Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, als die module al vervangen is dan zal het dat waarschijnlijk niet zijn.
Maar de module deed het (meestal) nog wel bij mijn ouders stationair en rijdend maar op totaal willekeurige momenten kapte hij er gewoon mee.
De Lambda-sensor in de uitlaat kan trouwens ook voor gekke dingen zorgen als die stukkend is.
Maar bekabeling is natuurlijk wel iets waar het probleem in kan zitten.
Wellicht zou je eens contact met Thijs van de Bles op kunnnen nemen van de BX club, hij heeft misschien nog een complete kabelboom vanaf de ECU naar de motor liggen voor jouw auto, vervangen daarvan is niet belachelijk veel werk, rechter spatbord moet los en het dashboardkastje moet even aan de kant, verder kun je hem redelijk gemakkelijk loshalen en vervangen.
Je hebt nu al zoveel tijd en geld in dat hok gestoken,dat is dan de moeite van het proberen ook wel waard natuurlijk.
En even de lambda los schroeven, deze moet gewoon schoon zijn en niet onder een dikke laag roet zitten, is dat wel het geval dan zou ik die ook maar even vervangen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als het goed is krijgt de toerenteller het signaal van de bobine. Als dat zo is kun je twee kanten op. Of er komt nooit een signaal aan, of de bobine slaat door naar massa. Aangezien het mis gaat als je gaat rijden kijk ik eerst wat er veranderd kwa situatie. De auto beweegt, de motor beweegt en de kabelboom dus ook. Er zitten wel wat verbindingen in verwerkt die moeilijk kunnen gaan doen en BX kabelbomen zijn nou eenmaal gevoelig.Kan uiteraard geen kwaad om alles even te bewegen bij een lopende motor maar ik neem aan dat dat al een keer gedaan is?
Daarnaast is er ook een toestandsverandering in de motor zelf. Bij deellast wordt ook de belasting op het ontstekingssysteem hoger. Daarbij kan de bobine die goed lijkt te zijn toch doorslaan, bobines verouderen ook.
Als het aan de kabelboom ligt moet je het op kunnen sporen door deze simpelweg te bewegen en goed te kijken. Meeste storingen zitten in verbindingen. Wat de ontsteking betreft, ik heb altijd wel wat onderdelen om mee te wisselen. Ontstekingsunit had je al vervangen, ik neem aan dat de bougies, kabels, verdeler en rotor allemaal al nieuw is Staat mij alleen niet bij dat je iets met je bobine had gedaan.
Mocht het zo zijn dat het toerentellersignaal van de ECU afkomt begin je natuurlijk op een andere plek te zoeken. Valt de ECU zelf uit of krijgt deze op een gegeven moment geen spanning meer?
En ja hoor. We zijn nog niet veel verdre met deze soapauto.
De auto doet alles perfect. Loopt heerlijk op LPG en benzine. Ik kan zelfs een paar kilometer rijden. (even positief proberen te beginnen)
Magoed na een paar kilometer is het weer hetzelfde verhaal. Kabelboom lijkt nu dus wel in orde.
Opeens schoot mij de gedachte te binnen of het de stekker van de automaatbak zou kunnen zijn. (die stekker die ervoor zorgt dat de auto niet start als de wagen in de P of N staat.
Nou mijn vraag? Kan dat? Of werkt dat niet zo. Dat er opeens geen signaal meer is en dat daardoor de toerenteller naar 0 valt. Terwijl je dus nog gewoon 60 rijdt. Bak schakelt dan wel netjes terug tot de moter uiteindelijk uitvalt.
Tis maar een idee. Maar hulp is meer dan welkom!
Grappig detail… de auto moet alweer voor de apk. Daar verwacht geen moeilijkheden, want ding heeft in 1 jaar zo’n 1500 km gereden. Maar we geven niet op! Ik krijg dit kreng aan de praat!!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Doe die sensor van de automaatbak niet enkel zorgen dat de starter niet in werking kan schieten als hij niet in P of N staat?
Deze arme wagen staat alweer ruim een jaar stil.
Zeer slecht voor mijn ego deze auto, maar ik wil er alles aan doen om hem rijdend te krijgen.
Volgende week heb ik vakantie dus dan gaan we maar eens rap aan de slag.
Ik wil gewoon lekker automaat kunnen cruisen.
De d-riem is nu alweer een jaar geleden vervangen. Sindsdien 1500 km gereden en verder niets. Kan bijna weer een nieuwe erom leggen. Wat is het toch ook een enorme karakterbak!
Maar ondanks dat vind ik de wagen helemaal geweldig. LPM mijn wagen! Soort legende is het!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Whaha altijd positief ook he
Had vorige week pas dat youngtimer blaadje gekocht, leuk stukje hoor…
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Niet dat ik het me kan herinneren, maar zijn de relais voor de inspuiting en de benzinepomp al eens vervangen / getest? Zal best wel, maar goed…
Ruilen? Ik heb nu een zilveren die het wel doet.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Waarom nu al weer de d-riem vervangen als ie vorig jaar nog gedaan is?
@poekoek: dat heb ik niet gedaan hoor. Ik heb pas 1500 km gereden met de nieuwe d-riem. Dat swas ongeveer 1 jaar geleden. Nu doet ze al een jaar bijzonder weinig.
Starten lopen en wegrijden.
Ze schakelt direct boterzacht, maar na een kilometer of 3 valt de toerenteller terug naar 0 en schakelt de wagen netjes terug tot ze uitvalt. Ga je dat kreng doormeten start ze ineens weer.
De soap: Goede bx tijden en slechte bx tijden zullen we maar zeggen, of ‘onderweg naar de garage’.
Wordt een wereldsoap denk ik.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Jaja
Morgen is de dag.
Rond een uurtje of 3 gaan we LPM weer proberen in leven te krijgen!
Uiterard hou ik jullie op de hoogte.
Ik weet al een aantal dingen waarnaar we moeten kijken. Dan gaan we morgen dus doen.
Hebben jullie nog suggesties? Dan pak ik dat ook meteen even mee,
FF korte terugblik.
Auto start/loopt/rijdt prima.
Na 3 minuten valt de toerenteller naar 0 en rolt de auto dus uit.
(statoinair blijft ze wel uren lopen zonder problemen)
Vervolgens niet weer starten.
Dan gaan we meten en verd*md ze start weer.
Wie heeft tips!
Morgen horen jullie uiteraard hoe het is afgelopen!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Zucht…
Ik wilde lpm vandaag bijna te lijf gaan met een hamer. De frustraties liepen in ieder geval hoog op. Ik ben er nu 2 dagen mee bezig geweest met als resultaat dat de wagen totaal niet meer start.
Geen vonk meer, dus niet starten!
Echt wat een vreselijke ****** wagen.
Magoed morgen weer een dag. Starten zal die!! Anders toch maar terug geven aan de garage. Ik trok vandaag zelfs mijn voorliefde voor bx-en in twijfel, totdat ik daarna gelukkig weer in een 16v stapte die direct weer starte en brulde. Dat was het enige positieve van de dag.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Weer ff een update voor de legendarische LPM. De auto start weer na het vervangen van de onstekingsmodule. We hebben er zelfs even mee gereden, maar helaas was het van korte duur.
Ik denk dat het misschien een goed idee is om de ecu eens te vervangen. Wie ow wie heeft er nog zo’n ding liggen. Ze staat nu al zolang stil en ik wil zo graag dat het ding weer rijdt. Ik doe alles om te voorkomen dat de 16v de pekel moet trotseren met de wintersport. Wie kan me uit de brand helpen. Alvast bedankt!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Heb je de stekker + kabelboompje van de ontstekingsmodule al eens nagekeken/vervangen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Goed idee. Het beroerde lopen van de Zilveren Schicht bleek uiteindelijk ook veroorzaakt door een zwaar vervuilde stekker van de ontstekingsmodule.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé