Hallo allemaal.
In mijn berlingo uit 2000 (type 1) zitten in de deuren geen speakers.
Ook mijn deurbakken houden op, waar ‘normaal’ nog een circel zit tbv een speaker.
Ik wil graag weten of ik deze om kan ruilen voor een type bak waar wel zo’n circel in zit.
En hoe / waar moet ik op letten bij het verwijderen van de deur bekleding?
Bedankt
BerlinGoooo!
Die bak met speakers is er volgens mij vanaf type 2 gekomen.
Je kunt op zoek gaan naar panelen van type 2 of standaard speakers monteren (gat zagen en speakers met rooster plaatsen.)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bij de dealer wisten ze mij te vertellen dat de personenversie het standaard had/ of als optie leverbaar was, en dat de bestelversie het in principe niet had.
Ik hoop dat het wel kan, want die 10cm speakers in het dashboard zijn om te huilen…
BerlinGoooo!
Je hebt een bestelversie,
Leg speakers achter de stoelen, werkt perfect. (bij mijn eerste zo gedaan)
Bij de huidige : type 1 van 97” heb ik speakers in de panelen naast de achterbank gezet (geen schuifdeuren), heel de auto gevuld met muziek, de fader staat op 7/10 achteraan.
Die kleine speakers bestaan gewoon niet in iets dat een beetje mee kan, ik heb er al vele geprobeerd een zelfs de huidige JBL’s zijn het nog niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het idee is om een hoog kwaliteits geluidssysteem in te bouwen (geen pimp systeem “kijk eens hoe hard ik kan”)
Ik wil 3 óf 4 weg gaan draaien.
4weg:
1 sub (kist tegen de achterdeuren)
2 mid-laag (in de deuren)
3 mid-hoog (in het dashboard) gecombineerd met:
4 hoog (in het dashboard)
3 weg:
1 sub (kist tegen de achterdeuren)
2 mid (in de deuren)
3 hoog (tweeter in het dashboard)
Dus… wie weet er meer over de deurpanelen te vertellen?
BerlinGoooo!
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De deurpanelen van een type 1 en type 2 zijn gelijk, met dit verschil dat bij de type 1 de bestelwagenversie geen uitsparing voor de luidsprekers had. De deurbekleding is evenwel probleemloos te vervangen door een versie met speakerplaats. Zo duidelijk genoeg herhaald wat hierboven eigenlijk ook al stond?
graddus schreef:met dit verschil dat bij de type 1 de bestelwagenversie geen uitsparing voor de luidsprekers had. De deurbekleding is evenwel probleemloos te vervangen door een versie met speakerplaats.
Bedankt voor je antwoord, echter is het mij nog steeds niet helemaal duidelijk (blond).
Bedoel je ‘uitsparring’ als in ‘doorlopende deurbak met circel voor speaker?
Is het ook mogelijk om puur alleen de bak te wisselen? of moet de complete deurbekleding vervangen worden? (een gat zagen in de bekleding is geen probleem aangezien de bak er toch overheen valt en niemand het meer ziet als het niet helemaal 100% netjes gebeurd)
Stel de hele bekleding moet vervangen worden:
Kan ik dan zowel deurpanelen van type 1 als type 2 gebruiken? Of zitten hier minimale doch essentiële verschillen in?
Wat is de correcte volgorde / manier voor het verwijderen van de deurbekleding?
En komen hiermee m’n elec. ramen (mechanisme) / ruiten in gevaar? (los raken, verzakken o.i.d.?)
BerlinGoooo!
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb het eventjes voor je bekeken en de uitsparing voor de luidspreker zit inderdaad in de portierbak. Deze lijkt apart los te kunnen, maar ik ben dan weer niet zo ver gegaan om dit even voor je te doen (flauw ik weet het). Er zitten in elk geval geen verschillen tussen de deurpanelen van een type 1 of 2, daar ben ik zeker van, omdat de deurpanelen van een type 2 niet eens aansluiten op het nieuwe dashboard
Thnx voor het checken iig!
Bij de dealer wisten ze mij te vertellen dat de deurbak niet los te krijgen was en dat het 1 geheel zou zijn.
Beetje vreemd, want ik ben net als julie van mening dat de deurbak gewoon los kan.
De enige vraag die nu nog rest is:
Hoe kan ik de deurbekleding verwijderen zonder de boel onnodig te beschadigen?
Zijn er verder nog dingen die mis kunnen gaan / waar ik op moet letten?
In mijn geval:
Linker spiegel handmatig
Rechterspiegel electrisch
Electrische ramen.
BerlinGoooo!
Hoi
Dit is intussen al een oud topic maar ik heb net een Berlingo gekocht en zit met hetzelfde probleem. Heb jij dit intussen kunnen oplossen door een ander deurpaneel te plaatsen? En dan de hamvraag is er al speakerbedrading? of moet je die ook nog aanleggen…
Ik baal ook van de speakers in het dashboard. Ik heb nog een heel mooi setje nieuwe 13cm pioneers liggen die ik ook graag in de deuren wil.
Verder doe ik nog een setje 6x9 JBL boven m’n hoofd. Ik heb een tussenschot, dus achterin iets modificeren is zinloos en slechts kwelling voor de honden.
Totaal aantal Berichten: 38
- Berlingo 1.4i 600
Hallo,
Heb je een bestelauto of een personen uitvoering?
In mijn cinqspace 2001 heb ik de deurpanelen wissel gedaan en de volgende modificatie toegepast: zie link
De bas weergave vind ik tegenvallen, zeker in vergelijking met mijn vorige bestel berlingo waar ik luidsprekers in de ruimte achter de stoelen had gemonteerd. (het hout heb ik nog liggen)
In de personen uitvoering is dit niet mogelijk, zelf zit ik er over te denken om de oude panelen weer terug te zetten en de luidsprekers onder de stoelen te bouwen.
Ook in de oude deurpanelen kunnen trouwens luidsprekers worden gebouwd, als je het paneel verwijderd wordt het vrij duidelijk.
volgende link kan ook handig zijn voor het verwijderen van de panelen:
Succes!
Aha philicorda, dat zijn handige tips! Zal ik toch de deurpanelen eens los halen. Maarehh… zit er dan ook al bedrading?
Om hier nog maar eens op terug te komen.
De deurbakken. Zijn die makkelijk te verwijderen?
Of moet daar de gehele deurbekleding voor los komen?
En kan iemand foto’s plaatsen/linken toevallig?
Bovenstaande links gaven mij helaas niet genoeg duidelijkheid
BerlinGoooo!
ik heb bij mij een heel nieuw systeem ingebouwd. Het enige waar ik van baalde zijn dat de draden van de speakers van de deur naar de auto z’n vast iso systeem was. Daar heb ik extra draad moeten bijtrekken voor mijn nieuwe luidsprekers omdat die naar mijn versterker moesten komen. Voor de rest is er veel mogelijk denk ik.
Berlingo 1.6HDI
Oke, maar jij hebt dus deurbakken met speakercompartiment?
Ik wil die hebben. Maar wil dus eerst weten of ik die makkelijk kan verwijderen en weer opbouwen.
Als daar het hele deurpaneel voor losgemaakt moet worden, wil ik dat graag even weten
Ik houd m’n wagen graat netjes, aangezien die er nog tip top uitziet.
BerlinGoooo!