2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Discussie Topic : Wel of geen gas, en waarom ??
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 01:40 AM
  [ # 16 ]
Wilan schreef:

De gebruikskosten ontlopen elkaar nauwelijks…

Verdiep je hier eens goed in zou ik zo zeggen!  Laughing

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 mei 2008 01:50 AM
  [ # 17 ]

Gas. G1. Geweldig.

Citroen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 01:52 AM
  [ # 18 ]
DriverD schreef:

Gas. G1. Geweldig.

Jij hebt een 3G installatie?  Laughing

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 06 mei 2008 01:56 AM
  [ # 19 ]

ik rij nu op 1 tank bijna 800 kilometer Wink

dat terzijde, tegenwoordig is het idd met al die multiplex en ingewikkelde bedrading met rekenheden voor en na, boven en onder idd een ramp met gas. ze plukken overal maar raak, met alle gevolgen van dien. het komt nog wel eens voor dat ze per ongeluk een verkeerd draadje gepakt hebben, en allerlei storingen zich voordoen.

daarbij proppen ze die gas onderdelen overal maar tussen, waardoor de werk ruimte onder de kap nog slechter word dan dat ie al was. ook daarom vloeken wj vaak op gas auto’s, omdat het sleutelen met al die in de motorruimte gepropte zooi gewoon zonder er bij na te denken er maar “ingeflikkerd” word. Althans, daar lijkt het wel op. overal kabels, die niet netjes gebundeld worden, stekkers die maar half passen en regematig dan ook voor problemen zorgen.

een veel voorkomend probleem blijft het T-stuk in de koelslangen, die hebben altijd wel weer ergens een lekkage, omdat het of veels te strak gemonteerd word, of gewoon op een plek die eigenlijk niet kan (precies in en bocht van een slang Confused )

Wij werken ook wel aan gas installaties, en kennen de ins en outs wel, maar hoe kan het dan dat bij veel kilometerstanden onder 150000 km de kleppen verbrand zijn, de catalysator verstopt zit, en de pakkingen oplossen of gaan lekken van de inlaat ??

Bij de 16v motoren worden de LPi injectoren bijna bij de plenum gemonteerd, in het kunststof gedeelte van de inlaat. erg hoog op het inlaatspruitstuk….das gewoon niet 100%. onder het plastic inlaatspruitstuk zit nog een andere helft van aluminium, afgedicht door een paar rubberen ringetjes.
Het verschil in vermogen met gas en benzine is dan ook daadwerkelijk duidelijk te voelen. En backfires komen dan ook nog steeds voor. Het plaatsen van de injectoren zullen ze dan veel dichter bij de kop moeten doen, en dan zal je er ook veel meer rendement uit kunnen halen.

Tegenwoordig willen ze ook steeds meer een hoger termisch rendement hebben, wat ook niet altijd bevordelijk is voor bv gas. wij halen dan ook regelmatig allerlei kappen en platen rond en van de motor af zodat deze zijn warmte wel kwijt kan, en verscheidenen componenten gewoon langer mee gaan (bobines, sensoren, enz). En niet bij alleen gas auto’s doen we dit Wink

Dat zijn toch kleine dingetjes die vaak voor allerlei problemen zorgen.  Confused

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 06 mei 2008 01:59 AM
  [ # 20 ]

Zijn er ervaringsdeskundigen met de BX 19 GTi-motoren (cq TZi-Break)?

Volgens mij stikt ‘t ervan, ik ken wel gti’s op gas…

Hamvraag blijft: Waarom op lpg gaan rijden (met inlevering van een hoop bagageruimte) als je ook diesel kunt rijden ? De gebruikskosten ontlopen elkaar nauwelijks, diesel heeft meer kracht èn je hoeft veel minder vaak te tanken (bij mijn eerste BX tzd turbo tankte ik elke 1000 km…).

Kijk maar eens naar de brandstofprijzen… diesel kost al bijna net zoveel als benzine. Het verschil is in elk geval niet schokkend meer, terwijl lpg nog steeds veel goedkoper is dan benzine. Scheelt nu een euro, terwijl je bij G3 niet eens zo heel veel meer belasting betaalt.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 02:06 AM
  [ # 21 ]

@vortex
Je geeft nu zelf aan dat je veel prutswerk tegen komt in je werk. Zit er ook een klein kansje in dat je mening over LPG gebaseerd is op dit prutswerk? Of is LPG per difinitie bagger en ben ik al tijden een lucky bastard?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 02:11 AM
  [ # 22 ]
mssl schreef:

Jij bent een lucky bastard….kijk maar eens naar je wagen park Laughing

Laughing

Nu alleen die laatse twee nog op LPG zetten! (de eend als eerste)

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 06 mei 2008 02:11 AM
  [ # 23 ]
patje74 schreef:

@vortex
Je geeft nu zelf aan dat je veel prutswerk tegen komt in je werk. Zit er ook een klein kansje in dat je mening over LPG gebaseerd is op dit prutswerk? Of is LPG per difinitie bagger en ben ik al tijden een lucky bastard?

ik kom idd heel veel prutswerk tegen wat gas betreft, zelfs op gloednieuwe auto’s !!  Evil or Very Mad
maar ik heb ook genoeg auto’s gezien waar de gas installatie mooi weggewerkt zat, en alles netjes gemonteerd was…maar dan nog zou ik geen gas willen, zelfs niet als ik het er zelf mocht op bouwen Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 02:13 AM
  [ # 24 ]
vortex schreef:

....maar ik heb ook genoeg auto’s gezien waar de gas installatie mooi weggewerkt zat, en alles netjes gemonteerd was…maar dan nog zou ik geen gas willen…

Jij zou geen probleemloze en netjes ingebouwde LPG-wagen willen? Waarom niet? Is dat een kwestie van smaak? Dat zou namelijk wel een goede reden zijn, zo niet de beste!

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 06 mei 2008 02:20 AM
  [ # 25 ]

Zo zou je het best wel kunnen noemen ja, een afkeer tegen gas. Ik vind het gewoonweg helemaal niets. Tja, de een zweert erbij, de ander kan er niet mee leven Wink

En ik ben wat dat betreft een echte petrol-head. Alleen benzine, en niets anders.  Laughing

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 06 mei 2008 02:27 AM
  [ # 26 ]

Ik heb voor de (lease)picasso waar mevrouw martijn nu mee rijdt aangedrongen op LPG, maar de wagenparkbeheerder wilde er niet aan, wegens problemen in het verleden (met een renault, nota bene…). En dat is jammer. Persoonlijk vindt ik diesel fijner rijden, mede door het koppel bij lage toerentallen, maar de huidige generatie LPGinstallatie’s zijn wat mij betreft probleemloos te noemen. Backfires? Niet sinds de eerste C5-en uit 2001/2002. Hogere temperatuur? Nee hoor, door het vloeibaar inspuiten en de verdamping van het gas in het inlaatspruitstuk wordt er juist warmte onttrokken en is de verbrandingstemperatuur lager… En omdat de LPi installaties geen verdamper meer hebben komt lekkage op de T-stukken in de koelslangen ook niet meer voor.

Tsja, en nadelen als de beperkte actieradius danwel kofferruimte zal je inderdaad op de koop toe moeten nemen. Of je moet je tank ZO monteren. Maar das weer lastig bij de parkeergarage…  Laughing

Gr Martijn

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 mei 2008 02:37 AM
  [ # 27 ]
vortex schreef:

Zo zou je het best wel kunnen noemen ja, een afkeer tegen gas. Ik vind het gewoonweg helemaal niets.

Waarmee we het gewicht van alle in de OP genoemde “technische feiten” plots zien afnemen….  Laughing

Ik vind het wel jammer dat vele automonteurs zo over LPG denken. Het zijn dus gewoon op persoonlijke smaak gebaseerde vooroordelen waardoor LPG in een negatief daglicht wordt gezet.  NB ook nog eens door de mensen waarvan geacht wordt dat ze weten waar ze over praten.

Tot slot;

Tja, de een zweert erbij, de ander kan er niet mee leven

Hier voel ik mij niet door aangesproken. Na tonnen dieselen kan ik niet anders zeggen dan dat je daar prima mee vooruit komt. Alleen jammer dat het zo stinkt en duur is. (en herrie maakt, en niet echt snel is zonder turbos en andere opsmuk, en vies is, en er veel houderschapsbelasting voor moet betalen, en…. ) Laughing

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 06 mei 2008 02:57 AM
  [ # 28 ]

En ik ben wat dat betreft een echte petrol-head. Alleen benzine, en niets anders

Da’s leuk, maar als je serieus wat km’s maakt wordt dat al stukken minder leuk…

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 06 mei 2008 03:42 AM
  [ # 29 ]
patje74 schreef:
Wilan schreef:

De gebruikskosten ontlopen elkaar nauwelijks…

Verdiep je hier eens goed in zou ik zo zeggen!  Laughing

Ok, Hier is mijn 50ct Wink

Stel, je rijdt 20.000 km/jaar in een BX tzd turbo, verbruik 1:18
of, je rijdt 20.000 km/jaar in een BX 1.9 tzi op gas, verbruik 1:10 (?)

diesel: 20.000km/18= 1111 L * €1,34= €1489 + € 672 (wegenbelasting)= €2251
Gas:  20.000km/10= 2000 L * €0,66= €1320 + € 716 (wegenbelasting)= €2036
Dat is dus € 178 of € 160 per maand (zonder onderhoudskosten). Dat is toch geen wereld aan verschil ? En voor zover ik begrepen heb is 1:10 optimistisch ingeschat. Rijd je 1:8, dan is diesel goedkoper. Zoals gezegd: Meer trekkracht, minder tanken (1,5 X per maand tegen 4X per maand) en meer laadruimte voor een vergelijkbare prijs. Waarom dan het gedoe van gas huh

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 mei 2008 03:54 AM
  [ # 30 ]

Je vergeet nog het verschil in onderhoudskosten. Met alleen olie verversen en af en toe een filtertje en een d-riem ben je er met een diesel wel. Maar daar begint het pas bij een benzine- of gas-auto.
Qua robuustheid kan er toch niet zo heel veel tippen aan een BX diesel. Die dingen blijven maar doorgaan.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook