Geen idee wat voor LPG systeem erin ligt en hoe subtiel dat erin is gebeund. Maar het zou goed kunnen dat de ECU verkeerde waarden krijgt en daardoor gekke dingen gaat doen. Kan zijn dat ie teveel koudestartverrijking toe past. Of door gebeunde bedrading ontstaat er soms kortsluiting waardoor de injectors blijven sproeien.
BX19TZI schreef:Beiden zijn inmiddels vervangen. Maar zonder gewenst resultaat. De injectoren blijven maar open staan. Ik denk dat het dan aan de aansturing ligt. Wie heeft een idee wat het is. Zou het de computer van de auto kunnen zijn dat die het verkeerde signaal afgeeft? Wordt iig wederom vervolgd. Een gebed zonder eind zullen we maar zeggen.
Injectoren schakelen doordat de ECU een verbinding naar massa legt. Die kan ongewenst onstaan door een doorgeschuurde draad naar de injectoren. Die draden staan vaak onder spanning en lopen tegen het inlaatspruitstuk aan, tenminste bij mij wel. Daar zit de massa van de ECU ook aan vast dus die moet goed zijn. Tevens worden de injectoren twee aan twee aangestuurd en gemassaat, dus als er ergens een massa wordt gelegd gaat de naastliggend injector ook meedoen.
Een slijtplek met contact zal meteen het door jou aangegeven resultaat hebben. Zou een eenvoudige oplossing kunnen zijn…..
FransT
Probleem is ook vaak dat juist ineen LPG auto er veel aan de bedrading is gerommeld, uhhh gemodificeerd zodat bijv. de LPG computer de benzine injectoren kan uitzetten. Na 15 jaar zijn die modificaties niet altijd even bedrijfszeker meer. Als je alleen al ziet hoe sommige mensen worstelen met een ongemodificeerde benzine auto. Dan is zo’n LPG orgel helemaal een ramp.
EN ja hoor. De auto is nog steeds bij de garage. Daar staat die inmiddels al zo’n 2 maanden.
Magoed wel een update. Er is een nieuwe computer geregeld met hetzelfde serienummer. Kijken wat dit voor resultaat opleverd. Daarna kop eraf en vlakken en koppakking vervangen. Daarna wordt de stoelverwarming gefixed en alle dahboardlampjes ook nog even vervangen. Dan moet ze echt weer ff tuffen anders duw ik haar zelf wel naar de sloop.
Overigens is de gasinstallatie zeer degelijk en netjes ingebouwd. dus ik geloof niet dat daardoor problemen is met kortsluiting oid. De computer geeft nu iig het verkeerde signaal denk ik.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Heb je de sluiting naar massa nou gecontroleerd of niet? Meer dan 60 seconden kan dat met het oog toch niet duren?
FransTBX schreef:Heb je de sluiting naar massa nou gecontroleerd of niet? Meer dan 60 seconden kan dat met het oog toch niet duren?
Hoe kan ik dat zien? Ik snap niet precies wat je bedoeld maar dat zal wel aan mij liggen.
Van de week hebben we namelijk de computer vervangen en er was gewoon geen verandering. Waar zou het dan in kunnen zitten? De gascomputer oid?
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bij mijn 16V zit een kastje, in mijn geval een zogenaamde “pytagora PI generator” dit kastje is verbonden met de LPG regelaar en sluit bij het rijden op LPG alle injectoren apart af, er zit dus een kabeltje per injector aan die tussen de stekkers is gezet.
Of dit bij jou ook zo geregeld is weet ik niet, maar er zal toch ergens iets op de injectoren of de ecu van je gti aangesloten moeten zijn dat het ding zover krijgt dat de injectoren afgesloten worden wanneer je op LPG rijdt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
BX19TZI schreef:FransTBX schreef:Heb je de sluiting naar massa nou gecontroleerd of niet? Meer dan 60 seconden kan dat met het oog toch niet duren?
Hoe kan ik dat zien? Ik snap niet precies wat je bedoeld maar dat zal wel aan mij liggen.
![]()
Van de week hebben we namelijk de computer vervangen en er was gewoon geen verandering. Waar zou het dan in kunnen zitten? De gascomputer oid?
Nee het is allemaal heel simpel, echt waar. Vanaf de bestuurder gezien, rechtsvoor in het motorcompartiment zitten twee stekkers tussen de kabelboom naar de ECU en naar de sensoren en actuatoren in het motorcompartiment. Acht vandie kabels aan de motorkant lopen naar de injectoren boven op de brandstofrails. Die draden lopen bij mij tegen het spruitstuk aan. Met een beetje mazzel zit er nog isolatiemateriaal omheen, van dat bruine textiel wat langzaam verteert in de loop van tijd. Op de raakvlakken van die acht draadjes naar de injectoren en het spruitstuk, kunnen slijtplekken ontstaan die uiteindelijk leiden tot een contact en dus eigenlijk een sluiting. Het enige wat je hoeft te doen is die draadjes even van het spruitstuk af tillen en kijken of er slijtplekken op zitten. Zo ja, dan is het zaak de spanning uit de kabelboom te halen en vervolgens een gedegen isolatie op aan te brengen. Zo nee, was het in ieder geval de moeite van het onderzoek waard.
Succes en ik hoor graag het resultaat.
FransT
FransTBX schreef:BX19TZI schreef:FransTBX schreef:Heb je de sluiting naar massa nou gecontroleerd of niet? Meer dan 60 seconden kan dat met het oog toch niet duren?
![]()
Nee het is allemaal heel simpel, echt waar. Vanaf de bestuurder gezien, rechtsvoor in het motorcompartiment zitten twee stekkers tussen de kabelboom naar de ECU en naar de sensoren en actuatoren in het motorcompartiment. Acht vandie kabels aan de motorkant lopen naar de injectoren boven op de brandstofrails. Die draden lopen bij mij tegen het spruitstuk aan. Met een beetje mazzel zit er nog isolatiemateriaal omheen, van dat bruine textiel wat langzaam verteert in de loop van tijd. Op de raakvlakken van die acht draadjes naar de injectoren en het spruitstuk, kunnen slijtplekken ontstaan die uiteindelijk leiden tot een contact en dus eigenlijk een sluiting. Het enige wat je hoeft te doen is die draadjes even van het spruitstuk af tillen en kijken of er slijtplekken op zitten. Zo ja, dan is het zaak de spanning uit de kabelboom te halen en vervolgens een gedegen isolatie op aan te brengen. Zo nee, was het in ieder geval de moeite van het onderzoek waard.
Succes en ik hoor graag het resultaat.
FransT
De garage heeft het uitgezocht. De auto schijnt weer tekenen van leven te vertonen. Na ruim 3 maanden bij de garage gestaan te hebben zou het dan zo kunnen zijn dat ik hem morgen kan ophalen. Alles moet dan weer perfect zijn. Van het weekend moet die ook naar Rotterdam. Meteen een mooie test dan.
@ fransT: ik zal vragen wat de oorzaak nou was. Blok heeft nu iig een zeer grote beurt gehad en de versnellingsbak is ook vervangen. De stoelverwarming schint ook weer perfect te weken. Maar ik wacht mrgen eerst wel weer af. Ik hoop eindelijk eens te kunnen rijden in dit ding.
Dewitte 16v gata morgen in ieder geval naar de garage voor schadeherstel. Hoe dat verloopt zal uitgebreid beschreven worden in dat topic. Met deze gasbak wil ik iig eindelijk eens goedkoop kunnen gassen.
Dat “goedkoop” gassen gaat onderhand wat moeilijk worden denk ik, desondanks veel succes toegewenst.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Dat “goedkoop” gassen gaat onderhand wat moeilijk worden denk ik, desondanks veel succes toegewenst.
En ja hoor!
Laat ik het netjes zeggen. Ik heb de 16v niet laten staan bij de garage, want de gasbak wilde niet met me mee.
De auto liep gister weer. Aldus de garage. Vandaag wilde die alleen nog ff wat kabels vervangen want die zagen er wat slecht uit. Dat heeft die dus gedaan. En jullie raden het al. Het ******ding slaat dus nooit meer aan. Alles draait rond maar het slaat gewoon niet aan.
Zelf de garage wordt nu langzaam gek van deze auto. Het ding weigert gewoon waar die kan.
Dus nu rij ik nog steeds in de 16v en wordt daarvan de schade pas gedaan als de gasbak weer wil. Maar ik heb tegen de garageman gezegd dat hij de gas bx maar even met rust moet laten, want dat hok drijft je gewoon tot waanzin.
@ karel: idd ‘goedkoop’’ dat geld wat er nu in zit haal ik er nooit meer uit door op gas te rijden.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik bied 100 euro voor de verdamper en de tank
Succes er maar mee! dat je van het groene geval maar wat meer plezier mag hebben!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
BX19TZI schreef:En ja hoor!
Laat ik het netjes zeggen. Ik heb de 16v niet laten staan bij de garage, want de gasbak wilde niet met me mee.
De auto liep gister weer. Aldus de garage. Vandaag wilde die alleen nog ff wat kabels vervangen want die zagen er wat slecht uit. Dat heeft die dus gedaan. En jullie raden het al. Het ******ding slaat dus nooit meer aan. Alles draait rond maar het slaat gewoon niet aan.
Zelf de garage wordt nu langzaam gek van deze auto. Het ding weigert gewoon waar die kan.
Met alle respect: weten die mannen wel echt wat ze aan het doen zijn? Welke kabels moesten er dan effe vervangen worden? Ze moeten zichtbaar zijn geweest, dus dat zal wellicht te maken hebben met de injectietrein? of met de tempsensors/schakelaars? Maar ja dat zit allemaal aan een boom met twee stekkers naar de ECU, dat haal je er niet zomaar per kabel tussen uit, dan beter de boom als geheel vervangen en tja was het wel dezelfde boom? Zagen ze toevallig dat de draden van de injecteurs waren doorgesleten tegen het inlaatspruitstuk aan? Hebben ze dan wel de +en en de -nnen op de juiste manier aan elkaar doorverbonden?
Kortom is het niet eens tijd de mannen van de garage eens tegen het licht te houden? Het is maar een idee.
Ander alternatief: doe net als de ANWB en volg een simpel maar zeer doeltreffend lijstje: motor draait wel rond maar slaat niet aan. 1 heb ik ene goede vonk? Nee? dan systeem af zoeken naar de bronnen (boordspanning op ecu en BDP sensor); ja dan verder: heb ik benzinedruk? nee = oorzaak zoeken; ja dan verder. Komt er voldoende lucht binnen tov de benzine? ja, dan verder. Komt er teveel lucht binnen? Oei das al minder simpel. Ruik ik benzine uit de uitlaat aan de achterkant na het starten? dan zou bij een koude start er niet zomaar een teveel aan lucht kunnen zijn. Zijn alle bougies wel goed schoon? heb ik enige vorm van compressie? ALs dat allemaal goed is dan doe tie het gewoon, ook op drie pitten krijg je dan een vorm van reactie. Ik laat bewust het hele gasverhaal even buiten beschouwing.
Nog een alternatief = lees eens de ECU op storingscodes. Dat kan toch interessant zijn.
Een rotte ontstekingsmodule of BDP-sensor geeft ook dit soort leuke effecten.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@FransTBX
Mooi logisch lijstje om af te werken