Goed, daar gaan we. Om de dynamo van een type 2 2.1td te vervangen, ga je als volgt te werk.
Benodigdheden
Dop 8, 10, 13
Ring/steeksleutel 13.
Waterpomptang
Platte grote schroevendraaier
Teiltje
Nieuwe koelvloeistof
Eventueel nieuwe multiriem
eventueel nieuwe v-snaar
Nieuwe dynamo natuurlijk.
Verwijder het rechter voorwiel en de beschermkap van het motorruim. Haal de minpool van de accu.
Draai vervolgens de stelbout maat 13 van de hydrolische pomp los, dan de bout 13 waarmee de pomp vast zit en verwijder de V-snaar. Haal dan de stelbout en bevestigingsbout los en trek voorzicht de pomp van zn plaats en naar rechts, laat de leidingen gewoon zitten. Je zult wat kracht moeten zetten, dus doe het voorzichtig, de leidingen kunnen wel wat hebben, maar niet al te veel! De bevestigingsbout loopt door een pijpje, door met een platte schroevendraaier aan de linkerkant van de ophanging een ruimte te creeren, duw je het pijpje weg en kan de pomp eruit.
Haal de dop van het koelvloeistof reservoir eraf en laat de radiator leeglopen door de dop rechts onderop de radiator open te draaien. Je kunt eventueel een ontluchtingsslang op de tuit zetten om het water beter te dirigeren. Knijp nu met een waterpomptang de klem los van de waterslang die op de radiator zit aan de kant van de hydroliekpomp. Je kunt als het goed is nu de slang zonder veel water te verliezen van de radiator afhalen en aan de kant trekken.
Draai nu de moer 13 los waarmee de dynamo vooraan vast zit aan het stelmechanisme. Van onderaf bij het wiel kan je de extra spanrol zien zitten waar omheen de multiriem van de dynamo (en eventueel airco) zit. Dit is ook een bout 13. Draai deze los, en trek hem zover als mogelijk naar buiten. Nu kan je van bovenaf de stelbout met een dop 10 verstellen zodat de multiriem verwijderd kan worden. Als de spanning er vanaf is, kan je ook de stelbout helemaal van de dynamo verwijderen. Haal tot slot de stelarm weg door de bout 13 los te draaien waar de arm mee vast zit aan het blok.
Je kunt nu de dynamo ver genoeg kantelen van zn plek om met een dop 8 en dop 13 de massakabel en voedingskabel van de dynamo los te draaien. Zijn deze los, friemel dan de dynamo door het gat langs de hd-pomp en de tuit van de radiator naar buiten. Het past eigenlijk allemaal net, probeer de dynamo zodanig te draaien dat ie net langs de tuit van de radiator komt. Het is te doen, maar wel lastig.
Morgen eventueel een beschrijving van hoe de dynamo terug te plaatsen, hoewel dat hte omgekeerde van verwijderen is.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik kom even het stof van dit topic blazen.
De dynamo van mijn Xm 2.1TD automaat heeft het begeven, dus ik sta voor deze mooie klus.
Op zich is het allemaal te overzien als ik deze uitgebreide uitleg lees. Er is alleen 1 ding waar ik me liever niet aan waag, en dat is de multiriem eraf halen. Hoe wordt er dan te werk gegaan? Merktekens zetten op de riem en wielen voor het demonteren zodat de riem zeker op de juiste plaats terugkomt? Of iemand een beter idee? Bij mij is de riem juist nieuw, dus een nieuwe erop is niet nodig.
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ben je niet in de war met de distributieriem? De multiriem en de onderdelen die aangedreven worden zijn normaal gezien niet ge-timed….
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dan ben ik idd in de war. Excuses!
Nu nog een andere dynamo scoren.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ruildynamo bij Brezan? CA € 200.
Of MisterAuto? Valeo € 143 + € 60 statiegeld of Bolk € 89 ZONDER STATIEGELD.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bolk is echt ontiegelijk slechte TROEP!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, alle waar is naar zijn geld.
Mijn zoon rijdt nu al twee jaar blij rond met zijn C5Break HDi automaat type I, die hij voor € 600 kocht.
Er gaat nu een Brezan ruildynamo in omdat hij geen week op MisterAuto kan wachten. En dat scheelt dus € 100.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:Bolk is echt ontiegelijk slechte TROEP!
Mister Auto zelf omschrijft Bölk als het B-merk onder de goedkope huismerken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Vriend van mij heeft een bolk dynamo in zijn xm, werkt al ruim 100.000 km prima!
Kijk wel naar het op de juiste manier spannen van de multiriem. Iets met een pasboutje in een gaatje. Je moet er even een plaatje bij hebben, kan iemand vast wel aanleveren. Anders gaat de boel geheid klapperen en je riem kapot.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Goed, tijdens het demonteren van het wiel en de beschermkappen kwam ik tot de constatering dat de beschrijving hier voor een Xm zonder airco is. Laat de mijne nu net airco hebben.
Wat is het verschil in werkwijze hier?