1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
SM met DS 23 motor
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 05 mei 2008 02:48 PM

ben zelf geen SM rijder maar vind het een prachtige auto ..

nu hoor ik dat de motor het zorge kindje is van de SM, nu zag ik op CitroMobile een advertentie met een SM met daarin een DS 23 motor erin wat zijn hiervan de bevindingen?

Guy

Profiel  
 
Gepost: 05 mei 2008 04:31 PM
  [ # 1 ]

Koop een DS…

SM motoren zijn goed genoeg als je ze onderhoud…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 05 mei 2008 04:55 PM
  [ # 2 ]

Jep een sm met een ds motor, is zorgeloos.

Maar je beleeft niet de sensate van een sm….en echt perfect passen doet zo’n ds blok niet….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 05 mei 2008 07:10 PM
  [ # 3 ]
bxsport schreef:

Jep een sm met een ds motor, is zorgeloos.

Maar je beleeft niet de sensate van een sm….en echt perfect passen doet zo’n ds blok niet….

bedankt voor de reply, was er erg benieuwd naar gewoon qua intresse

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 mei 2008 08:38 PM
  [ # 4 ]

Je zet toch ook geen kever motortje in een Porche Rolling Eyes

Ik weet dit is vloeken in de kerk , maar Wink  Wink

Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .

Dus dat ding gaat wel goed ,dus wordt er mestal ook goed mee doorgereden ,  maar hij zit echt op de limiet van zijn kunnen , waardoor die lang niet zo betrouwbaar is als en 2 liter DS blok .

Dus meestal ben je er dan nog aan voor een revisie , plus alle ombouw ....

Voor die moeite heb je een SM motor betrouwbaar gemaakt en moet je niet beginnen beunen .

En het zicht is het ook niet :
 
Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 mei 2008 10:16 PM
  [ # 5 ]
wbogaerts schreef:

Je zet toch ook geen kever motortje in een Porsche Rolling Eyes

Nee maar andersom wel.
Zijn er deeesse met een sm motor?  Laughing

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 mei 2008 11:25 PM
  [ # 6 ]
paso schreef:
wbogaerts schreef:

Je zet toch ook geen kever motortje in een Porsche Rolling Eyes

Nee maar andersom wel.
Zijn er deeesse met een sm motor?  Laughing

Yep ,

een Engelsman heeft het gepresteerd een SM motor in zijn DS te wurmen .

Dan heeft hij er een halfautomaat ( vier versnelling ) tegen gevezen Crying or Very sad , en ook nog het dak van zijn vierdeurs eraf gezaagd . Rolling Eyes

Heeft enkele jaren geleden op Citromobiel op de parking gestaan

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 05 mei 2008 11:41 PM
  [ # 7 ]
wbogaerts schreef:

Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .

Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 mei 2008 11:55 PM
  [ # 8 ]
graddus schreef:
wbogaerts schreef:

Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .

Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.


Ja akkoord een beetje TE kort door de bocht , maar een DS blok is toch een doorontwikkelling van de TA motor ????

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 06 mei 2008 12:04 AM
  [ # 9 ]

Nee, de eerste DSen (tot 65, ID iets langer) waren een doorontwikkeling van het langeslagblok uit de TA (met crossflowkop, maar nog steeds langeslag met slechts 3 lagers op de krukas). Vanaf 65 is het een heel ander, overvierkant blok, dat wel 5 lagers heeft maar een crossflow kop heeft die er gelijkaardig uitziet aan de buitenkant als die van het eerdere blok. Toch een heel ander type motor in elk geval (dat wel weer is doorontwikkeld voor de CX). Het oude langeslagblok is wel tot het laatste moment in de HY gebruikt, zij het in een aangepaste andersom draaiende versie Laughing

Profiel  
 
robie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 08-07-2007

Gepost: 06 mei 2008 09:04 AM
  [ # 10 ]
wbogaerts schreef:
graddus schreef:
wbogaerts schreef:

Komt daarbij dat de DS 23 de meest opgefokte DS motor is ( afgeleid van de traction blok ) .

Dat klopt natuurlijk niet helemaal he Walter, het korte slagblok is toch wel heel wat anders dan het langeslagblok uit de TA dat ook in de eerste DSen werd gebruikt.


Ja akkoord een beetje TE kort door de bocht , maar een DS blok is toch een doorontwikkelling van de TA motor ????

Walter

Ja, net zoals een SM-motor een afgezaagde achtcilinder is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 mei 2008 08:07 PM
  [ # 11 ]
robie schreef:

[
Ja, net zoals een SM-motor een afgezaagde achtcilinder is.

Waarvan jij weet dat dat ook gelul is… Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 28 augustus 2008 05:08 PM
  [ # 12 ]

Voor degene die het willen weten even wat voor en nadelen op een rijtje

Mijn keus was een SM voor regulier gebruik, in mijn geval is de motor goed geplaatst geen rare bijgeluiden of gekraak etc.
Ik ben er mee eens: je mag het geen SM noemen ik noem het voor de handigheid maar even een DSM.

Even wat voor en nadelen op een rijtje:

Nadelen:
- Geen Maserati sport sensatie.
- Uitlaten zijn niet origineel dus moet naar pijpensnijder voor stukken.
- Koelslangen zijn aangepast dus zelfde euvel bij problemen
- Achteruit versnelling werk niet naar behoren (moet pook vasthouden tijdens achteruit rijden (misschien weet iemand hoe te verhelpen)
- Je weet niet wie de motor geplaatst heeft zoals ik op foto’s zie zitten er ook een hoop knutselaars bij, dan heb je kans dat er een hoop dingen niet kloppen (gekraak en bijgeluiden etc.) bij mij is dat gelukkig niet het geval.
- Puristen / Italiaanse autoliefhebbers zullen je met de nek aankijken maar gelukkig blijft het Citroen techniek.
- Deze auto’s hebben meestal veel meer KM’s gereden dus zal de algemene staat ook vaak minder zijn.

Voordelen:

- Met hogere snelheden veel minder lawaai (windgeruis e.d.) dan bij een DS maar dat is logisch omdat de SM gemaakt is voor hoge snelheden.
- Veel sleutelruimte in het motorcompartiment (tav een DS: geen koeltunnel etc.).
- DS onderhoud is stuk goedkoper en minder complex.
- Leent zich uitstekend voor LPG (werk dan wel die lelijke dop netjes weg..).
- Goedkoop in aanschaf en verbruik.
- Blijft een plezier voor het oog.!!!

Kort door de bocht zijn het voornamelijk economische redenen om voor dergelijke auto te kiezen.

Je kan altijd later weer een Maserati blok plaatsen, bijvoorbeeld een door Regembeau gemodificeerd, ook redelijk zorgeloos en nog meer PK’s!!


Voor wie het zich kan veroorloven: koop een SM met Maserati !!

Wink

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 augustus 2008 09:41 PM
  [ # 13 ]
Dick Kampen schreef:

Je kan altijd later weer een Maserati blok plaatsen, bijvoorbeeld een door Regembeau gemodificeerd, ook redelijk zorgeloos en nog meer PK’s!!
Wink

Nu die tijd is ook weer gepasseerd ; sinds vader Regenbeau de geest gegeven heeft is de kwalitiet van zijn bedrijf ook niet meer je dat .

Hoorde onlangs dat een totaal gereviseerd blok ( je wil niet weten wat ze daar voor durven vragen ) in de soep gelopen is ,
bij de vraag of dit geen garantie was werd dit met Franse flair weggewuift Rolling Eyes

da sta je dan .

Dick , wat fototjes van je bolide zijn zeker welkom .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2008 10:11 PM
  [ # 14 ]
Dick Kampen schreef:

Voordelen:

- Met hogere snelheden veel minder lawaai (windgeruis e.d.) dan bij een DS maar dat is logisch omdat de SM gemaakt is voor hoge snelheden.
- Veel sleutelruimte in het motorcompartiment (tav een DS: geen koeltunnel etc.).
- DS onderhoud is stuk goedkoper en minder complex.
- Leent zich uitstekend voor LPG (werk dan wel die lelijke dop netjes weg..).
- Goedkoop in aanschaf en verbruik.
- Blijft een plezier voor het oog.!!!

Dat met hoge snelheden minder wind vind ik niet echt een optie, want je moet het met een SM met orginele motor vergelijken, niet met een DS Wink
Dus ik denk doordat een SM orginele motor minder hoeft te werken juist de orginele SM stiller, en als je de motor al hoort dan klinkt dat alleen maar goed.

Naar mijn idee ga je dus op geluid achteruit ipv vooruit Wink

Eigenlijk is er maar 1 voordeel, dat is dat je in een SM body rondrijdt met iets lagere kosten, maar daarbij verlies je denk ik wel het echte SM gevoel, door het missen van het geluid en vermogen…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 augustus 2008 10:16 PM
  [ # 15 ]

Het is maar net hoe je het ziet. Als een motorswap of een koetswerkswap.  Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook