as: je moet de tripode van de as af trekken (met een goeie poelietrekker) om de as uit de fusee te krijgen. Ik gebruikte deze poelietrekker:
Ik had nog een nieuw type as liggen, gekocht op “Het Duifje”, dus die maar gemonteerd. Bleek een vorige eigenaar van mijn DS alle tapeinden gestuikt te hebben, zodat de moeren van het tripodehuis niet los zouden komen. Komen natuurlijk alle tapeinden eruit…
Dan proefrijden, blijken de kruiskoppelingen (aan de wielzijde) te “knikkeren”. Jammer.
Dan het volgende plan opgevat: Stalen tripodehuis, met tripode, en tripodehoes van “Duifje-as” combineren met de as plus kruiskoppelingen van de “oorspronkelijke” as. Dat kan, want de spiebanen op oud en nieuw type as zijn hetzelfde.
De tripode heb ik een 1/2 uur in de oven gelegd, bij 220’C (was bij mijn ouders, vond mijn moeder leuk ) Hierdoor zet de tripode uit, zodat ie makkelijker op de as gaat, in theorie (heb nog nooit geprobeerd zonder verwarmen, maar met verwarmen moet je ook nog aardig kloppen om de tripode op de as te krijgen).
Oud type tripode:
Daarna veerbollen achter getest: 15 bar beide (deelbare bollen). Binnenkort maar eens vullen of vervangen.
Tenslotte luchtslang in linker voorscherm vervangen door een goeie.
Leuk detail: vond nog een fabrieksstempel onder de plastic dop op de kruiskoppeling:
Stempel niet goed te zien? Kijk ff op link
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Goed geklust, de tapeinden van de twee soorten tripoidehuizen zouden verschillende lengte hebben?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zou logisch zijn: Oud type huis is dikker (gegoten alu).
Heb gewoon dezelfde gebruikt.
Citroen!
Zit je niet aan het einde van je schroefdraad dan? Ik heb het eens meegemaakt dat ik een stalen tripoidehuis heb losgehaald die vast zaten met lange tapeinden van een alu huis. Tripoidehuis kon daarom niet goed vastzitten en de gaten waren daardoor ook “uitgelubberd” (of hoe heet dat?)














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hé DriverD! Lekker aan ‘t beunen? Heerlijk toch, tot aan je oksels in ‘t vet
Overigens: Die oudere tripoidehuizen ( die van alu) zijn écht véél beter dan de latere (stalen)... Ik heb nog zo’n set van die oude op voorraad liggen om ze te monteren op de sm! Die alu huizen slijten namelijk vrijwel nooit uit
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
super.alexander schreef:Zit je niet aan het einde van je schroefdraad dan? Ik heb het eens meegemaakt dat ik een stalen tripoidehuis heb losgehaald die vast zaten met lange tapeinden van een alu huis. Tripoidehuis kon daarom niet goed vastzitten en de gaten waren daardoor ook “uitgelubberd” (of hoe heet dat?)
Alles kon weer goed vast aangedraaid worden.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
waterman771 schreef:Hé DriverD! Lekker aan ‘t beunen? Heerlijk toch, tot aan je oksels in ‘t vet
Overigens: Die oudere tripoidehuizen ( die van alu) zijn écht véél beter dan de latere (stalen)... Ik heb nog zo’n set van die oude op voorraad liggen om ze te monteren op de sm! Die alu huizen slijten namelijk vrijwel nooit uit
Inderdaad: Vet overal!
Voor dat oude type tripodehuis had ik ff geen hoes. En die nieuwere assen zijn gemakkelijker te demonteren. Dus daarom heb ik het maar zo gedaan.
Citroen!