Olielampje is een aparte sensor, als je echt geen oliedruk had zou deze moeten branden. Daarnaast red je 9000km niet zonder oliedruk. Ter controle zou je na het opbouwen even zonder druksensor op de startmotor kunnen kijken of er olie uit dat gat komt zetten, wel een doekje onder doen anders zit alles onder
Wat betreft olietemperatuur, ik schat dat zelfs met een open thermostaat de olietemperatuur op een warme dag wel netjes oploopt. Wordt toch gewoon in het carter gemeten? Trouwens, heb je toevallig een carterpan met koelribbels? Overigens wel aan te raden deze ook even te demonteren ter controle en schoonmaak.
Wat betreft het koelsysteem, heel erg goed controleren! Vergeet daarbij ook het thermostaathuis niet. Overigens kan het zijn dat de waterpomp gewoon heeft opgegeven, anders zou je veel eerder al last moeten hebben gehad van oververhitting. Had je deze al vervangen?
Vergeet niet om te controleren of je kop niet krom is en of de cilinderbussen nog netjes boven het cilinderdek uitkomen. En nu je de boel toch zover los hebt, vervang gelijk de klepseals.
Vermond schreef:Ik heb zojuist de kop gedemonteerd. De bouten gingen allemaal vrij goed los. Daarna was het probleem vrij snel te zien:
Koelvloeistof in de 3e cilinder.
De kop:
Ik heb nog een situatie waar ik graag wat reacties op zou willen hebben. De tijd dat ik in deze auto heb gereden werd het koelwater na een tijdje wel wat warmer, zeg maar een stukje voor het midden van de meter. De olie temperatuur steeg maar 2-5 graden tot 65 graden. De oliedrukmeter gaf altijd 0 aan en ik dacht dat die sensor kapot zou zijn. Ook dacht ik dat de olietemp meter niet goed zou functioneren. Maar nu op vakantie steeg hij opeens wél tijdens de oververhitting tot het rode lampje. Vóór de vakantie zelfs bij een tijdje 180 km/uur rijden steeg de olietemperatuur maar 5 graden.
Ik ga er nu maar eens van uit dat die meter wel altijd gewerkt heeft, en dat mijn motor dus nooit goed op temperatuur is geweest. Ik heb de thermostaat al getest en die functioneert goed.
Er is ooit een blik troep in het koelcircuit gegooid, en dat heeft volgens wel wat ellende achtergelaten. Ik heb al eens een dichte slang verwijderd.Nou wil ik beginnen met het verwijderen van de waterpomp en zo alle mogelijke koelbanen doorblazen met perslucht en water.
Verder vraag ik me af of die olietemperatuur meter te vertrouwen is en of de motor echt niet warm werd. Stél dat de oliepomp geen druk meer opbouwde, dat zou kunnen verklaren dat de temperatuur niet oploopt (en ook waarom de drukmeter op 0 bleef staan ops:). Maar kan je in zo’n geval wel zo’n 9000 km rijden (heb ik inmiddels gereden met deze motor)? Dat lijkt mij een beetje lastig namelijk. Want op dit koppakking probleem na heb ik nooit problemen gehad, alleen wat olieverbruik. Starten ging altijd perfect.
Ik zou eerst eens kijken of de koelventilator wel werkt, geoxideerde stekker op het thermo contact e.d.
Of een verstopte radiateur.
Bij over verhitting van de motor, kan de koppakking er ook aan gaan.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bedankt voor de reacties. Ik heb het koelcircuit in de kop en thermostaathuis al gecontroleerd, dit is allemaal in orde. Wat betreft oliedruk, van dat lampje is natuurlijk zo, dat was ik vergeten. En 9000km leek mij ook wat ver zonder druk. Ik ga nu het koelcircuit in de motor zelf bekijken, en dus ook de waterpomp. Verder de radiateur nog even controleren en alle slangen, dan zou alles goed moeten zijn. De contacten en bekabeling van alle sensoren ga ik ook gelijk doormeten, en zonodig vervangen, zodat ik volgende keer een veiliger gevoel heb bij mijn instrumentarium .
De koppakking is er ook doorheen gegaan vanwege oververhitting, want de koelfan sloeg inderdaad niet meer aan vanwege slechte contact. Deze heb ik op vakantie aangesloten op het mistlamprelais, zodat ik ‘m van binnenuit aan kan doen op het dashboard. Oliecircuit lijkt mij in orde, alleen de lage temperatuur is me nog een raadsel.
De klepseals wil ik ook gelijk doen, al moet ik nog wat research doen hoe dat moet. Maar eerst natuurlijk kijken of de kop nog recht is.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gebruiken jullie pakkingverwijderaar? Zoja, werkt dat een beetje en waar kan ik zoiets krijgen? Brezan? Ik heb namelijk nog niks gevonden waarmee ik de restanten van de kop kan halen zonder echt flink te hoeven krabben, en dat laatste wil ik vermijden .
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Behoorlijke klus! Interessant om te lezen hoe dit gaat aflopen! Succes
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ben ik weer . Ik ben nu bezig met de pakking te verwijderen van de kop (en die van het thermostaathuis), maar wat gaat dat lastig zeg. Inmiddels heb ik er 4 keer een laag pakkingcleaner opgespoten, maar het zit écht hardnekkig vast. De bus was niet helemaal vol meer, en nu dus leeg. Bestaat hier nog een ‘grootmoeders recept’ voor?
@ BX-Cannes: dankje, en ik ben ook benieuwd hoe het gaat aflopen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
en met een scherp geslepen plamuurmes dan? en dan het grofste er voorzichtig en vlak afsteken? of maak je dan groeven?
of anders onverdunde thinner?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Yeau McDean, het grofste is er inmiddels wel af. Alleen m’n spuitbus is leeg (oja, en m’n portemonnee ook ). Morgen misschien even een nieuwe halen en dat wordt het toch gewoon spuiten schrapen spuiten schrapen spuiten schrapen etc..
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb net bij de Brezan een soort krabber gehaald (zeg maar gewoon een beitel) en hiermee gaat de pakking er snel af. Ik moet wel opletten met krassen want die zitten er zo in. De kop is nog recht, ik kon geen enkele kromming ontdekken. Ik gebruikte daarvoor een geleiderail van de cirkelzaag.
Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik nog moet vervangen nu ik toch de kop eraf heb (de kop is eraf ):
kopbouten
koppakking
pakking uitlaatspruitstuk
pakking inlaatspruitstuk en thermostaathuis (wordt dat moet vloeibare pakking gedaan?)
pakking kleppendeksel
nieuwe thermostaat + dichting
nieuwe waterpomp + pakking
Ik wil nu de klepspeling gaan meten en daarna de nokkenas eraf halen zodat ik ook de klepsteelrubbers kan vervangen. Als iemand nog aanvullingen en/of tips heeft hoor ik dat graag!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Klepspeling:
(vliegwielzijde)
cilinder 1 uit: 40
cilinder 1 in: 25
cilinder 2 in: 30
cilinder 2 uit: 40
cilinder 3 uit: 35
cilinder 3 in: 25
cilinder 4 in: 30
cilinder 4 uit: 40
(distributiezijde)
Voorgeschreven in de vraagbaak:
inlaat (koud) 0,15 - 0,20
uitlaat (koud) 0,35 - 0,45
Ik denk dat ik alleen de speling op de inlaatkleppen aanpas, want bij de uitlaatkleppen zit het allemaal nog goed.
Zo de klepspeling meten heeft geen zin, als de boel weer in elkaar zit is de speling weer anders.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je bedoeld na het vervangen van de klepsteelrubbers?
Doel meer op het feit dat de kop los ligt. Ik heb mij laten vertellen door een tuner dat kleppenstellen met de kop los dubbel werk is. Kan het mij ook wel voorstellen, doordat de spelingen zo klein zijn verander je die (ookal is het maar weinig) door het aanspannen van de riem.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een onzin verhaal. In de fabriek wordt de klepspeling al afgesteld tijdens de productie van de kop. Dit gebeurd los van het blok.
Als door het spannen van de riem de afstand tussen nok en klepstoter zou veranderen dan zou dat betekenen dat de nokkenas ook los in de lagerschalen ligt…Kortom: broodje aap verhaal. O ja, er zijn (race) motoren waarbij de kleppen alleen gesteld kunnen worden door de kop van de motor te demonteren… een beetje “tuner” weet dat….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is geen ‘tuner’, iemand die zijn vak verstaat en echt wel weet waar hij mee bezig is maar of je wilt geloven wat hij zegt moet je zelf uitmaken. Het ging toen wel over een motorfiets en dat was zijn bevinding daarin. Ik persoonlijk heb daar geen ervaring mee maar ben het wel eens met deze werkwijze, tenslotte gaat het om de klepspeling als alles is opgebouwd.