ja, gevonden! is idd makkelijk, als je t weet.
maar, nu, ben ik toch nog steeds niet aan het rijden. het ding maakt de vreemdste geluiden. vraag is: heb ik de volgorde verkeerd van de cylinders?
ik dacht. met rotorrichting mee, 1324 maar ik twijfel.
en: hoeveel gaten zitten er in het vliegwiel? 1 of meer?
dank groet!
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEEEEE
1
3
4
2
1342!!
!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dirkman schreef:
maar, nu, ben ik toch nog steeds niet aan het rijden. het ding maakt de vreemdste geluiden. vraag is: heb ik de volgorde verkeerd van de cylinders?
ik dacht. met rotorrichting mee, 1324 maar ik twijfel.
dank groet!
Loopt ie op 1324? Wel heel rottig dan zeker?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Da’s dan de eerste D die wil lopen met de vonk in de verkeerde verbrandingsruimte Je gaat op voor de Nobelprijs.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
1 en 3 zaten goed, kan gelopen hebben op 2 stuks, maar zal idd niet fraai geweest zijn.
even een update.
ik rij nog niet, maar heb wel alles nu op de juiste manier afgesteld.
Het ’ nieuwe’ verdelerhuis van citromobile is volgens mij toch niet jofel. ik had eerst helemaal geen vonk. puntjes wat opgefrist, nu sputert het wat.
morgen ga ik nog eens met mn neus onder de kap.
vraag aan de geleerden:
mn ’ nieuwe’ verdelerhuis is marchall, en er staat heel groot HY op. t past wel.. geldt de regel: als het past is het goed?
mn oude is slechts een nwe kap nodig en rotor. (SEV), type met waarbij een veertje op de rotor zit. heeft iemand een exemplaar?
ps. 1324 werkt echt niet.
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het past werkt het.
1342 en je puntjes op 0,4 openen zetten. dan inbouwen, starten met de ene hand (of hulpje) en met de andere hand de verdeler draaien tot ie aanslaat.
Later kan je dan fine tunen.
Deze auto’s moest je indertijd geheel zonder elektronische hulpmiddelen afstellen. Hoe moeilijk kan het zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
JA! EN nee.
draaien hielp idd, ze loopt. echter, niet op 4 poten. stationair is redelijk (mis denk ik 1 cyl) bij gas geven slaat ze helemaal dood, maar niet af. Heel soms loopt ze door. Lijkt bijna stroom probleem. te kleine vonk. maar, heb andere boubine geprobeerd, same.
De rotor was dus kapot maar blijkbaar is dit helemaal niet de reden van het stotteren en honkebonken. heb nu nwe bougiekabels, nw ontsekingshuis, en andere ontsteking. De nwe bougies zijn er al, die gaan er morgen in. mschien er eentje overleden. en ik ga die plus eens doormeten. loopt ie via een zekering? of moet ik aan contactslot gaan denken?
zie ik iets over t hoofd?
.komma
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Condensator…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Dirkman schreef:
en: hoeveel gaten zitten er in het vliegwiel? 1 of meer?
Er zit maar 1 gat in vliegwiel. Komt echter per krukasslag 2x langs, dus je moet zeker weten dat, als je de pen erin steekt, je 1e cilinder net voor BDP staat. Dan statisch afstellen met proeflampje of multimeter. Kan niet missen.
Zorg wel dat je de juiste bobine en een goede condensator gemonteerd hebt (zo niet dan zullen je contactpunten doorbranden).
Ik had een stukje gevonden van Driver D, in het olievulgat kijken. als de inlaatklep gaat bewegen staat 4 boven (wel even opletten welke kant je de auto op duwt dirk.. ) .
Goede tip!
Morgen de bougies, dan de stroom doormeten.
!D
.komma
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Of bougie eruit en lange schroevendraaier erin.
ja maar.. dan weet je nog niet of het een ontstekingsslag is of een inlaat slag…
.komma
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Jawel, als de pen in het gat valt en de eerste zuiger beweegt naar boven dan is het altijd het einde van de compressieslag van de 1e cilinder.
Ik denk met je mee,
krukas en zuiger en vliegwiel zitten aan elkaar,
vliegwiel gaat 2 x rond bij 1x ontsteking.
gat komt twee keer langs. in ieder van die gevallen is het gat op de juiste plek als de zuiger naar boven gaat.
lijkt me .
zit ik ernaast?
.komma