Was: onregelmatig tikgeluid motorruimt. Nu: nieuw blok
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 03 mei 2008 01:57 AM

Hoi allen, ik heb een probleem met mijn Ami 8 en kom er niet achter wat de oorzaak is. Het volgende is het geval:

Bij bepaalde toerentallen hoor ik een vrij luide metalige tik (beetje alsof je met een spijker tegen een conserveblikje tikt; een beetje een “hol” geluid). De tik hoor ik vaak 1 keer, maar soms ook 2 of 3 keer achter elkaar, dan is het weg. Ik hoor het vooral nadat ik heb geschakeld en optrek (zo’n 3 seconden nadat ik de koppeling heb op laten komen).

De laatste dagen hoor ik de tik ook bij precies 110 km/u (bij een hoger toerental dan de tik in lagere versnellingen hoorbaar is). De tik is dan iets luider en klinkt dan ongeregelmatiger achter elkaar. Als ik dan meer gasgeef (2e trap) naar 115/120 km/u stopt het tikgeluid weer.

Het klinkt dus niet als pingelen (dat heb ik ooit een keer gehad) dat progressief hoorbaar is en vooral bij zware belasting/warme temperaturen voorkomt. Pingelen is ook een regelmatig geluid en niet een incidentele tik. Maar misschien is een incidentele zellfontbranding (detonatie). Zou dat kunnen?

Nog een extra punt: ik hoorde dit geluid voor het eerst een paar jaar geleden in de Noorse bergen bij het afremmen op de motor op een stevige afdaling. Dus geen gas geven maar de motor draaide wel veel toeren. In normale situatie daarna niet meer gehoord. Sinds een tijdje hoor ik het dus veel vaker.

Wat ik al heb gecheckt/gedaan:
-klepspeling gesteld
-ontstekingstijdstip (123)
-nieuwe motorolie en filter (15 w 40)
-nieuwe bakolie (Redline)
-uitlaat zit goed vast en sluit goed
-bakjes remkoeling zitten goed en vast.
-vlotterhoogte goed; wel wat nat bij mengselschroef van benzine.
-alle andere onderdelen onder de motorkap gechekt op bevestiging.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Ik wordt gek van het geluid omdat het best hard en vervelend klinkt, erger lijkt te worden maar ik niet kan ontdekken wat de oorzaak is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
groeten,
Michiel Stam

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 03 mei 2008 10:18 PM
  [ # 1 ]

Dag Mach2,

niets lastiger als het beoordelen van een geluid via het forum.
Ik denk dus maar even mee. Ik herken een onregelmatig metaalachtig hol tikken vanuit mijn Acadiane-tijd: sinds daar een nieuwe uitlaat onder lag, hoorde ik dat geluid steeds na pakweg 10 minuten rijden, soms vaak, soms een tijdje niet. Had volgens mij te maken met het uitzetten en krimpen van metalen in/rond het uitlaatsysteem of de demper onder mijn voorstoel, en ik heb het nooit kunnen verhelpen, en het systeem zat perfect bevestigd !
Je zou bij een warme motor eens iemand achter het stuur kunnen laten plaatsnemen en de motor wat verschillende toerentallen laten draaien, mogelijk kun je dan zelf beter de herkomst van het geluid lokaliseren Wink .

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 06 mei 2008 12:25 AM
  [ # 2 ]

Uitlaat heb ik ook aan gedacht, maar dan is het wel heel gek dat het bij 110 zo duidelijk hoorbaar is. Er zit een ting-geluidje in, maar dat is veel lichter en hoger en komt bij de aansluiting van de pijp naar de sigaar (2e demper) vandaan. De tik(jes) die ik hoor komen echt onder de motorkap vandaan.

Ben er dus nog niet achter wat de tikjes veroorzaken. Heb 123 eruit gehaald en weer op puntjes gaan rijden: nog steeds de tikjes.

Uit wanhoop vandaag het blok eruit gehaald en mijn (als nieuw) gereviseerde blok erin gelepeld. Foto’s staan hier:

 

Het blokje sloeg meteen aan en klonk goed. Nog een beetje ruw, maar dat komt wel goed denk ik.

Wat is er nieuw?

- Koppen gereviseerd
- Nokkenas nieuw
- Zuigers en cylinders nieuw
- Pakkingen nieuw
- Carburateur gereviseerd

Nu de koppen van het blok met de tikjes maar eens lossen. Kijken wat ik tegenkom. Als ik wat vind laat ik het wel weten.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 07 mei 2008 06:38 PM
  [ # 3 ]

Ooit heb ik me kleurenblind gezocht naar een vervelend tikje in m’n Eend,en na hééél lang zoeken,kwam ik toevallig bij de oorzaak.
Het was een scheurtje in zo’n schijfrem-koeler (dat blikken bakje onder je remschijven) en dat scheurtje tikte bij een bepaalde temperatuur,én een bepaald toerental,erg irritant was dat allemaal. (had bijna m’n blok open gegooid) Sad

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 11 mei 2008 11:23 AM
  [ # 4 ]

Nou, misschien heb je me wel op het goeie spoor gebracht. Toen ik de nieuwe motor erin zette kwam ik aan 1 kant een gescheurd remschijfkoelbakje (scrabble!) tegen… ik heb het bakje even weggelaten en nu hoor ik geen tikjes. Maar dat kan natuurlijk ook door de nieuwe motor komen. Die rijdt in ieder geval goed. Ik heb de eerste proefritjes gemaakt en het klinkt allemaal veelbelovend, geen lekkage, en het rijd prima. Nu me beheersen en het blokje netjes inrijden; niet te hoog maar zeker ook niet te laag in de toeren en een beetje variatie in het parcours. Dat gaat wel lukken met dit weer!  Smile

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 11 mei 2008 08:20 PM
  [ # 5 ]

Tsja dat is dan even moeilijk… maar een goed blokje is natuurlijk nooit weg,ik heb overigens de gaten in de koeltunnel (motor) dicht gemaakt,en die maffe koelsleufjes rond de schijven voorgoed weggehaald.Ilk had er altijd gezeik mee !!
Misschien vind je de oorzaak tóch ooit in je oude blokje.Succes en lol ermee.

ps op jou fotoos van de Ami zag ik mooie mistlampjes,leuk spul.Ik heb er laatst op Ebay uit France gescoord ...Cibië verstralers dan, (geel helder glas) dit even off topic.  Gr Claus Wink

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook