




























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb deze informatie alleen in het Engelstalige werkplaatshandboek gezien. Toch bedankt.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vanavond weer verder geklust: Tapeinden voor bevestiging tripoidehuis in de flenzen van de diffstukken gedraaid, met dit stuk gereedschap:
Tapeind steek je door het gat:
Vevrolgens klemt het gereedschap zich om het gladde deel van het tapeind, doordat je de gekartelde schijf er tegenaan draait (met een normaal half inch wringijzer):
Hier een foto van het aandraaien van de tapeinden:
De tapeinden komen zo wel goed vast te zitten:
Nadeel is, dat de remschijven wel iets moeilijker over de flenzen gaan als de tapeinden al in de flenzen zitten. Vooral de handremklauwen belemmeren een vlot plaatsen van de schijven (de handremklauwen moeten over de schijven en de schijven weer over de tapeinden). Ik heb de handremblokken maar iets losser gezet, toen ging het goed.
Vervolgens de remschijven provisorisch maar goed vast gezet met een aantal wielmoeren (de normale M12-moeren kunnen de schijven nog niet klemmen omdat de tripoidehuizen nog missen). Daarna de schijven uitgeklokt:
Resultaat: slingering rechts binnen 0,10 mm, links binnen 0,15 mm (slingering mag maximaal 0,15 mm zijn, volgens WPHB).
Morgen weer verder….
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je bent toch lekker serieus bezig, DriverD. Netjes uitgeklokte schijven en je ziet het weer: Goed gereedschap is het halve werk…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@GW-tje: Bedankt. Je moet het goed doen of niet doen, vind ik.
Vandaag de aandrijfassen erop gezet, met aan een kant een nieuwe tripodehoes en aan beide kanten een RVS-Ligarex:
Toen de rest er ook maar op gezet. De DS is klaar, YES! Morgen een ritje naar Vlissingen v.v.
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Voor iedereen die niet de beschikking heeft over zo’n mooie tapeind-sleutel; de aloude truc met de 2 moeren werkt ook prima. Je draait 2 moeren tegen elkaar vast op het deel van de draad wat vrij blijft en kunt dan gewoon met een sleutel het tapeind aandraaien. Daarna voorzichtig de moeren t.o.v. elkaar weer lossen en hoppa….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goeie tip! (Met het tapeind-gereedschap ging het ook goed natuurlijk.. )
Citroen!
Hoi DriverD, nice gereedschap
Kun je zeggen hoe je aan de micrometer komt ?
Ik moet mijn remschijven binnenkort ook vervangen en zocht ook zo’n micrometer om de uitslag te meten.
Thanks
Smith
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Mr. Smith,
De micrometer komt van een oldtimerbeurs, als ik het me goed herinner. Op Vehikel (beurs in Utrecht) kom je dit soort gereedschap wel tegen.
Greetings!
Citroen!
DriverD schreef:Hoi Mr. Smith,
De micrometer komt van een oldtimerbeurs, als ik het me goed herinner. Op Vehikel (beurs in Utrecht) kom je dit soort gereedschap wel tegen.
Greetings!
Thanks DriverD
ik heb inmiddels gevonden. Conrad en overtoom hebben meetklokken.
Mr. Smith
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Pffff…moet je daarom 500 foto’s quoten?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Pffff…moet je daarom 500 foto’s quoten?
Sorry!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mr. Smith schreef:GW-tje schreef:Pffff…moet je daarom 500 foto’s quoten?
Sorry!
Hoe bedoel je
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op de groene DS23 wil ik deelbare bollen, met losneembare dempertjes. Waarom? Op mijn ex-DSpécial had ik al eens van deze bollen achter gehad, en dat veerde ongekend goed. Helaas was het plezier van korte duur: De membranen gaven al vrij snel de pijp aan Maarten (had Sanders ook al voor gewaarschuwd, nadat ze daar de bollen op druk gebracht hadden).
De bollen heb ik nu door een goede bekende laten openen. Hij heeft ook de membranen vervangen voor nieuwe, kunststof membranen.
Eerst moest er geklopt worden om de eventuele roest uit de schroefdraad te breken:
Hier het gereedschap waar de onderste helft van de bol ingeklemd wordt:
Hier met bol:
Dan het “sleuteltje” om het “deksel” (bovenste bolhelft) te verwijderen:
Hier de geopende bol:
Goed te zien: LHM op het membraan. Het membraan leek niet kapot, maar had dus toch LHM doorgelaten. De bol was van binnen mooi blinkend, niet geroest of zo:
Het membraan leek wel drop/kauwgom:
Tenslotte het nieuwe membraan:
Nu nog vullen, dan op de auto en genieten van een “vliegend tapijt”.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Cool : elke keer weer leuk je topic aan te klikken!












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verkeerd membraan? eentje die voor LHS was bedoeld?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>