Vraag aan de LPG specialisten onder ons:
Mijn motor (DX2) loopt sinds kort slecht als ik op LPG rijd. Dit is pas het geval als hij heet wordt. Hij komt dan niet op toeren, houdt in etc.
Als de motor koud is loopt hij prima op LPG
Op benzine loopt hij uitstekend.
Wat feiten:
Een paar maanden geleden heb ik mijn verdamper gereviseerd, daarna liep hij goed, geen klachten.
merk/type verdamper: Lovato 67R
Ik heb het keelstuk op de carbu met perslucht schoongespoten.
Ik zie geen ijsvorming op de verdamper; de koelvloeistof lijkt er goed doorheen te stromen, af en aanvoerslang zijn gloeiend heet. Koelvloeistof is op peil.
Inductierelais heb ik pas vervangen.
Luchtfilter is schoon.
Waterpomp heb ik onlangs vervangen, motor koelt goed.
De vraag is duidelijk: wat kan de oorzaak zijn?
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ik vermoed afstellen , bijv mengsel te arm . Zou ook aan de kleppen kunnen liggen maar dan loopt ie meestal op benzine ook slecht.
Oh ja de onsteking valt zeker niet te vergeten .
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou écht even kijken of de klepspeling ok is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ja daar ging in 1e instantie mijn gevoel naar uit , maar hij loopt nog goed uit benzine . maar iets met de kleppen is zeer zeker mogelijk
Kleppen stellen.
OK ga ik doen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de verdamperr afstellen. Nieuwe membranen moeten inlopen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:En de verdamperr afstellen. Nieuwe membranen moeten inlopen…
Heb in februari 2008 een complete installatie laten monteren, hoefde niet terug te komen…
Inlopen: xx kilometer of xx tijd ?
Huidig verbruik is 1:7, valt me beetje tegen met een DY3-blok van 2000cc.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Veel beter doet mijn DY3-tje het ook niet hoor, misschien 1 op 7,5…
‘Spirit of avant-garde’
Het zal me niet verbazen dat het toch de verdamper is. Als ik jouw verhaal beluister denk ik dat ik precies hetzelfde gehad heb. Zat een nieuwe verdamper op, dus dat kon het niet zijn dacht iedereen. Na alles geprobeert te hebben toch maar een andere verdamper erop en ziedaar; opgelost.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens een site gespecialiseerd in revisie membranen moest je de instellingen na een tijd/km( stond er niet bij) op nieuw afregelen.
Marten, Het kan zijn dat als de verdamper heet wordt er een klepje blijft hangen. Vooral het klepje dat de secundaire trap opent kan ‘hangen’. Welk type heb je?
Soms helpt als je opeens vol gas geeft. het secundaire membraan krijgt dan een ruk en opent de klep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je een diagnose probeert te stellen zou je eigenlijk één variabele per keer moeten wijzigen en kijken wat het effect is.
Natuurlijk heb ik dat niet gedaan. Je probeert van alles tegelijk.
Dat kan betekenen dat ik met het volgende (hieronder) op het verkeerde spoor zit en de werkelijke oorzaak ligt bij wat Joris aangeeft.
Maar toch wil ik jullie het volgende niet onthouden:
Ik ben nog eens goed nagegaan wanneer het begonnen is en wat ik vlak daarvoor aan de auto heb gedaan.
Zondag 4 mei was ik op Citromobile. Ik heb er een nieuwe verdeelkap en rotor gekocht. Heen en terugweg, geen centje pijn. Het was een HETE rit.
Twee dagen later heb ik aan de auto gewerkt, waaronder het plaatsen van de nieuwe rotor en verdeelkap en het rubber op de carburateur vervangen. Daar zat een scheur in. Inlaat schoongespoten met perslucht omdat er rubber stof in die omgeving zat.
Daarna zijn de problemen begonnen.
Gistermiddag weer een rit gemaakt. Toen de motor HEET was, pas na ca 1 uur rijden, begon het gedonder weer.
Ik heb toen de oude verdeelkap en rotor terug gezet. Gezien de verschijnselen slaat dat natuurlijk nergens op.
Geloof het of niet, maar het probleem heeft zich niet meer voorgedaan!
Ik heb daarna weer gereden met oude rotor en verdeelkap, weer heet: tot nu toe geen centje pijn.
Nou denk ik dat ik toch wat van auto’s afweet, maar dit kan ik niet verklaren: een nieuwe rotor/verdeelkap zou mijn motor, als hij heet wordt, op LPG slecht laten lopen?
Snappen doe ik het niet..
Maar je zult begrijpen dat ik maar even blijf rijden met oude rotor en kap.
Nou heb ik om de zaak goed heet te krijgen de auto natuurlijk op de snelweg fors op zijn staart getrapt en kan gebeurd zijn wat Joris beschrijft: het losschieten van een LPG klepje, want ook die maken deel uit van de revisie van de verdamper. Ook heb ik de LPG afstelling opnieuw gedaan.
Maw: niet goed te achterhalen waar het aan kan liggen. Misschien is het helemaal niet over.
Vooralsnog dus: Raadsels.
Het wordt pas een echt verantwoord experiment als ik nu weer de nieuwe rotor en verdeelkap terugzet om te kijken wat het effect is.
Maar nu ff niet….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG verbrandt minder goed dan benzine. Als de rotor net niet helemaal lekker je vonk doorgeeft aan de kap dan kan het op lpg problemen geven. Onderzoek de rotor en kap goed. Meet de weerstand van de rotor van centrum naar tip. kijk of de centrale koolstift wel lang genoeg is, geen scheuren in de kap? Vervroeginggewichten ok?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal kap en rotor nog eens goed bekijken.
Vervroegingsgewichten heb ik niet, ik heb een 123.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Marten schreef:Zal kap en rotor nog eens goed bekijken.
Vervroegingsgewichten heb ik niet, ik heb een 123.
Mijn probleem opgelost!
De koelwaterslang naar de verdamper liep heel dicht langs de verdeelkap, af en toe hoorde je de ontstekingsvonk weglekken…
Heb zelf ook 123 erop, trouwens.
Op benzine merkte ik er niet zoveel van, maar op gas juist wel.
Misschien iets voor jouw om naar te kijken?
Aan de onderkant van de waterslang kon je het beetje zien, omdat het een nieuwe slang was (februari 2008 complete installatie laten zetten).
Ja, ga ik ook naar kijken. Het kan natuurlijk dat die slang door de hitte lager gaat hangen. Prima tip.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
vlietmansje schreef:
Mijn probleem opgelost!
De koelwaterslang naar de verdamper liep heel dicht langs de verdeelkap, af en toe hoorde je de ontstekingsvonk weglekken…
Heb zelf ook 123 erop, trouwens.Op benzine merkte ik er niet zoveel van, maar op gas juist wel.
Misschien iets voor jouw om naar te kijken?
Aan de onderkant van de waterslang kon je het beetje zien, omdat het een nieuwe slang was (februari 2008 complete installatie laten zetten).
Vonkoverslag naar koelwater(slang) ?:shock:
Kan dat echt???
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!